Vihdoin koitti
hetki uloskirjautumiseen Angra dos Reis kaupungista. On jäähyväisten aika.
Mario, joka toimi tulkkinamme ja kuljettajanamme koko ajan on tullut hyväksi
ystäväksi. Lisäksi opimme tuntemaan paikallisia purjehtijoita. Tässä kohtaa
haluan vielä muistella Regattaa, johon yllättäen jouduimme (pääsimme) mukaan.
Istuimme Clubin
ravintolassa perinteisellä perjantai churascolla (grillaus illassa) kun Shamuin
kapteeni tuli jututtamaan meitä. Hän kertoi, että seuraavana päivänä olisi 51
vuosi regatta eikä hänellä ole miehistöä. Osallistuminen olisi kuitenkin
suotavaa, koska hän on Clubin sihteeri. Niinpä lupauduimme seuraavana aamuna
miehistöksi hänelle.
Ensimmäinen
ajatukseni oli, että enhän minä osaa edes purjehtia! Että osallistuisin
regattaan, jossa kuitenkin ajetaan purjeveneillä kilpaa! Omahan kapteeni toki
soveltuu tähän, mutta, että minä, vaatimaton matruusi. Tarkemmin ajateltuna,
olihan meillä jonkin verran kokemusta matka purjehtimisesta. Olimme juuri
selvinneet Atlantilta melkein kahden kuukauden purjehduksesta ilman moottoria.
Kenties, jopa minullakin on hänen silmin jonkin verran purjehdus kokemusta.
Olimme reippaasti
paikalla aamutuimaan sopimuksen mukaan. Shamuin kapteeni oli värvännyt mukaan
toisenkin pariskunnan. He ovat ilmeisesti hankkimassa omaa venettä ja tulossa
clubin jäseniksi. Jännitys tiheni ja hädin tuskin olin saanut unta edellisenä
yönä. En ole aikaisemmin osallistunut purjehduskilpailuun. Lähdimme ulos
satamasta läheiselle lahdelle ja harjoittelimme pari kertaa vendoja
(käännöksiä) ja kaikki alkoi muutaman harjoituksen jälkeen sujua mainiosti.
Shamui on Brasilialais valmisteinen kopio Bavariasta. Pituutta noin 36-38 jalkaa.
Henki oli hyvä ja Shamuin kapteeni oli sitä mieltä, että meillä on ehdottomasti
Regatan paras miehistö! Veneet poukkoilivat levottomasti edestakaisin ennen
lähtöä lahdelmalla. Shamuin Kapteenin tuttavat kävivät moikkaamassa ja olipa
hänen veljensäkin mukana kilpailemassa omalla veneellä ja runsaalla
miehistöllä. Moya veneen nuorin osallistuja oli sitä mieltä, että My daddy will
win the race!
Startti alkoi ja
olimme mainiosti sijoittuneet viimeiseksi. Käsityksemme mukaan piti tulla
äänimerkki kolmesti ennen starttia. Merkkejä tuli kuitenkin vain kaksi ja
Kapteenimme ilmoitti, että ilmeisesti kilpailu alkoi. Aloimme siis ajaa takaa
kilpailijoitamme. Kapteeni otti komentokieleksi Englannin ja kaikki alkoi sujua
saumattomasti. Pääsimme ohi yhdestä veneestä, sitten toisesta ja vielä
kolmannestakin. Mainittakoon, että kolmas ohitus oli kilpapurjevene, joten
olimme erittäin hyvällä alulla! Tuulta oli sopvasti ja Shamui oli kiertämässä
pientä saarta ja vaihdoimme purjeet vastatuuli viritykseen. Eli kiristimme purjeet
mahdollisimman tiukalle.
Tämän jälkeen
tapahtui jotain odottamatonta. Shamuin kapteeni sanoi yht’äkkiä, että I don’t
have a steering. Mikä tarkoittaa, että ohjaus on toimimaton. Hän toisti saman
uudestaan hieman epäuskoisena. Tämän jälkeen Shamuin Kapteeni sujahti sisälle
veneeseen ja kolinaa alkoi kuulua kun tavarat muuttivat paikkaa Kapteenin
toimesta. Hän haki varaperäsinpinnan ja alkoi asentaa sitä paikolleen. Tässä
vaiheessa tapahtui monta asiaa yhtä aikaa. Aiski alkoi säätää purjeita piihin.
Minä aloin kapteenin kanssa asentamaan peräsin pinnaa. Shamuin Kapteeni halusi
moottorin käyntiin, joten etsin avaimet ja starttasin koneen sillä aikaa kun
hän ohjasi venettä. Varaohjaus on raskas ohjata, joten hänen oli keskyttävä
siihen. Lisäksi etsin Kapteeni ohjeen mukaan sakset, joilla sain irti pultin
jonka ruuvasin kiinni varaohjaukseen veneen lattiaan.
Kaikki saatiin
paikoilleen ja Kapteenimme jotui tekemään päätöksen kisan keskeyttämisestä. Oli
kuitenkin erittäin hauskaa ja nautimme todella mukavasta seurasta. Pääsimme
mukaan viettämään iltaa muiden kilpailijoiden kanssa. Hauskaksi tilanteen teki
huhut, jotka saivat uusia käänteitä illan myötä. Kuulin, että olin todellinen
sankari ja korjannut veneen ohjauksen merellä. Toki Aiskikin sai osansa. Kommodori
nimittäin sanoi että; Aiski was nothing, but Mia, she was something! No ei
tosiaan Shamuin kapteeni kyllä mainitsi kuinka hienosti purjeet oli viritetty
piihin. Se tarkoittaa, että keulapurje laitetaan pakittamaan ja isopurje
laitetaan vetämään eteenpäin. Näin ollen vene pysyy lähes paikoillaan ja emme
ajautuneet kivikkohin, joita olisi ollut aika lähellä. Saimme osallistumisesta
vielä hienot Clubin T-paidat. Kiitos Angra Dos Reis club mukavasta seurasta!
Oli haikeaa
jättää Angra dos Reis Clubi ja sen tutuksi tulleet ihmiset, mutta matka jatkuu.
Lähdimme kohti Paratyta ja yövyimme ankkurissa sen lahdella. Tämän jälkeen
suuntasimme kohti etelää päivämatkoja niin pitkälle kuin saaristoa riitti.
Saimmehan hyvät vinkit ankkuripaikoista. Harmi vaan, että näihin luonnon
saariin on hankala rantautua. Sademetsä on hyvin tiheä ja jos löytyy
hiekkaranta siinä on usein jokin mökki tai asunto.
Poikkesimme
pikaisesti Ubatubassa. Varmaankin hauskan nimen takia. Se on ihan ok paikka,
mutta selkeästi turisteille tarkoitettu. Wifiä emme saaneet toimimaan koko
kaupungissa. Sitä kuitenkin matkapurjehtija kaipaa aina rantautuessaan. Täällä
piipahdimme vesieläinpuistossa katsomassa kilpparit, hait, alligaattorit yms.
kaiken karvaiset ötökät. Olimme ankkurissa sillä kaupungissa ei ollut toimivaa
satamaa.
Pysähdyimme ennen
pidempää purjehdusta Ilhabela kaupungin edustalla. Olimme ankkurissa yhden yön
verran. Tosin ensin ankkuripaikkaa oli hieman hankala löytää. Pysähdyimme
kuitenkin vanhan kaupungin edustalle ja löysimme heti Turisti infon, josta
saimme netin kautta kätevästi säätiedot. Paikka oli tosi viihtyisä. Menimme
pikaisesti kahville ja eikä aikaakaan kun paikallinen herrasmies tuli kysymään
oletteko tuosta punaisesta veneestä! Hän oli viettänyt pari viikkoa kuuluisan Delos
(Delos tekee youtubeen paljon videoita reissuistaan) veneen miehistön kanssa ja
kutsui meitäkin grillaamaan kotiinsa! Delos vene tuli Angra dos Reisin lahdelle
päivää ennen lähtöämme. Emme siis ehtineet tutustua heihin. Valitettavasti
sääikkuna vaati meitä lähtemään eteenpäin, joten tämä paikka jäi vähälle
huomiolle. Ilhabela olisi varmasti tutustumisen arvoinen.
Kolmen päivän
mukavan myötätuuli purjehduksen jälkeen olimme seuraavan saaren suojassa. Ilha
de Santa Catarina tarjosi meille ankkuripaikan. Emme keksineet mistä olisimme
päässeet maihin sillä tämä lahti oli todella matala. On jotenkin outoa, että
veneilijöitä ei ole huomioitu mitenkään, vaikka Florianopolis kaupunki vaikutti
tosi isolta. Menimme sisään eteläisestä päästä johtuen sillasta, joka on
mantereen ja saaren välissä. Olimme ensimmäisen yön lähellä siltaa olevan
sataman/clubin vieressä. Tuuli pääsi kuitenkin silloin puhaltamaan pitkältä ja
olimme yön aikana siirtyneet pari sataa metriä kohti siltoja. Onneksi emme
osuneet laituriin vaan ankkuri oli stopannut meidät suurin piirtein keskelle
sataman sisäänmeno aukkoa. Olimme tähän asti luottaneet ankkuriin aika
vakaasti, mutta nyt se kuitenkin luisti. Tosin virran vaiktutuksesta johtuen
emme saaneet ns. ajettua sitä illalla kiinni kunnolla. Vene ei suostunut
kääntymään tuulen suuntaan pakittamalla vaan kääntyi aina eri suuntaan kuin
tuuli.
Päätimme pysähtyä
erään päivän päätteeksi Laguna nimeseen kaupunkiin. Tulimme sisään
aallonmurtajasta ja kas huomasimme Delfiinin hahmon rannalla. Katsos kun ovat
tehneet Delfiinin patsaan tuonne. Meni hetki kun ajelimme rauhassa pitkin
sisääntulo kanavaa. Vettä alkupäässä on noin 5m. Yht’äkkiä näimme suuren
delfiinin hyppäävän veneen vierellä! Delfiinenjä oli koko sisäsatama täynnä. Siellä delfiinit ja
paikalliset kalastivat itselleen ruokaa sulassa sovussa. Täällä näin
ensimmäisen kerran paikallisten heittävän rannalta verkkoja veteen ja kerivän
ne sitten takaisin rannalle. Jäi epäselväksi mitä he näillä heittoverkoilla
kalastivat, mutta näyttivät viihtyvän hyvin. Rannalla oli varmasti yli 10
ukkelia kalassa.
Delfiini, tosin aika kaukana nyt kun mulla on kamera! |
Maisema sisaanajo vaylan varrella. |
Ukkelit kalassa toisella puolella vaylaa. |
Kuten aika usein,
meillä on tapana mennä paikkoihin ilman sen kummempaa informaatiota. Näin
ikäänkuin löydämme uusia paikkoja. Niin nytkin. Huomasimme kalastajien laiturin
ja näytimme heille varakansiteria, josko saisimme polttoainetta. Heti meidät
ohjattiin laituriin ja otettiin ystävällisesti vastaan. Aiskia jopa käytettiin
autolla pankkiautomaatilla (heille ei käynyt pankkikortti), jotta saisimme
tankattua. Tankkauksen jälkeen yritimme jatkaa matkaa kaupunkiin, mutta kun
ajoimme kartan mukaan, jäimme pohjaan kiinni. Kalastuslaiturissa töissä olevat
miehet auttoivat meidät takaisin laiturilla olevan remontoitavan aluksen
kylkeen kiinni. Kun he olivat lopettaneet työpäivänsä yksi heistä tuli
veneeseemme luotsaamaan meidät paikallisen Iate Clubin satamaan.
Ajoimme kartan
mukaan maan päällä, joten kannattaa olla tarkkana, jos aikoo tähän satamaan.
Mitään merimerkkejä ei ole, sillä pohjassa oleva hiekkakasa muuttaa paikkaa
virran mukaan. Jäimme kiinni kertaalleen vaikka meillä oli ns. luotsi mukana.
Omahan syväys on 2,6m joten kun kaiku näytti 2,4 oltiin jo aika tiukasti
kiinni. Kiitos vahvan moottorin pääsimme omin avuin irti.
Omahan kippari ja luotsi, paikallinen kalastaja. |
Ilmeisesti he
olivat ilmoittaneet Iate Clubelle, että tarvitsemme yöpymispaikan sillä
vastassa oli useita henkilöitä. Heidän laituripaikkansa oli meille liian
matala. Saimme käyttää heidän poijuaan, joka oli noin 100m päässä clubin
edustalla. Poiju oli meille ilmainen ja clubin kommodori käytti meitä
seuraavanan päivänä Capitania dos Portos virastossa (Brasiliassa on laki, jonka
mukaan meidän pitää ilmoittautua kyseiseen paikkaan jokaisessa kaupungissa
johon rantaudumme). Lagunasta ei löydy Policia Feredalia,
(maahantuloviranomainen) joten siellä emme käyneet. Nämä kaksi paikkaa tulisi
käydä jokaisessa kaupungissa ensimmäisen sisäänkirjoittautumisen jälkeen.
Rohkenen mainita, että emme heti välittömästi menneet em. virastoon. Niinhän
siinä kävi, että upseeri saapui veneellemme kyselemään dokumenttejä. Toki
ystävällisessä mielessä ja niinpä vaihdoimme siistimpää ylle ja menimme
kiltisti virastoon, HETI.
Iate Clube
Lagunan Kommodori on Ranskalainen ja kiertänyt maapallon kolmesti vuosina -74,
-85 ja -90. Oli huikeaa miten meitä kohdeltiin tässäkin paikassa. Saimme heti
apua moottorin kanssa. Juuri korjatun
moottorin jäähdytys vesi alkoi vuotaa ja Kapteeni halusi sen kuntoon.
Tiivisteitä ei ole vaihdettu syystä tai toisesta. Paikallinen venekorjaaja tuli
veneeseen ja hankki meille uudet o-renkaat ja tiivisti jäähdytysveden
liitokset. Nyt se osuus on kunnossa. Kun Aiski kysyi mitä työ maksaa oli
vastaus: Remember nice place Laguna! Ja käveli pois paikalta.
Minä tykkäsin
kovasti tästä kaupungista. Vanha kaupunki, kalatori, ja mukavat ihmiset.
Valitettavasti ilman ”luotsia” on vaikea päästä tähän kaupunkiin ja ainoa poiju
on juuri tällä clubilla oleva poiju. Mainitsen vielä, että saimme Kommodorilta
lahjaksi tuoreen kalan! Olihan se ihan super herkullinen. Kiitos
vieraanvaraisuudesta Laguna!
Lagunan kalatori on veneissa ja ostajat laiturilla. |
Olimme Lagunassa
noin kaksi vuorkautta ja kun pieni sääikkuna aukesi päätimme jatkaa matkaa.
Meille tulisi kiirus sillä matkaa Rio Grandeen on reilut 300nm ja sääikkuna
antaa aikaa vain 2,5 vrk. Näin ollen matkavauhti on pidettävä yli 5,5nm
tunnissa. Pysyimme aikataulussa moottorin avulla, mutta tuuli alkoi puhaltaa
sääennusteen vastaisesti ja jouduimme kryssimään isopurjeen ja moottorin avulla
viimeiset 6h kovassa aallokossa ja vastatuulessa. Ennuste kertoi, että tuulen
piti olla 8kn lännestä. Pahimmillaan tuuli nousi noin 35kn ja puhalsi
etelä-lounaasta. Olimme jättäneet ankkurin keulalle (joku kummallinen
ajatusvirhe) näin ollen ketjun aukosta menee vesi sisään keulaboksiin. Niinhän
siinä kävi, että pilssihälytin laukesi ja Kapteeni joutui tyhjentämään
keulaboksin vedestä noin vartin välein. Omahassa ankkuriketjun varasto on
yhteydessä veneen sisätiloihin luukun kautta. Sieltä vedenpoisto on johdettu
pilssiä pitkin letkulla veneen syvimpään kohtaan. Tästä on yhteys
pilssipumpulla takaisin mereen. Kaikki oli siis hoidossa, mutta vaati Kapteenin
huomiota sisällä kun minä olisin suonut hänen olevan ruorissa.
Rio Grande on
viimeinen kaupunki, jossa voi uloskirjoittautua Brasiliassa. Meillä alkaa olla
kiire, sillä viisumi umpeutuu 20.11 ja siihen on aikaa noin viikko. Näyttää
kuitenkin siltä, että saamme sääikkunan kohti Uruguayta ennen em. päivämäärää.
Tämä on iso teollisuuskaupunki jossa käy isot rahtilaivat tuomassa ja viemässä
tavaraa. Olemme nyt Rio Grande Yatch Cluben laiturissa. Tähän meidät
ystävällisesti ohjattiin paikallisten klubilaisten vastaanottamana. Olipa
mukava päästä satamaan kylkikiinnitykseen kahden huonosti nukutun yön jälkeen.
Uloskirjautuminen
olikin taas mielenkiintoinen. Heti maanantai aamuna menimme kirjoittautumaan
sisään kaupunkiin ajatuksena katsoa säät ja muut rauhassa ja lähteä kun
sääikkuna aukeaa. Kävi kuitenkin niin, että Policia Feredal leimasi passimme
ulos. Ajattelimme, että ok, nyt ainakin päästään pois, vaikka asiat menevät nyt
väärässä järjestyksessä. Jatkoimme siitä sitten laivaston tukikohtaan. Siellä
kaikki sujui hyvin ja meitä auttoi oikein hyvää englantia puhuva Rouva
laivastosta. He tulivat vielä erikseen sanomaan, että eivät halua meidän
lähtevän huonoon säähän ja näin ollen meillä on aikaa noin 2vrk poistua maasta.
Muutoin joudumme tekemään uloskirjoittaumisen uudestaan. Huh heijaa, ei oltu
katsottu säätä vielä kovin tarkasti.
Pyysimme
osoitetta vielä tulliin ja ensin meidät ohjattiin väärään tulliin. En ihan
tiedä miksi tai mikä paikka se oli, mutta sieltä meidät ohjattiin toisaalle eri
tulliin, joka sijaitsi tankkerisatamassa. Pienen pyörimisen jälkeen löytyi
oikea ovi. Tässä paikassa olikin varsin puhelias setä. Hän oli nuorena miehenä
ollut Brasilian laivastossa ja käynyt suomessa laivostovierailulla. Ilmeisesti
vuonna 1985. Voi sitä hurjaa puhetulvaa jonka saimme kuulla Suomesta, saunasta
ja tietysti suomalaisista nuorista naisista, joita hän oli tavannut. Siihen
aikaan Brasiliassa oli varsin konservatiivinen suhde miesten ja naisten
suhteen. Suomessa sen sijaan oli todella vapaata ja hänelle se oli ollut aluksi
kauhistus, mutta avannut silmät nuoren parikymppisen miehen elämässä. On
muitakin tapoja elää kuin silloinen Latinalainen Amerikka.
Satamaan
palattuamme katsoimme säätä ja totesimme: lähdetään tänä iltana ja rantaudutaan
La Palomaan. Se on ensimmäinen satama Uruguayn puolella. Muuta sääikkunaa ei
ole ennen kuin viisumi umpeutuu. Emme ihan tarkkaan tienneet voiko La Palomassa
kirjoittautua maahan sisään, mutta Noonsiten mukaan se pitäisi onnistua.
Mukavan
rauhallinen purjehdus alkoi pienessä vastatuulessa, mutta kääntyisi myötäiseksi
yön Uruguayhin, La Palomaan aamupäivällä, joten meillä oli mukavasti aikaa
ennekuin kovempi keli alkaisi illalla. Saimme taas mukavan vastaanoton.
Paikallinen veneen omistaja kävi vielä erikseen sanomassa, että kannattaa
kiinnittää vielä perä poijuihin, koska tuuli kääntyy ja voimistuu illalla.
Olemme todella tukevassa betonilaiturissa kylkikiinnityksellä. Lisäksi meillä
on kaksi peräpoijua ja keula kiinni laiturissa molemmin puolin. Pysymme kyllä,
mutta puuskat kallistavat venettä ja painavat meidät aikaajoin kyljestä kiinni
laituriin. La Paloma on aika karu satama ja kylä on todella hiljainen juuri
nyt. Ilmeisesti tämä kuitenkin elää tursimista sillä ravintoloita on runsaasti
tarjolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti