Kuten edellisessä kirjoituksesssa mainitsin,
lähdimme matkaan iltapäivällä (2.7). Pimeän tultua olimme ohittaneet St
Lucian eteläkärjen. Matka alkoi suhteellisen mukavasti Delfiinien ja jopa
Valaan hypyn saattelemana. Kun ensimmäisen kerran sanoin, että jokos käännytään
takaisin oli Kapun vastaus: Ei tästähän tulee hieno seikkailu! Tämä todellakin
piti paikkansa! Kohtuullinen jännityskerroin tuntui vatsassa sillä matka on
pitkä ja tuulet vastaisia.
Ensimmäinen
viikko oli haastava, mutta ei ehkä ihan niin paha kuin olin odottanut. Oman
jännityksensä siihen toi Kapteenin vilustuminen. Ulkona tuulessa päivystäminen
sai flunssan aikaan ja nosti jopa kuumeen. Tästä kuitenkin selvittiin ja kaikki
on hyvin nyt. Vastatuuli ja virta pitivät vauhdin aluksi noin 3-4 solmun
vaiheilla, joten kovinkaan huimiin vuorokausipurjehduksiin ei päästy. Pienin
vuorokausimatka on tähän mennessä 20mailia (tämä siis silloin kun tyvenet
alkoivat) ja suurin noin 100mailia. Olemme onnellisia jopa 50nm päivämatkasta.
Suunnitelmamme
on, että purjehdimme itään ja käännymme etelä / kaakkoon kun tuulikulma saadaan
oikeaksi. Tuulet ovat olleet suhteellisen miedot ja tiedämme, että vastaan
tulee tyynialue, joka on tarkoitus ylittää koneajelulla. Mikäs sen hienompaa
kuin ajella tyynessä meressä ja katsoa tähtitaivasta. Se muuten on sitten upea
täällä. Tähdet alkavat lähes taivaanrannasta ja päättyvät toiselle puolelle
taivaanrantaa. Välillä luulimme tähtiä laivoiksi kun ne olivat niin alhalla
horisontissa.
Valitettavasti
moottori alkoi kolista ensimmäisen tyynen päivän illalla. Potkuriin oli
takertunut levää, joka aiheutti kyseenalaista kolinaa perässä. Kapteeni laittoi
pakin päälle ja levät kyllä pöllähtivät perästä pois, mutta hetken päästä alkoi
kuulua epäterve kolina konehuoneesta. Siinä todettiin sitten, että tällä
moottorilla ei matkaa jatketa.
Oman
jännityksensä toi hetkeä ennen koneen sammumista meressä näkyvä punainen
vilkkuvalo. Alkoi hämärtää ja pimeys tulisi puolen tunnin sisällä. Päätimme
mennä katsomaan mikä siellä vilkkuu. Löysimme poijun, josta lähti köydet
alaspäin ja totesin Kapteenille, että eiköhän jatketa matkaa ja jätetään tämä
tänne. Se ei ole meille tarkoitettu. Noin puolen tunnin päästä tästä hetkestä
kone hajosi ja olimme tuulten armoilla.
Siinä
lilluessamme huomasin, että poijun suunnassa näkyi aluksen valot. Poijua
tultiin ilmesesti noutamaan. Siinä kohtaa tuli mieleen, että kaikki
kauhuelokuvat alkavat juuri näin. Kaikki on rauhallista ja liian hiljaista.
Kuitenkin vene meni menojaan ja minua rupesi väsyttämään, joten mitäs siinä voi
muuta kuin mennä nukkumaan. Kapteeni jäi vielä kirjoittamaan meilejä suomeen
saadakseen jotain arvioita koneen mahdollisesta viasta. Onneksi konsultaatio on
suomessa saatavillamme. Saimme pyydettyä asiantuntija lausuntoa sekä lähintä Volvon
huoltopaikka tietoa. Tämä löytyisi Belemistä ja aloimme suunnistaa sitä kohden.
Siis sitten kun tuulet alkavat. Tyyntä oli luvattu noin viikoksi eteenpäin.
Olihan siinä jonkin aikaa päässä erinäisiä ajatuksia, että mitenkäs täältä
päästään ilman tuulta pois?
Kuten aikaisemmin
mainitsin olimme tyynessä, joten matkanteko oli aika haastavaa. Viikon verran
yritimme lähestyä Belemiä siinä kovin hyvin onnistumatta. Päätimme siis tuulten
ollessa suotuisammat kohti Brasilian niemeä, muuttaa suunitelmaa ja jatkaa
matkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Matkaamme nyt
parhaamme mukaan kohti Brasilian niemeä, ensimmäinen mahdollinen
rantautumispaikka on Natal. Saatamme jatkaa matkaa, jos tuulet ovat suotuisat
aina Rioon saakka. Tällä hetkellä on kuitenkin vaikea ennustaa mikä olisi
helpoin satama lähestyä ilman moottoria. Tosin tämän hetken tiedon mukaan
moottorilla voi ajaa varmaankin pieniä matkoja, mutta kaikki on arvailujen
varassa. Kolina konehuoneessa on kuitenkin paha.
Viimeiset päivät
tuuli on hellinyt meitä ja olemme matkanneet kohti kaakkoa todella mukavissa
keleissä. Tänään olemme kuitenkin lilluneet puolipäivää ilman tuulta ja
ihmeellisten virtojen vietävänä. Välillä tulee tyynessä takaa aaltoarmeija,
joka ikäänkuin marssii meidän läpi. Tämä sitten joko vie tuulen tai tuo tuulen.
Kun aallokko on mennyt läpi on taas tasainen meri. Siis aaltoja ilman tuulta.
Nyt taas tuulee ja matkaamme kohti itää, joka on hyvä suunta.
Meillä on kaikki
siis hyvin ja ruokaa ja vettä on vielä reilusti käytettävissä. Vaikka kyllähän
täältä olisi kiva päästä jo maihin, vaikka olemme olleet matkassa reilut kolme
viikkoa, kahdeksan ajatellun sijaan. Kaikki aikanaan.
Matka jatkuu ja
alamme lähestyä Brasilian niemen kärkeä. Tästä alkaa todella vaihtelevat tuulet
ja kelit. Sääennusteet eivät pidä paikkaansa. Tai no joo, jos on luvattu 15kn
tuuli, joka on keskiarvo niin silloinhan se voi olla 5-25kn. Näin ollen siis
pitääkin paikkansa. Matkasimme muutamia päiviä todella ikävissä puuskissa,
jotka alkavat muutamassa sekunnissa ja päättyvät yhtä nopeasti. Viimeinen päivä
näistä oli pahin ja puuskat nousivat yli 30kn noin 5kn tuulesta. Sadekuuron
tultua tuuli yleensä hellitti ja sade tappoi aallot todella nopeasti. Toisin
sanoen saderintaman keskellä oli tyyntä. Tosin tämä kesti noin puoli tuntia ja
sitten alkoi taas uusi sadealue lähestyä ja taas mentiin. Tämä oli kyllä hurjaa menoa sillä aallot
olivat aikamoiset, vaikka aaltoennusteen mukaan näin ei pitänyt olla. Nähtiin
siis sekin päivä, jolloin 20 tonnia painava Fat Lady Omaha kiihtyy parin solmun
nopeudesta seitsemään solmuun muutamassa sekunnissa! Vaikea uskoa, mutta näin
se oli sillä meillähän oli kaikki purjeet auki, koska ei ollut tuulta!
Niemen
kiertäminen oli kaikista vaativin kohta. Kun mielestämme voimme kääntyä kohti
etelää alkoivat virrat työntää meitä liiaksi kohti länttä. Vauhtia kyllä oli
mukavasti virran tullessa viistosti sivusta. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin
kääntyä kohti itää. Tai siis menimme koilliseen eli takapakkia. Tuskaa!
Vastatuulta,
aallokkoa lähes koko ajan kolmesta eri suunnasta. Vatkaaminen oli melkoista ja
sisukalut kipeät, hengittäessä alkoi tuntua uusia lihaksia. Salamointia
(onneksi sitä oli vain alkumatkasta), sadekuuroja (vettä sitten tuli todella,
olimmehan lähellä Amazonin sademetsää!) , virtoja, puuskia, tyyntä, aallokkoa,
joka oli tuulen ja virran yhteisvaikutuksesta sekaisin. Ei mukavaa. Onneksi
teetimme ns. pappateltan ruorin päälle Martiniquella ennen lähtöä. Ilman sitä olisimme
kastuneet ja olleet viluissamme tuulesta päivittäin. Niemi tuntui minusta
loputtoman pitkältä ja oli käynyt selväksi, että Nataliin emme uskalla lähteä
sillä nimen kärjen lähellä on usein kova tuuli, aallokko ja vastavirta. Ilman
moottoria emme uskaltaisi rantatua sinne. Lisäksi Brasilian tilanne
rikollisuuden suhteen arveluttaa meitä.
Vihdoin koitti
päivä, jolloin pääsimme kääntymään kohti etelää. Kelit alkoivat olla helpommat.
Aurinko paistoi ihan pilvettömältä taivaalta tai oli mukavan näköisiä
poutapilviä. Tuulet miedot eli alle 20kn. Lempituulekseni on muodostunut
13-15kn. Tämä kuljettaa meitä mukavaa noin 6 solmun vauhtia eikä aallokko nouse
vielä kovinkaan suureksi ja näin ollen meno on tasiasta. 0 meridianin eli
päiväntasaajan ylittäminen tapahtui 4.8 ja juhlimme sitä tietysti rommilla ja
colalla. Cola alkoi huolestuttavasti olla aika vähissä. Sitä pitää hamstrata
veneeseen reilusti seuraaville pätkille.
Eteneminen oli
suhteellisen miellyttävää noin viikon verran, kunnes aloimme lähestyä Rioa.
Olimme sääennusteista saaneet selville, että etelämpänä on todella kovaa tuulta
ja saamme ensin kovan (noin 25kn, joka osoittautui paikoin yli 30kn tuuleksi)
myötätuulen ja sen jälkeen tulee kova vastatuuli. Molemmat kestivät noin
päivän. Vastatuuli osuus oli onneksi suhteellisen nopea noin 6-9h, jonka
jälkeen helpotti. Yritimme ehtiä myötätuulella Rion pohjoispuolella olevian
saarten suojaan, mutta emme onnistuneet siinä. Oli se myötätuuli sen verran
kova, että Omahan puomin kärki kävi meressä. Kallistelu olis siis melkoista.
Onneksi kuulin siitä jälkikäteen.
Ennen kuin
ehdimme tuulisille alueille, AIS:siin oli merkattu työlauttoja, jotka laskivat
kaapelia mereen, ilmeisesti tämä liittyi öljyyn. Meitä pyydettiin hyvin
kohteliaasti, voisimmeko muuttaa kurssia? Ilman moottoria vaihtoehtona oli
ohittaa työlautat itäpuolelta. Toki halusimme suoran kurssin kohti Rion kärkeä,
jotta ehtisimme ennen kovaa tuulta suojaan. Lisäksi työlautalta tarjouduttiin
antamaan meille säätietoja. Kapteeni juttelinkin pitkän tovin pitkin yötä
mukavan Ruotsalaisen herran kanssa, joka oli työlautoilla tutka vahtina.
Tietysti kaikesta veneilyyn liittyvästä. Omaha ja reissumme tuli tutuksi myös
tälle herralle! Ei näköjään koskaan voi tietää kehen tutustuu, vaikka oltiin
kaksistaan veneessä.
Kova myötätuuli
loppui kokonaan yöllä ja jäimme lillimään muutamaksi tunniksi
öljynporauslauttojen itäpuolelle. Täällä olikin sitten tankkerirallia.
Tankkerit menivät edestakaisin öljynporauslauttojen ja rannan välissä. Siinä
sitä sitten oltiin keskellä kymmeniä tankkereita. Ne kyllä väistivät meitä
kiltisti eli vaara tilanteita ei tullut. Olin kuulevinani VHF keskusteluista:
What is this here ja ilmeisesti jonkinlaisen keskuksen vastaus kuului it is a
sailing yacht!
Tässä kohtaa
haluan kertoa myös toisesta uudesta ystävästämme, joka työskentelee SSB
radiolla Maritime Mobile Service Network nimisessä palvelussa. Palvelu on
tarkoitettu merellä oleville veneilijöille. Jim niminen herrasmies keskusteli
Kapteenin kanssa usean viikon ajan joka päivä klo 17.00. Hän auttoi meitä
hankkimalla tietoja satamista ja huolloista yms. Kysyi onko meillä kaikki
hyvin, riittävästi vettä ruokaa jne. Tämä oli meille helpottavaa, että joku
tietää koko ajan sijaintimme ja voi tarvittaessa järjestää apua. Nöyrimmin esitämme
ISON kiitoksen Jimille, joka käytti vapaaehtoisesti aikaansa meille joka päivä!
The most humble thanks to Jim who was in contact with us every day for
several weeks. We are very grateful for your help and appreciate the work you
did for us. Saimme Jimin kautta myös
terveiset Martiniquelta La Vidan kipparilta. Kiitos Jan, oli mukava kuulla
merellä, että meitä on ajateltu!
Sitten se pahin
keli koko matkalla. Sääennusteessa oli luvattu 30kn tuulta mikä on sinänsä
vielä kaiketi kova tuuli. Kuten jo aikaismmin mainitsin keskiarvo eli 30kn
tuuli voi olla puuskissa 40kn ja tällä kertaa vielä vähän enemmän. Pahin
puuskajakso oli 48kn. Lisäksi oli huolena tuulen suunta, jouduimme kryssimään,
jotta emme ajautuisi öljynporauslauttojen alueelle. Hurjan näköiset aallot,
joiden korkeus lienee noin 6m, vyöryivät vastaan valtavalla voimalla. Jouduimme
tekemään jiipin (käännoksen) pahimmassa tuulessa. Muutoin olisimme ajautuneet
öljynporauslauttojen keskelle. Se onnistui toisella yrittämisellä ja meni
hyvin. Eka kerralla emme saaneet kääntymään alusta aalloista ja liian
vähäisestä vauhdista johtuen. Vene ja
miehistö selviytyi kuitenkin tästä ja minäkin pystyin auttamaan
kannella. Jännitystä lisäsi vielä Ryhä valaat, jotka jostain syystä halusivat hyppiä
veneen vieressä vatsa ylöspäin käännettynä. Delfiinitkin halusivat hyppiä
näissä aallokoissa. Kaiketi olisin nauttinut näkymästä, jos keli olisi ollut
miedompi. Nyt kuitenkin toivoin, että eihän ne vaan osu meihin!
Tässä tuulessa
fokan yläosa irtosi ja purje alkoi lepattaa. Ensin luulimme, että purjeen
nostin oli mennyt poikki. Myöhemmin kävi ilmi, että ompeleet olivat pettäneet
kiinnityslenkistä. Se ei kuitenkaan revennyt ja riitti, että kelasimme sen
sisään. Hetken päästä kapteeni avasi sitä hieman ja se pysyikin kasassa, koska
rullasimme sen heti hajoamisen jälkeen. Muutoin olimme reivatun isopurjeen
varasssa. Tässä kelissä ei onneksi rikkoutunut muuta.
Aikaisemmin oli
hajonnut Harkenin jalustinkiskossa oleva vaunu, johon tulee Genuan köysi. Ensin
hajosi oikea puoli ja päivän päästä vasemman puolen vaunu. Rullaa kiinni
pitänyt metalli repesi. Onneksi köysi ei päässyt karkaamaan ja saimme
hallitusti uuden heittoblokin tilalle. Ei kestänyt, vaikka piti olla
ylimitoitettu. Lisäksi vinssit alkoivat kuulostaa siltä, että tarvitsevat huoltoa.
Toivottavasti ne saadaan kuntoon. Vielä ei ole ehditty tarkemmin katsoa. Täytyy
sanoa, että kahdeksan viikkoa on aika pitkä matka veneelle ja huolto tarvetta
tulee koko ajan lisää.
Vihdoin keli
alkoi helpottaa ja mitäs sitten kovan kelin jälkeen tulee, no tyyni. Taas
lillitään ja Rion valot alkavat jo hohtaa pimeällä. Tässä on kuitenkin
mukavampaa kuin kelissä. Tosin, koimme vähän liian jännittävän hetken kun
jonkinlainen työlautta alkoi tulla meitä kohti. Oli keskiyö, kuu pienimmillään
eli pimeys lähes täydellinen. Olin vahtivuorossa kun alus alkoi lähestyä
oikealta puolelta. Sillä ei ollut AIS lähetintä ja kurssi kohti meitä. Ei muuta
kuin Kapteeni taas hereille. Olimme tyynessä, toisinsanoen ohjauskyvyttömiä.
Alus senkun lähestyy ja lähestyy alan jo erottaa sen kaiteet kun se jysäyttää
hervottoman työvalon päälle ja ajaa edelleen kohti. Tässä vaiheessa päätimme
sytyttää oman kansivalon, jotta näkyisimme paremmin. Edelleen sen kurssi oli
kohti meitä. Alus kääntyi noin 75m ennen törmäystä. Ilmeisesti ne halusivat
käydä katsomassa mikä ihme täällä lilluu paikoillaan. Luultavasti ne olivat
bonganneet meidät tutkasta. Meillä oli kuitenkin normaalit purjehdus kulkuvalot
päällä.
Aamun sarastaessa
Kapteeni laittoi taas vieheet veteen ja kas kummaa ensin tuli yksi tonnikala.
No laitetaan se viehe nyt vielä uudestaan. Kapteeni ehti kääntää selkänsä ja
mennä ruorille ja samalla vapa alkoi nykiä. Toinen tonnikala. No laitetaan se
nyt vielä veteen. Viehe oli jäänyt huonosti sivuttain, mutta ennekuin Kapu ehti
sen oikaista, tuli iso tonnikala, nappasi rapalan suuhunsa veneen perästä ja
lähti samantien kohti pohjaa. Naps, sinne meni viimeinen Rapala! Saimme
kuitenkin kaksi isohkoa tonnikalaa ja nyt on perattua kalaa noin 5kg
pakkasessa! Tätä olen odottanut. Jam Sushi päivä!
Pikkuhiljaa tuuli
taas virisi. Olen pannut merkille, kun ennusteessa ei varsinaisesti ole
merkattu tyyntä niin ne hetket kestävät yleensä tunnista noin kuuteen tuntiin.
Jatkoimme matkaa kohti Angra dos Reis nimistä kaupunkia. Saamamme tiedon mukaan
Riossa olisi hankalampi kirjoittautua sisään maahan. Kuulimme myös ikävästä
ryöstöstä, joka oli taphtunut ankkurissa oleelle veneelle. Veneilijöiden
keskuudessa Angra on kehuttu mukavaksi paikaksi, joten valinta tuntui
sopivammalta vaihtoehdolta. Kyseinen kaupunki sijaitsee noin 80nm päässä Riosta
länteen. Yksi päivä lisää ei tällä reissulla tunnu enää miltään.
Loppupätkä alkaa
ja meillä on hyvä myötätuuli ja myötävirta. VIHDOINKIN myötätuuli ja vielä
mukavalla tuulella max 20kn. Alkaa olla toivoa satamaan pääsemisestä. Jouduimme
jopa hidastelemaan hiukan, jotta emme olisi pimeässä menossa satamaan ja
niinhän siinä sitten vielä kävi, että koimme viimesen 20nm matkalla noin 3-4
tyyntä pätkää. Hyvä niin sillä pystyimme valmistelemaan ankkurin paikoilleen. Onneksi tyynet eivät olleet pitkiä ja virta oli meille myötäinen
vaikka ei olisi pitänyt olla?!
Sinnikäästi
jatkoimme kohti satamaa purjehtien. Jim oli ollut yhteydessä satamaamme ja oli
sovittu, että otamme yhteyttä VHF:llä kun pääsemme läheiselle lahdelle.
Loppujen lopuksi tuuli tyyntyi täysin ja aloimme ajelehtia kohti pikku saarta.
Siinä vaiheessa purimme jollan kannelta ja laitoimme moottorin ja sidoimme
jollan Omahan kylkeen. Tässä vaiheessa saimme taas pienen tuulen vireen ja
jatkoimme vielä jennillä eteenpäin. Jolla piti käynnistää kun matkaa oli
2mailia satamaan.
Meitä tuli
vastaan kaksi reipasta Marineroa jollan kanssa ja he ohjasivat meidät
laituriin. Laituriparlamentti oli järjestäytynyt tähän mennessä hyvin ja
katselijoita tässä pikkukylässä riitti. Nyt kun olemme olleet satamassa reilun
vuorokauden on meitä käynyt tervehtimässä noin kymmenen ihmistä ja kaikki
toivottavat meidät tervetulleeksi tähän satamaan ja Clubiin. Kommodori on
käyttänyt meitä virastoissa. Paikallinen veneessä asuva herrasmies on ollut
mukana meille tulkkina. Ihan mieletöntä. Tänään on Barbecue illalliset, johon
tulee paikallisia syömään ja ruokaa on ilmeisesti riittävästi tarjolla hintaan
25 realia, joka lienee vajaat 7€. Veneen osat sensijaan ovat kalliita, koska
vero on näissä 82%.
Muutama sananen
Matruusin selviytymisestä merellä. Toivon, että minun ei tarvitse enää ikinä
lähteä näin pitkälle matkalle. Ikävä kyllä koin tällä reissulla kaikista
pahimmat olot tähän mennessä. Henkisesti tämä oli raskasta. Pelkään kovaa
tuulta ja isoja aaltoja ja kävi sitten niin, että en pysty olemaan ruorissa jos
tuuli nousee yli 25-30kn. Ainakin silloin kun aallokko tulee kolmesta suunnasta
ja mennään vastaiseen. Niemen kärjessä tuli ensimmäisen kerran itku ja mieli
alkoi kehittää kauhutarinoita siitä miten veneestä hajoaa milloin mitäkin.
Lisäksi päässä pyöri mitä kummallisimpia kuvitelmia siitä, että joudumme
jättämään aluksen ja pelastautumaan lauttaan tai helikopteriin. Pelko Kapteenin
sairastumisesta tai joutumisesta mereen tuli usein mieleen.
Kapteeni jaksoi
kuunnella minua ja meillä meni kahdestaan oikein hyvin. Täytyy sanoa, että on
minulla uskomaton Kapteeni. Hän ei tunnu hätkähtävän oikein mitään. Ehkä hieman
jännittynyt hän oli silloin kun jouduimme suurimpaan keliin. Aaltoennuste oli 6-8m emmekä tienneet
tulevatko ne olemaan jyrkkiä vai loivia. Olin pahimmat kelit sisällä
käpertyneenä sänkyyn. Tosin istuminen ja seisominen olisi ollut hankalaa ja ei
kovin turvallista kun vene keinui reilusti. Päätin noin satatuhatta kertaa,
että en enää ikinä lähde merelle. Olin tietysti itse pahoillani siitä, että en
pystynyt ottamaan ruori vastuuta pahimimissa keleissä vaan Kapu joutui tekemään
kannella todella pitkiä vuoroja. Pääsääntöisesti pahimmat tuulet vaimenivat
kohtuullisiksi illalla. Tiedostan että nämä kelit eivät kuitenkaan olleet
ilmeisesti vielä edes pahoja monen kokeneen purjehtijan silmin. Minulle ne
kuitenkin olivat raskaita. Osaksi varmasti johtui siitä, että konevoimaa ei
ollut saatavilla, jos sitä olisi tarvittu.
Se niistä
ikävistä asioista. Tällä reissulla koimme kuitenkin myös parhaat purjehduskelit
ikinä. Näitä päiviä, jolloin ei ollut aaltoa, ei juurikaan tuulta, mutta
vauhtia sellaiset 6-7kn oli kaikenkaikkiaan ehkä viisi. Aurinko paistoi
täydeltä terältä ja delfiinit hyppivät keulalla. Tyyniä päiviä, jolloin oli
aikaa lukea kirjoja ja nukkua päiväunia oli varmasti kaiken kaikkiaan noin
viikon verran. Täytyy sanoa myös se, että kun on pakko purjehtia niin alkoi
Matruusikin kummasti säätää purjeita ja juoksemaan kannelle kun
tuuligeneraattori alkoi pyöriä. Silloin tiesimme, että tuuli riittäisi taas purjehtimiseen.
Tämän matkan
aikana tuli myös ”talvi” se alkoi muutamien päivien päästä Brasilian niemen
ohittamisen jälkeen. Ennen päiväntasaajaa taas oli kuumempaa kuin Karibialla,
joten shokki oli melkoinen kun lämpötila putosi yli 30 asteesta ensin 20 ja siitä
vielä yöllä pahimmillaan 16 asteeseen. Webaston korjaus on seuraavana listalla!
Onneksi toistaiseksi täällä satamassa riittää yksi pieni patteri. Päivällä kun
aurinko paistaa on vielä suhteellisen lämmintä. Nyt on sitten kaivettu fleecet
ja villahousut kaapista ja paksuimmat peitot mitä veneestä löytyy. Vaatteille
on kyllä tapahtunut jotakin omituista. Ne eivät ole kutistuneet vaan kasvaneet!
Satamaan tuleminen
on aina sanoinkuvaamattoman hieno hetki. Onko siinä kuitenkaan mitään järkeä
rääkätä itsensä ensin henkisesti ja fyysisesti loppuun, jotta kokee olonsa onnelliseksi
kun pääsee maaliin? Kai se on sitä urheilua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti