Moottorin
valmistumista odotellessa olemme ehtineet tutustua kaupungin tarjontaan.
Suurimmaksi osaksi reippaan Marion opastamana. Hän on jaksanut auttaa
ongelmissamme ja vienyt meitä milloin mihinkin pajaan. Kuten aiemmin mainitsin,
Harkenin vaunut rikkoutuivat matkalla. Heitin yhtenä päivänä kipparille, että
voisikohan ne hitsata? Olemme panneet merkille, että tässä maassa korjataan
asioita, sen sijaan, että aina ostettaisiin uusi. Olen jopa nähnyt
taulutelevisoita korjattavana. Osaksi se varmasti johtuu edullisesta
työvoimasta. Joka tapauksessa Mario sanoi, että hän tietää paikan missä hapon
kestävää terästä hitsataan.
Lähestyimme
kapeita kujia pitkin ja pysähdyimme jonkinlaisen julkisivun jäänteet omaavaan
kohtaan. Ensimmäinen ajatus oli, että mihinkähän me nyt ollaan jouduttu.
Kuitenkin, talon päädystä menimme sisään ja siitähän aukenikin iso halli, joka
oli täynnä erilaisia metallin työstö koneita. Omistaja nappasi kelkat käteensä
ja alkoi samantien paukuttelemaan metallia oikeaan muotoon takaisin. Lisäksi
Kapu halusi, että kelkkoja vahvistetaan, joten pojat hitsasivat niihin
lisäpalan vahvistukseksi. Kaikki tämä tapahtui sillä aikaa kun kävimme lounaalla!
Uskomaton mesta. Ei mitään selityksiä, palikka käteen ja hommiin. Työnlaatu oli
erinomaista ja hinta kohdallaan.
|
Ovi metallipajaan on puiden valissa. |
|
Sisalla pajassa kuitenkin asialliset koneet ja osaaminen. |
|
Keltapaitainen herra on ihan pro! |
Toinen upea mesta
Kapulle löytyi kaupungista. Sekin oli metallipaja. He valmistavat mm. hapon
kestävästä teräksestä pylpyröitä. Sen verran Kapu niihin ihastui, että
veneeseen hankittiin niitä 2kpl. Nyt saa tuulet jenniä puistella sillä kelkat
on vahvistettu ja köydet kulkevat happosten blokien läpi. Miten se nyt menikään
Kapteeni A. Kainuvaara: Vain liikaa on tarpeeksi, tosin ystävät sanoivat Kapun
veneen eka kertaa nähdessään, että: Edes liikaa ei ole tarpeeksi. Edellä
mainittu menee varmaakin tähän kategoriaan. Toivottavsti vene kestää
paukutuksen, sillä painoa näissä on enemmän kuin ”hifistely” blokeissa.
Iloksemme
pääsimme tutustumaan myös Paraty nimiseen kaupunkiin. Se sijaitsee reilut 100km
maateitse länteen Angra dos Reisin kaupungista. Tänne ihanaan käsityöläisillä
täytettyyn vanhaan kaupunkiin meidät vei Klubin Kommodori vaimoineen. Mukana
oli myös Mario. Kylä on ehdottomasti näkemisen arvoinen mukulakivikatuineen,
vanhoine kirkkoineen ja rakennuksineen. Paratyn kadut ja viemäröinti on
suunniteltu niin, että vuorovesi huuhtoo ne. Näin ollen jätevedet ja roskat
pyyhkiytyvät mereen. Vuorovesi nousi nytkin kaduille kun kävelimme kaupungin
meren puoleiseen päähän.
Paratyn vanhaan
kaupunkiin kuuluu myös Cachaca. Siitä valmistetaan Brasilian kuuluisin drinkki
Caipirinha. Tähän olemme väistämättä tutustuneet perinpohjaisesti. Paratyn
kaupungissa on useita viinakauppoja, jossa mekin vierailimme. Uusi tuttavuus on
tumma Cachaca, joka on valmistettu sokeriruo’osta, cinnamon sokerista. Maistuu
mielestäni piparkakulta. Sopii joulupöytään mainiosti. Hyvää.
Ihanat
käsityöläis kadut ovat täynnä pieniä putkiikkeja. Itse hellyin ostamaan
virkatun ”maton” joka muistuttaa kovasti suomalaista virkattua päiväpeittoa. Se
vain on pari kertaa painavampi. Pitäisi vielä jotenkin saada se suomeen. Painoa
on varmaan toistakymmentä kiloa. Kaduilla oli myös viehättävät ”kakku”
vankkurit, joissa myytiin makeita jälkiruoka tai kakku annoksia. Oman
tunnelmansa toivat hevosvankkurit kulkemassa pitkin katuja. Intiaanit kuuluvat
myös tähän kaupunkiin ja olivat edustettuina hienosti katukuvassa.
|
Iloinen Paratyn porukka! |
|
Paratyn kadut nousuveden aikaan. |
|
Kapteeni "sillalla" |
|
Hevosvankkurit tulivat vastaan. |
|
Paikallista kasityota. Pallo on tehty luonnon antimista maalamalla. |
|
Kakkuvankkurit |
Moottori ja sen
korjaus. Sitten on se Volvo mies. Mies nimeltä Zeilton. Zeilton otti
moottorimme haltuun ja kiikutti sen trunsmunckilla omaan pajaansa. Noin päivän
päästä kun menimme katsomaan mitä koneelle kuuluu se oli purettu kokonaan
palasiksi. Syyllinen oli löytynyt kuten aiemmin mainitsin kampiakseli oli
mennyt poikki. Uusi käytetty kampiakseli oli odottamassa Kapteenin vahvistusta,
saako sen asentaa. Kampiakseli käytettiin koneistamossa, niinkuin asiaan
kuuluu. Zeilton tilasi täyden huoltopaketin Volvolta ja osia odotellessa hän
oli juottanut ehjäksi murtuneen vesisäiliön letkunipan. Pessyt moottorin
sisältä ja ulkoa, sekä kaikki osat mitä oli irroitettu, liuottimella.
Sylinteriputket on hoonattu. Lisäksi moottori on maalattu ulkoapäin volvon
vihreällä! Eri työvaiheista on saatu videot mitä hän on koneelle tehnyt.
Kapteeni voideltiin sisältäpäin erittäin hyvin valmisetulla paikallisella
nesteellä.
|
Koneen lasku takaisin paikoilleen. Tarkkaa hommaa! |
|
Herra Zeilton tarkistaa, etta kaikki menee hyvin. |
Kone valmistui
noin viikon myöhässä siitä mitä odotimme. Siihen vaikutti yhden männänrenkaan
väärä malli. Jouduimme odottamaan uutta rengasta viikon verran. Meidät
hinattiin Pirates satamaan ja kone saapui Transmunckilla takaisin paikoilleen. Samaisena
päivänä alkoi asennus. Koneen linjaus ei onnistunut ensimmäisellä kerralla.
Toisella kuitenkin ja lopputulos on parempi kuin ennen koneen rikkoutumista.
Nyt on sitten ongelmana se, että kuullaan koneen resonointi runkoon paremmin
kuin aikaisemmin. Vannasputki tuotti ennen remppaa sen verran melua, että ei
kuulunut resonointia.
Lopuksi Kapteeni
päätti vielä, että suuttimet tarkistetaan. Muutama kiristys polttoaineputkiin
tarvittiin, jotta kaikki vaikutti olevan kunnossa. Täytyy todeta että työn
laatu oli todella hyvää. Veneelle saapui vanhempi herra ja nuorempi apupoika. Hoisivat
homman reippaasti ja ottivat suuttimet mukaan testattavaksi. Seuraavana päivänä
ne tuotiin takaisin ja asennettiin paikoilleen. Homma meni todella nopeasti
turhia höpöttämättä. Tosin ei olisi osattu kieltäkään, jotta olisi voitu höpöttää.
|
Suuttimien huoltajat konehuoneessa. |
Volvo mies Zeilton,
vanhempi herrasmies tuntui olevan aivan loistava ammattilainen. Hänellä on
rautainen osaaminen ja sen lisäksi monen unohtama ammattiylpeys. Tahto tehdä
työ parhaalla mahdollisella tavalla. Zeiltonin kysyessä Kapteenilta, onko
kaikki hyvin koneen suhteen? Kun vastaus oli Perfecto! Olin näkevinäni Herra
Zeiltonin silmässä kyyneleen! Saimme matkan varrella kuulla, että Zeilton on
perustanut Angra Dos Reisin Volvon huollon aikanaan ja nyt sitä johtaa hänen
poikansa. Ilmeisesti hän ei ole malttanut jäädä koneiden parista kokonaan eläkkeelle
ja näin ollen Volvon huollon vieressä on hänen pajansa, jossa hän korjaa
moottoreita. Näytti siltä, että samalla hän kouluttaa uusia Volvo osaajia
pajassaan.
Ei voi muuta kun
ihmetellä miten kaikki on järjestynyt ihan kuin itsestään. Zeilton on
käytännössä valvonut, että meillä on parhaat osat ja parhaat ammattilaiset
tekemässä korjausta. Missään nimessä tämä ei ole ollut edullista, mutta uskon
kuitenkin, että hyvästä tuotteesta ja hyvästä osaamisesta pitää maksaakin. Meitä
pidettiin jatkuvasti ajantasalla siitä mitä tapahtuu ja saimme käydä konetta
katsomassa niin usein kuin halusimme. Aina Zeilton tuli paikalle ja selvitti
perinpohjaisesti mitä mihinkin kohtaan konetta on tehty ja mitä vikoja hän oli
korjannut. Täytyy vielä mainita, että pakettiin ei oltu sovittu mm. koneen
maalausta. He tekivät sen pesun ja pikkuvikojen korjauksen ilman eri veloitusta.
Ymmärrän toki ”vanhana” myyjänä, että kaikki kuitenkin maksetaan, mutta tässä
kohtaa olisi helppoa olla ahne ja unohtaa extra työt, koska sopimusta ei näistä
ollut. Minut on yllätetty tämän koneen kohdalla asiakaspalvelusta moneen
kertaan.
Lisäksi saimme
kutsun illalliselle Zeiltonin kanssa. Hän ja hänen tyttärensä sekä vaimonsa
olivat mukana ja tietysti luottotulkimme Mario. Saimme tutustua aivan mahtavaan Sushi paikkaan! Unohtamatta jälkkärinä tulevaa
mansikka ja mango sushia, joka kastettiin Teriaky kastikkeeseen. Nyt laivaankin
on lastattu Teriaky kastiketta! Meidät on kutsuttu myös useaan otteeseen hänen
mökilleen vuorille, mutta olemme toistaiseksi joutuneet kieltäytymään. Hommia
on veneessä riittänyt tähän saakka ihan mukavasti.
|
Aivan mahtavaa Sushia. Keskella Volvo ammattilainen. |
Sillä aikaa kun
kone on ollut korjaamolla Kapteeni on hapottanut ja maalannut konehuoneen. Nyt
se on sitten kiiltävä valkoinen! Näkyy ainakin öljyvuodot hyvin. Minä olen
valmistanut sitlooraan selkänojat. Ilmat viilenevät ja teräs viilenee samassa
suhteessa. Huomasimme tänne tullessa, että vahdilla on mukavammat oltavat kun
on jotakin eristettä selän ja veneen välissä. Saattaa unikin tulla paremmin kun
ei ole kylmä teräspinta vasten kylkeä. Emmehän toki nuku vahdissa! Lisäksi
valmistin taasen yhden pussukan lisää. Tämä tulee ruorin eteen. Silmälaseja,
aurinkolaseja, hanskoja, kirjoja yms. tulee pidettyä vahdissa mukana, kun on
hyvä keli. Nyt niille on oma paikka.
Ai niin, onhan
täällä ihan mahtava kalatori. Löytyy rapuja, tonnikalaa, mustekalaa, makrillia,
kampelaa, jättikampelaa ja vaikka sun mitä muuta. Olemme hakeneet pari kertaa
rapuja ja viimeksi saimme jättikampelaa. Se paistettiin voissa pannulla. Oikein
maukasta. Eräänä päivänä ostimme siivotut makrillit kalatorilta ja menimme
viereiseen katukahvilaan, jossa ne paistettin. Paistaminen ei maksa oikeastaan
mitään, kunhan ostaa virvokkeita. Mikäs siinä istuessa auringossa. Katsella
sataman värikkäitä kalastaja aluksia. Syödä tuoretta kalaa ja ottaa muutama
virvoke.
|
Kalaa! |
|
Kalatorilta tulossa. |
|
Hedelma auto matkan varrella. |
|
Kalapaatteja takaa. |
|
Kalapaatteja edesta. |
|
Kapun mieliksi viela mob alukset mukaan kuviin. |
Nyt on testiajot
koneella suoritettu ja öljyt vaihdettu uusiin. Tilasimme vielä muutamia
suodattimia moottoriin seuraavia huoltoja varten. Joudumme odottamaan niitä
muutaman päivän, mutta seuraavaksi suuntaamme kohti Etelää. Olemme oppineet
tuntemaan paikallisia purjehtijoita ja näin ollen saaneet parhaat suositukset,
joihin voimme matkan varrella pysähtyä. Paraty on varmasti ensimmäisten
listalla.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista