Kirjoittauduimme
sisään Uruguayhin, La Paloman laivaston tukikohtaan ja satamakonttoriin.
Luulimme ensin, että satamassa sijaitsee maahantuloviranomaiset, mutta siellä
onkin vain laivaston tukikohta (joka kirjaa aluksen sisään tulleeksi maahan)
satamakonttori ja sataman vartiointikonttori, johon piti ilmoittautua erikseen.
Tiedossa on siis matka Piriapolikseen, jossa on maahantuloviranomaiset. Toinen
vaihtoehto lienee Punta del Este.
Ruorivuorossa aamutuimaan. |
Olimme etukäteen
saaneet selville, että La Palomasta on bussiyhteys läheisiin kaupunkeihin.
Ajattelimme aluksi, että jätämme veneen tähän satamaan ja käymme Montevideossa
ja Argentiinan Buenos Airesissa täältä käsin. Satamamaksu on kohtuullinen alle
20€ vrk. Näyttää kuitenkin siltä, että ennen sesonkia (15.12) Piriapoliskin on
kohtuu hintainen ja vaikuttaa mukavammalta kaupungilta kuin La Paloma. Matkaamme
sinne heti kun sääikkuna antaa aikaa. Sesongin alkaessa hinnat nousevat
kolminkertaisiksi.
La Palomaan
saavuttuamme hyppäsimme heti seuraavana päivänä bussiin suuntana Piriapolis.
Emme kuitenkaan ehtineet kaupunkiin ajoissa ja jäimme yöksi odottamaan
maahanmuuttoviranomaisten viraston aukeamista. Täällä olikin aivan loistava
rouva töissä. Puhui oikein hyvää englantia ja kävi ilmi, että laivaston olisi
pitänyt antaa meille asiakirja veneen maahan saapumisesta. Sitä emme kuitenkaan
saaneet.
Paloman laiturille tilattiin tankkiauto tankaamaan Omahaan polttoaineet. Erittain kateva palvelu! |
Halutessaan
viranomaiset olisivat voineet lähettää meidä takaisin La Palomaan hakemaan
paperia, mutta ystävällinen rouva päätti auttaa meitä ja konsultoi
Piriapoliksen satamassa olevaa toista laivaston tukikohtaa. Homma siis hoitui
noin tunnin odottelulla, joten olimme todella tyytyväisiä. Nyt taikaisin La
Palomaan webaston kimpuun. On vielä niin aikainen kevät (marraskuun loppupuoli),
että välillä ilma on aivan jäätävää ja toisena päivänä saattaa olla helle!
Riippuen siitä tuleeko tuuli etelästä vai pohjoisesta.
Mielenkiintoisen
Piriapoliksesta teki se, että keskustelimme kaupungissa kolmen henkilön kanssa.
Jokainen heistä kertoi jotain suomalaista. Rouva maahanmuuttovirastosta sanoi,
että haluaisi käydä suomessa ja nähdä pohjoisen valon. Hänellä oli myös ollut
täällä suomalaisia tuttavia, jotka kuitenkin olivat nyt muuttaneet takaisin
suomeen. Kalastus / veneliike, johon poikkesimme kertoi, että Piriapoliksessa
asui kolme suomalaista perhettä. Kaupassa Rouva tunnisti kielemme ja tuli
juttelemaan englanniksi. Puhutteko Suomea? Hän sanoi. Hän tunnisti kielen,
koska oli asunut ruotsissa pitkään ja tunsi myös muutamia suomalaisia. Onko
vähän outoa vai mitä? Tottahan maailma pienenee koko ajan, mutta kuitenkin.
Brasiliassa emme kuulleet mitään tämän kaltaista kertaakaan. Uruguay vaikuttaa
hienolta maalta.
Olemme päättäneet
etukäteen, että tilaamme tänne Piriapolikseen varaosia ja vähän järeämmän
ompelukoneen. Näin ollen voin tarvittaessa tehdä korjaukset purjeisiin ja
kuomuihin itse. Valitettavasti kaikki kankaat kuluvat käytössämme aikamoista
vauhtia ja korjausta vaati jo aika uusi pappatelttakin. Vietämme aikaa täällä
luultavasti noin kaksi viikkoa. Piriapoliksen satama Uruguayssa on oikein miellyttävä.
Ihan mukiinmenevällä turistihiekkabiitsi vaikutelmalla. Hienolla rannalla ja
asiaankuuluvilla rantakadun ravintoloilla varustettuna. Kaupungista löytyy myös
hyvä ruokakauppa ja mikä parasta, pastatehdas, josta saa tuorepastaa. Mitä sitä
enempää kaipaa kuin hyvä pasta oikein hyvällä paikallisella parmesaanilla.
Piriapoliksen satama
alueen on vallanneet merileijonat, jotka kiipeävät laiturille kun nousevesi on
riittävän korkealla. Jouduimme jopa hätistelemään niitä laiturilta pois.
Kapteeni otti aseeksi kansiharjan kun hieman äreämpi merijellona oli sitä
mieltä, että tästä ette ohi pääse. Onneksemme vieressä oli purjevene kokeneella
Patagonian miehistöllä ja saimme vinkkiä merileijonien käsittelyyn ja paljon
muutakin tietoa. Hän suositteli keppiä, mutta kehui Aiskin valitsemaa kansiharjaa hyväksi valinnaksi. Kokoa näillä karjuilla on pisimmillään yli kaksi metriä. Ladyt
ovat hieman pienempiä ja leppoisampia. Satamassa pitää jöötä vanha uros. Sen
turkissa oli taistelun naarmuja ja toinen silmä on valkoinen. Se on kuitenkin
uroista leppoisin. Sillä on aina lady vieressä päiväunilla ollessa.
Päätimme
piipahtaa Argentiinassa, Buenos Airesissa, lautta ja bussi yhteyksillä. Piipahdimme
samalla Urugayassa Coloniassa. Onhan se mukava vaihteeksi nukkua suorakaiteen
muotoisessa sängyssä ja ihan vierekkäin samassa sängyssä. Omahassa omistajan
hytissä on sängyt molemmin puolin venettä ja keskellä hervoton kasa purjeita. Silti
uni tuli paremmin omassa punkassa! Boniksen päässä meillä oli hotelli, josta
löytyi sauna. Tosin maksimi lämpötila oli 42 astetta, joten ihan ei päästy oikeaan
saunatunnelmaan. Yritys hyvä kuitenkin. Nautimme kaupungilla maleksimisesta ja
metrolla suhasimme sinne tänne katsellen kaupunkia.
Miellyttava paivavarjo Coloniassa ja pieni valiruoka. |
Piriapoliksessa päivät
kuluvat pienissä huoltohommissa ja odottelemme pakettia saapuvaksi. Eräänä
päivänä laiturilta kuului suomekieltä ja kansipaikan aikanaan varannut Kari
ilmiintyi laiturille. Lisäkädet ovat enemmän kuin tervetulleet. Mukava saada
purjehdus seuraa. Tervetuloa Kari!
Viimein koitti
lyhyt sääikkuna ja kaikki tarvittavat paketit on saatu veneeseen. Purjehdimme
noin kaksi vuorokautta kohti Argentiinaa ja Mar De Plataa. Alkumatkasta oli
tyyntä, joten koneajelua riitti. Purjehdimme kuitenkin vuorokauden verran
mukavassa myötäisessä. Kun aloimme lähestyä satamaa alkoi ilmanpainemittarin
lukema huolestuttavasti laskea. Kapteeni nosti koneen kierroksia purjeiden
avuksi. Vähän ennen sataman suuta alkoi lähestyä erikoinen pilvimassa ja
reivasimme Genoan pienemmäksi.
Alkoi kuitenkin
näyttää siltä, että purje pitää ottaa pois kokonaan ja Kapteeni alkoi vetämään keulapurjetta rullalle. Valitettavasti hieman liian myöhään. Tuuli muutti suuntaa noin
minuutissa ja voimakas puuska otti meidät valtaansa. Emme meinanneet saada
kolmestaan purjetta sisään. Se ehti paiskoa itseään tuulessa sen verran, että
takaliesma irtosi ja kietoutui foilin ympärille. Tosin tämän huomasimme vasta
sitten kun se oli tiukasti paketoitu rullalle. Ilman lämpötila laski 27
asteesta tämän aikana noin 17 asteeseen. Ukkoskuuro lähestyi edestä suoraan
kohti ja salamat halkoivat taivasta. Sataman suuaukko hävisi näkyvistä.
Tutka päälle ja
vauhtia hidastaen lähestyimme kohti aallonmurtajaa. Onneksemme keli helpotti ja
ääriviivat rannasta alkoivat hahamottua. Tuuli tyyntyi ja sade lakkasi.
Merileijonien karjunta kuului rannalta ja täytyypä todeta, että niiden jätökset
tuovat oman leimansa sataman hajumaailmaan. Rannalla oli varmasti noin 100
merileijonaa.
Jäimme hetkeksi
aallonmurtajan sisään tarkastelemaan vaihtoehtoja. Pian huomasimme että meitä
viittoiltiin tulemaan laituriin. Sinne siis, kun köydet oli kiinni
ystävällisten paikallisten veneilijöiden avustama, rysähti seuraava ukkoskuuro
niskaan. Welcome to Argentiina and Mar De Plata! Oli illansuu, joten kuuron
jälkeen tarkistimme vielä veneen kiinnityksen laituriin ja ilmoittaudumme
Prefecturalle (Argentiinan laivasto), että olemme saapuneet juuri satamaan.
Kapteeni laittoi keltaisen lipun oikean puolen saalinkiin. Se tarkoittaa, että
odotamme tullausta. Emme siis saa poistua veneestä ennekuin maahantulo
muodollisuudet on tehty. Tuuli alkoikin jo voimistua niinkuin oli luvattu.
Saavuimme viime hetkillä satamaan. Unten maille ja huomenna uusin silmin eteenpäin.
Sattumalta juuri eilen juteltiin riittävän järeästä ompelukoneesta... Minkälaisen hankitte? :)
VastaaPoistaT:Jussi & Kaisu Libertalta
Liberta.fi
Tervehdys, hankimme ompelukoneen, jonka malli on ultrafeed premium lsz-1. Se ostettiin sailrite verkkokaupasta. Mallissa on ns. Monster wheel, joka on mielestäni erittäin tarpeellinen. Käytännössä sillä voi ajaa paksujen kohtien yli ns. käsin. Se antaa myös lisävoimaa normaaliin ompeluun. Meillä se laitettiin heti käyttöön, vaikka en ole vielä paljoa ehtinyt ommella, olen siihen oikein tyytyväinen. Muistakaa varmistaa oikea volttimäärä täältä tilatessa. Heiltä löytyy myös 110V kun me käytämme 220-240V. Huono puoli koneessa on se, että vaikka voimaa on, niin paininjalan alle mahtuu rajallinen määrä tavaraa. Saa nähdä miten paksusta dacronista tehty isopurje onnistuu tarvittaessa korjata...Toisessa koneessani on isompi tila paininjalan alla, mutta se ei vedä purjekangasta.
Poista