Aamu alkaa P:llä
eli Prefecturaan mars ja sitten maahantuloviranomaisille, terveysviranomaisille
ja tulliin. Kun tulli oli napannut meidän paperin, joka saatiin
terveysviranomaisilta niin sen jälkeen seuraavina päivinä uudestaan
terveysviranomaisille pyytämään kopio paperista. Prefectura tuli tarkastamaan
aluksen ja lista tarkastettavista asioista oli suurinpiirtein tämä.
Laivakello,
kädessä pidettävä peili singnaaleita varten, ajanottoväline, kynä, laskin,
viivain, harppi, sekstantti (ja siihen liittyvät nauticat almanakat), kompassi,
pelastuslautta (ilmeisesti jolla kannella ajoi asian) pelastusrengas 2kpl
(tähän kelpasi punaisella kankaalla päällystetty liinakela), palosammutin,
kiikarit, barometri, vedenkestävä käsivalaisin kaksin kappalein.
Radiovastaanotin AM/FM, kaiku, taxi meter (ei tiedetä mikä on), kartat
alueelle, kansainvälinen radiokoodikirja, kansainvälinen merenkulku koodi ja
singnaali kirja, kansainvälinen majakka ja singnaali kirja, kansainväliset
merenkulkusäädökset, tähti kartat, ankkuri, ketju ja liinat tai ankkurin
varaköydet, puoshaka, mela ja torvi. Kansainväliset viestiliput, navigointi ja
ankkurointi valot. Punainen kädessä pidettävä soihtu 6kpl, punaisia
laskuvarjoraketteja 6kpl, oranssi savuja 1kpl, pelastusliivin valo 2kpl,
jokaiselle miehistön jäsenelle pelastusliivit pillillä. Palosammutin 3kg 1kpl,
palokirves 1kpl. Eivät kiinnostuneet mm. ebirbistä tai 6 hlön itse kääntyvästä pelastuslautasta,
joka on myös varustettu ebirbillä sekä hätäraketeilla.
Jo kolmen
Prefecturan eri käynnin jälkeen saimme jatkaa matkaa. Onneksi meillä oli
muutakin ohjelmaa Mar de Platassa. Genoan aurinkosuoja ja takaliesma oli
irronnut (revennyt) tullessa kujasta, joten tarvitsimme purjemaakaria. Kari otti hommasta kopin ja purjeen korjaus alkoi edetä. Työ oli sen verran iso,
että emme tehneet sitä itse vaan annoimme suosiolla homman Noth Salesin
tehtäväksi. Hinta ilman kankaita oli noin 500 dollaria. Olimme tähän tyytyväisiä,
korjaus kesti muutamia päiviä.
Tällä välin
kävimme suhaamassa busseilla pitkin kaupunkia ja tietty syömässä hyvin
Argentiinalaisissa liha ravintoloissa. Matruusi karkasi yhdeksi päiväksi
kaupungille. Oli tarkoitus vähän shoppailla ja etsiä puhelimeen internet
liittymää. Noh, etsin sitä liittymää sitten koko päivän ja kun vihdoin sain sen
toimimaan tuli puhelimeen tekstiviesti, että dataa suomalaiselta kortilta on
käytetty maksimi määrä ja se maksaisi 62€!
Silleen, olin
kohtuullisen vihainen, joku niistä kolmesta myymälästä, joissa kävin, oli
laittanut päälle datan suomalaisesta kortista, vaikka nimenomaan selitin
kaikille, että tätä en halua!!!! Eivät ilmeisesti matkusta täällä kovin paljoa,
koska eivät ymmärtäneet moisesta oikein mitään. Tuli viiden euron liittymästä
kallis ja minä siitä sitten suoraan savu päästä sauhuten veneelle ja netin
kautta data pois päältä suomen liittymästä. Piti tulla vahvistus sähköpostiin
että on mennyt päälle vaan eipä ole kuulunut. Mitenkäs sitä sanotaan, matkailu
avartaa!
Seuraavaksi
ruokaostokset uutta purjehdusta varten ja polttoaineen tankkausta. Tässä
satamassa ei voi ajaa polttoainelaituriin, koska sitä ei ole. Näin ollen täytyy
ottaa varakannut mukaan ja kävellä lähimmälle polttoaine asemalle. Kari
reippaana poikana diilasi meille kuljetuksen takaisin autolla, joten pääsimme
tällä kertaa suhteellisen helpolla.
Loydettiin paikallisten kayttama lihakauppa! Tassa olis suomalaiselle uusavuttomalle katselemista. |
Polttoainetta hakemassa. |
Olimme Mar de
platassa jotakuinkin viikon. Seuraava pätkä on noin 400nm. Aloitamma matkan
illalla kohti Puerto Madrynia. On Jouluaaton aatto, olemme tänäkin vuonna
merellä joulun, plääh. Onneksi meillä on matkassa mukana Kari. Hänellä on
paljon kokemusta merellä olosta. Kari on sopeutunut Omahaan oikein hyvin
muutamaa pääruhjetta lukuunottamatta. Hän on juuri sen verran pitkä, että osuu
muutamiin kohtiin aluksessa seisoessa, no tai istuessakin. Ilokseni apukäsistä
aluksessa seuraa sekin, että Matruusi saa enemmän lepovuoroja kannelta!
Iloista Joulua! |
Olen lisäkäsistä
enemmän kuin onnellinen sillä yli 30 solmun tuuli saa minut hieman epävarmaksi
ja olo ei ole kotoinen. Veneessä viihdyn hyvin, mutta kun tuuli nousee alkaa
hassut ajatukset vallata mieltä. Joskus ennen merelle lähtöä on jo oksennus
kurkussa, siinä ei sinänsä ole mitään järkeä, koska merellä oleva tuuli voi
olla jotakin ihan muuta kuin satamassa. Usein on niinpäin, että satamassa oleva
tuuli on kovempi kuin merellä oleva. Varsinkin Argentiinan rannikolla. Rannikko
on kuuluisa kovista puuskista ja ns. ärjyvistä ja huutavista tuulistaan, jotka
nousevat kuulemma jopa 50 solmun ja yli. Eli noin 25m/s. Voin siis pahoin jo
ennekuin irroitamme köydet satamasta jännitys kropassa tuntuu vastenmielisenä.
Taasko on pakko lähteä tuonne keinumaan?
Eteenpäin on
mentävä, koska en tännekkään halua jäädä. Aloitamme matkan. Ensimmäinen yö
menee valvoessa, mutta yllättäen välissä on yö, jolloin minua ei herätetäkään
ruori vuoroon. Havahdun siihen, että on jo aamuyö ja ryntään aluksen
perähytistä konehuoneen ohi keittiöön ja katson ulos. Erotan hahmon ruorin
takana ja Karilta tulee käsky, Miia mene takaisin nukkumaan! Kysyn vielä missä
Aiski on ja uninen ääni kuuluu salongista, mitä? Aluksessa kaikki hyvin ja
palaan tyytyväisenä takaisin nukkumaan. Aamulla saan kuulla, että tuulta on ollut
noin 40-50kn! Se ei tuntunut kovin pahalta sillä vauhti oli tiputettu 3kn ja
vene keinui kyllä, mutta ei niin palon kuin olisi odottanut. Minä senkun nukun
perässä onnellisen tietämättömänä tuulen kovuudesta. Ilmeisesti tiedostan, että
Kapteenilla on osaavat kädet kannella apuna ja pystyn rentoutumaan.
Joskus on tyyntakin. |
Olemme menossa
kohto Puerto Madrynia, mutta Kapteeni muuttaa hieman suunnitelmaa ja päätämme
mennä Rawson nimiseen paikkaan. Rawson on etelämpänä ja tällä kertaa
suojaisampi tulossa olevalta koillis tuulelta. Ratkaisu osoittautuu, sanoisinko
mielenkiintoiseksi.
Jaa mitahan tassa tapahtuu? Kari taitaa olla somessa? |
Saavumme
aallonmurtajan sisälle samoihin aikoihin kuin noin 30 kala-alustakin. Vuorovesi
on korkeimmillaan ja tästä johtuen alukset kiiruhtavat satamaan. Olemme
yrittäneet ottaa yhteyttä Prefecturaan useita kertoja siinä onnistumatta.
Ajamme siis sisään. Kun yritämme lähestyä kaupunkia Prefectura käännyttää
meidät takaisin ja pyytää ottamaan yhteyttä vhf:llä!? Kalastajat ovat kuitenkin
viittoneet meitä jo eteenpäin ja kiinnittymään kylkeen. Ensin ymmärrämme, että
meidän pitää kiinnittyä betoni laituriin, mutta meidät viitotaan pois
sieltäkin. Pyörimme ympyrää aallonmurtajan sisällä ja yritämme kuunnella
ohjeita.
Ohje on, että
purjeveneen pitää siirtyä turvalliselle alueelle. Mihin? Siihen ei tule
selvyyttä. Kalastajat kuitenkin viittovat edelleen, tulkaa tänne kylkeen ja
sinne sitten mennään. Tuulta on melkoisesti ja virta ei tee asiasta yhtään
helpompaa. Kapteenilla on kädet täynnä aluksen ohjaamisen kanssa ja Kari on
VHF:ssä kannella. Minä yritän sisällä saada selvää ohjeista, joita meille
annetaan. Pääsemme kuitenkin kiinni kalastus aluksen kylkeen ja Prefecturan
edustajat tulevat Omahaan. Tällä kertaa saamme Englantia puhuvan virkamiehen
alukseen. Asiat alkavat selvitä.
Kalastajien kyljessa, prefecturan edustaja kyydissa. |
Vuorovesi alkoi
laskea ja sehän tarkoittaa sitä, että kohta ollaan kuivilla. Kapteeni oli
ottanut VHF mukaan ja huutelin siihen asiani. Kari tuli auttamaan ja kaivettiin
lisäköysiä varastosta. Kaksi pitkää köyttä maihin ja pari lisäköyttä viereiseen
alukseen. Sitten odotellaan kuinka käy. Omaha jäi nätisti pystyyn kölin varaan.
Mitä nyt vähän kellahti vinoon toista alusta vasten. Perä vajosi enemmän kuin
keula. Pystyssä kuitenkin pysyttiin hyvin ja mikäs tässä. Generaattoria voi
kayttää vain korkean veden aikaan. Suihkuista sähköistä tai vedestä ei ole
tietoakaan. Onneksi olemme omavaraisia. Maakaljat kehiin ja etsimään hyvää
ruokarvaintolaa.
Siina se on, Omaha kuivilla. |
Rawsonin ranta
osoittautuu oikein mukavaksi paikaksi. Vieressä on todella hyviä
kalaravintoloita. Bussi kulkee kaupunkiin noin 20m päästä aluksestamme.
Kalastajat tuovat meille jo ensimmäisenä päivänä kassillisen katkarapuja.
Vastaanotto kalastajilta on todella mukava ja alamme tutustua heihin nopeasti. Myöhemmin
käy ilmi, että olemme paikallinen nähtävyys. Huviveneitä ei ole nähty näillä
main useaan vuoteen. Ihmiset tulivat kuvaaman meitä satamaan.
Argentiinaan,
Rawsoniin on tulossa ystävämme Pekka. Ikäväksemme Kari poistuu kyydistämme
uusiin seikkailuhin. Eräänä päivänä kaupungilta palatessaan Kari on hankkinut
Omahaan uuden keittiövälineen. Se on puinen kapusta, jossa toisessa päässä
lukee Aiski ja toisessa päässä Miia. Kapustaa käytetään silloin kun Kapteeni on
unohtanut velvollisuutensa elämänkumppanina tai hyväntuulisuus on kaikonnut
tuulen mukana taivaanrantaan. Pieni muistutus kapustalla Aiski ”päällä” on
Karin mielestä silloin paikoillaan. Ehkä Matruusinkin mielestä tätä voidaan
käyttää. Voihan se näin tasa-arvon aikoina toimia toisinkin päin? Vai voiko?
Kaiken kaikkiaan oli hienoa saada Kari miehistöön ja toivottavasti hän tulee
Omahalle uudestaan. Kiitos Kari!
Toivottavasti kapustalle ei tule kayttoa! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti