Tahiti,
korona virus alkaa.
Alkaa
olla aika päästä kunnon ruokakauppaan, joten Ankkuroidumme
Tahitille 10.3.2020. Ollaan kuultu huhuja Corona viruksesta. Kun
maahantuloviranomaiset käyvät tarkistamssa paperimme Marina Tainan
ankkuri alueella 19.3 he kertovat, että, jos mentävä johonkin
kauppaan niin parasta mennä ennemmin tänään kuin huomenna.
Tulkitsen asian niin, että sulku alkaa pian. Kaupungille äkkiä
hommaamaan kiireisimmät asiat ja sitten ruokakauppaan tekemään
isommat ostokset.
Maahantuloviranomaiset
liikkuivat veneellä ankkurointialuella ja eivät tällä kertaa
tulleet veneen kylkeen vaan ajoivat lähelle ja ottivat pitkä
vartisella haavilla passimme ja veneen paperit tarkistusta varten.
Olemme kuulleet, että tämä ankkuripaikka ollaan poistamassa
käytöstä. Odotamme jännittyneinä häädetäänkö meidät nyt
vai mitä tässä tapahtuu. Viereisen veneen Herra Adonis on
piiloutunut veneeseensä eikä uskalla tulla sieltä ulos. Näimme
kun joku kävi keskustelemassa aiheesta aikaisemmin hänen kanssaan.
Käsien viittomisen perusteella näytti siltä, että pitäisi mennä
mooringin väylän toiselle puolelle, jota hallinoi Marina Taina.
Mielestämme viranomaisiin pitää suhtautua asiallisesti ja me
tulimme kannelle hyvissä ajoin ja kaivoimme veneen paperit
valmiiksi. Kaikki tuntui olevan kunnossa, joten ystävälliset
viranomaiset jatkoivat tarkistuskierrostaan. Herra Adonis pysyi
sisällä veneessään.
Tekasin sitten jollallekin maskin😃 |
18.3.2020
kiellettiin saarten välinen liikenne kokonaan, edes ankkurpaikkaa ei
saa nyt vaihtaa ilman lupaa. Ulkonaliikkumiskielto tuli voimaan 20.3.
Ruokakaupat ja apteekit saavat olla auki. Asiakkailla pitää olla
mukana lupalappu, johon on täytetty nimi, syntymäpäivä, rasti
ruutuun millä asialla liikkuu, pvm, klo aika ja allerkirjoitus.
Luonnollisesti henkkarit on oltava mukana. Minimi sakko on 160€-400€,
jos paperia ei ole mukana. Isolla veneellä liikkuminen aiheuttaa
pahimmillaan maasta karkoituksen. Päätämme pysyä juuri siinä
missä olemme. Eikä kauppaan tarvitse mennä ainakaan pariin
viikkoon.
Gerdamerie
(poliisi) kiertää veneellään aluetta ja pysäyttelee
tottelemattomia jollailijoita. Alussa liikennettä on vielä paljon,
mutta se loppuu aika pian. Kaikki hiljenevät. Lisäksi kielletään
uiminen, snorklaus, melominen. Siis kaikki merelliset aktiviteetit.
Kuulen radiosta, että veneen kansilta on alkanut ”tippumaan”
mereen veneilijöitä. Osassa paikoista ei saa edes puhdistaa veneen
kylkiä. Myöhemmin tämä kuitenkin sallitaan.
Alkoholin
myynti kielletään kokonaan ja samalla tulee voimaan
yölläliikkumiskielto kaikille muille paitsi viranomaisille.
Toivottavasti kaikilla on varastossa jotain jonkin verran mieluisia
juomia. Suomalaisesta veneestä tuskin loppuu rommi. Kuulemme huhuja,
että venetarvikeliikkeestä saa tavaraa viinipullolla. Palaammeko
näin pian vaihtotalouteen. Tämähän on ollut yleistä näillä
saarilla vielä jopa 10vuotta sitten.
Iloksemme
veneilijät alkavat perustaa erilaisia VHF keskusteluja. Ensin alkaa
VHF Hotel California aamuisin klo 9.00. Se on lentokentän viereen
kasautuneen veneilijä lauman ylläpitämä. Alunperin lentokentän
viereen ehtivät muuttaa ne ketkä häädettiin jo kertaalleen Marina
Tainan ankkurointi alueelta. Mekin kävimme jo tarkistamassa paikan,
mutta liikkumiskielto räsähti päälle ennekuin ehdimme muuttaa
paikkaa. Matruusi on siihen oikein tyytyväinen, sillä tänne tulee
netti ja se vähä liikkuminen on helpompaa ja svelliä paljon
vähemmän.
VHF
keskusteluihin alkaa pikkuhiljaa tulla lisää ulottuvuuksia. Trivial
peli käynnistyy klo 17.00. Kerran viikossa jaetaan venereseptit,
kerran viikossa korjauksia, kerran viikossa paikkoja jotka ovat
jääneet positiivisesti kunkin mieleen, lasten nettiä sun muuta.
Hihii, kohta pitää sulkea radio, jos haluaa olla rauhassa. Toki
aamuisin kuulemme uusimmat uutiset Corona tapahtumista.
Meidän
rutiini menee niin, että aamulla käynnistyy generaattori kun
kaputeeni nousee ylös. Matruusi herää tähän. Kapteeni laittaa
leivän uuniin ja paistelee sitä tunnin verran. Matruusi heräilee
pikkuhiljaa. Netti laitetaan päälle ja odotellaan leivän
jäähtymistä. Aamupala, kiroaminen hitaasta netistä, joka alkaa
siis hidastua siinä klo 8.00 aikaan niin paljon, että se kannattaa
melkein sammutaa. Sitten alkaa tiskaus ja päivittäisen ruoan
valmistus sekä pienet veneen huoltohommat. No joskus vähän
isommatkin. Ompelua, valmistin jopa ensimmäiset maskit käyttöömme.
Tosin nyt luin jostain, että ne pitäisi olla kaksinkertaiset. Ne on
jo keitettykin pari kertaa käytön jälkeen. Kaputeeni puhdistaa
välillä veneen kylkiä ja pohjaa. Levä kasvaa sinne nyt noin
viikossa ja pituutta on jopa 10cm. Päivällä Kaputeenin huvia on
tarkkailla veneliikennettä ja nauraa tottelemattomille uijille ja
jollailijoille joita poliisi käy ojentamassa. Illansuussa katsomme
usein elokuvia ja uni tullee siinä klo 21 aikaan.
Välillä
kieltämättä kaipaisi niitä paljon parjattuja eineksiä. Täällä
on erittäin huono valikoima niiden suhteen. Hodari nakkeja ja muita
makkaroita löytyy ja tiskiltä voi ostaa ns. noutoruokaa. Grillattua
kanaakin oli vielä ennen corona virusta, mutta nyt sitä ei näytä
enää olevan tarjolla. Välillä kaipaisin punajuuri, -peruna, tai
italiansalaatteja tai vaikka niitä pinaattilettuja, mutta mitään
sellaisia täällä ei ole. Puhumattakaan mistää laatikkoruuista.
Pakaste pitsoja löytyy, mutta samalla vaivalla tekee melkeimpä
sitten sen pitsan itse. Nehän pitäisi kuitenkin tuunata.
Vedenhaku matkalla kapun kanssa, yksi harvoista iloista. |
Tänä
aamuna kuulimme, että ensi maanantaina 20.4 saisi ostaa viinejä,
olutta ja siideriä. Maanantaina, keskiviikkona tai torstaina,
välillä 9-14. Niin, että maksimissaan yksi henkilö saa 10 litraa
olutta ja olikohan 5litraa viiniä. Tämä pitäisi tilata ennakkoon
ja noutaa autolla jostakin? Ja maksaa käteisellä. Onneksi on vielä
varastoja. Ainoa rajoite tässä alukessa on Coca colan riittävyys.
Sitä onkin pitänyt välillä vähän hamstrata.
Hamstraus
innoissamme lähdimme sitten kahdestaan sinne kauppaan, vaikka
tiedettiin, että saisi mennä vain yksi. Miten ihmeessä voisin
ostaa pullotolkulla cokista ja vielä muut ostokset, jos ei ole
kantoapua tai tässä tapauksessa vetoapua. Carrefourin kärryt voi
onneksi tuoda satamaan ja jättää ne sinne.
Päätimme
olla menemättä kauppaan ennen pääsiäistä sillä olimme
kuulleet, että kauppaan oli jo tiistaina ollut pitkät jonot.
Lauantaina olikin sitten todella rauhallista. Ovella ruiskaistiin
jokaisen käsiin desinfionti ainetta ja kärryn kosketuspinnat
pyyhditiin henkilökunnan toimesta.
Menimme
siis Carrefouriin ja ensiksi oli listalla mustekasetin hankkiminen
tulostimeen, sillä tietinkin siitä loppui väri kun niitä
kulkulappuja piti alkaa tulostamaan. Olimme sitten siinä hyllyllä
niitä ihmettelemässä kun taakse säntää myyjäneitokainen ja
alkaa puhua meille ranskaa. Se ei kuitenkaan meiltä suju ja
kaputeeni höpöttää vain nou parle franceeta. Tiedettiin ehkä,
mistä on kysymys, mutta myyjä kuitenkin haki englantia puhuvan
herran paikalle, joka kertoi, että vain yksi henkilö jokaisesta
taloudesta saa tulla kauppaan. Kapteeni siinä sitten selitti kun ei
ole autoa ja ollaan oltu jo 20pvä veneessä ja ei ole ruokaa, pitää
ostaa paljon, ei jaksa yksi ihminen mitenkään kuljettaa….
Päätyivät siihen, että ottakaa toinen kärry älkääkä tunteko
toisianne. Mustekasetit jäi tällä kertaa saamatta. Siinä sitten
risteiltiin ostoskärryhen kanssa pitkin carrefouria ja ohiteltiin
välillä toisiamme vaihtaakseen mitä kukin oli jo kärryyn
hankkinut.. Yritin kyllä sanoa Kaputeenille, että en ymmärrä
suomea kun olen ranskalainen, siis suomeksi tietysti hahaaaa…
Pääsääntöisesti
ruokaa on tarjolla, mutta olen jo kahdesti jäänyt ilman jauhoja ne
tuntuvat olevan koko ajan loppu. Välillä loppuu kanamunat, tosin ne
on loppunut välillä ennen sulkuakin. Nyt niissä on myyntirajoitus.
Creme Fraiche loppuu aika ajoin ja voi, josta pidämme. Viimeksi ei
ollut sitä hyvää kohtuu hintaista kinkkua ollenkaan. Onneksi
tonnikalan kilohinta on pudonnut noin 15€/kg. Siis paloiteltuna ja
siivottuna. Sitä riittää hyllyssä aina.
Tänä
aikana alkoi World Arc veneitä saapua Ranskan polynesiaan. Ne
ehtivät startata Galapagokselta ennen sulkuja ja tilannehan paheni
sitten aika nopeasti. Olimme kuulleet Melinasta ja pian kuulimme
toisestakin suomalaisesta veneestä Marja II:sta. Jaoimme tietoa
jonkin verran näihin veneisiin suomessa olevien tukihenkilöiden
kautta ja toki olimme vähän huolissamme miten kaikki sujuu. Marjaan
saimme yhteyden jo matkan päälle SSB radion kautta.
Näiden
alusten ensisijainen tavoite olle mennä Nuku Hivalle ja sieltä
pikkuhiljaa kohti Tahitia. Nyt viranomaiset ja (muutoikin oli
järkevää) olivat määränneet ne tulemaan suoraan Tahitille.
Miten polttoaine, vesi ja ruokavarastot riittävät? Toki he olisivat
saaneet hätätilassa mennä Nuku Hivalle täydennyksiä varten,
mutta onhan siinä vähän eroa missä vaiheessa ottaa kurssin kohti
Tahitia. Nuku Hivalta on matkaa Tahitille noin 700nm. Siis viikon
purjehdus ainakin.
Kaikki
taisi sujua kohtuullisen hyvin ja kun molemmat veneet tulivat Marina
Tainaan, alkoi Kaputeenia poltella. Hän huomasi tarvitsevansa
polttoainetta jollaan kun kuuli, että Marja II on odottamassa
satampaikkaa polttoainelaiturissa. Pitihän sitä sitten viedä
roskia ja pikkuhiljaa käydä ruokakaupassakin. Kohta tarvitaan
polttoainetta generaattoriin. Sitähän piti sitten ostaa viimeistään
sitten kun Melina saapui satamaan noin viikko Marjan jälkeen.
Valitettavasti Marjan venekunta sai nopeasti lennot Pariisiin ja
poistui Tahitilta. Melinan miehistö ehti samaan lentoon vain alle
vuorakausi saapumisestaan Tahitille. Kippari jäi paikalle sillä
venettä ei mitenkään voi jättää purjehduksen jälkeen alle
vuorkaudessa edes Marinaan. Mukava tavata nämä venkunnat vaikkakin
hyvin rajallisesti. Kiitokset Marjalle ruoka avustuksesta. Olihan
vene tyhjennettävä pilaantuvasta ruoasta, koska takaisin tulosta ei
ole tietoa.
Tahitilla
on varmennettuja Corona tartuntoja tällä hetkellä (18.4) 54. Ei
kuolleita, sairaalahoidossa taisi olla muutama. Asukkaita saarella on
noin 160000. Tartunnat ovat ilmeiseti keskittyneet Papeeten
keskustaan, Punaanuian aluelle ja Marina Tainaan, jossa mekin olemme.
Ilmeisesti pari venettä on karanteenissa.
Meillä oli aikaa paikata jollaakin, tosin emme tainneet onnistua kovin hyvin. |
Luultavasti
useita kiinnostaa mikä meidän suunnitelmamme on? Emme oikeastaan
voi tehdä muuta kuin odottaa. Toistaiseksi me saamme olla Ranskan
Polynesiassa sillä tulimme tänne ennen pandemian alkua. Tästä
johtuen saamme olla täällä kun taas em. suomalaisveneet eivät
saa, koska tulivat maahan sulkujen jälkeen. Jos joutuisimme täältä
lähtemään, vaihtoehtomme lienee pakata vene täyteen sapuskaa ja
purjehtia suomeen nonstop. Tai sitten pitää saada maksaja kuluille
joita tulee veneen jättämisestä tänne sekä lennoista Suomeen.
Haluaismme kuitenkin jatkaa purjehtien ja pysähtyä matkalla
olevilla saarilla, joten odotamme lisätietoa. Ilmeisesti tästä
länteen olevat pikkusaaret ovat vältyyneet virukselta, mutta ovat
sulkeneet rajansa sekä kieltäneet kaiken liikkumisen aluevesillään.
Olisi siis hulluutta lähteä matkaan nyt.
Sinänsä
nämä pikku purjehtijat ovat varmaan vähän sijaiskärsijöitäkin.
Varsinkin kun täällä vierailee isoja Cruising aluksia, joissa on
parikin tuhatta henkilöä. Meillä on usein viikkojen purjehdus
ilman muita kontakteja. Näin ollen olemme terveitä kaikista
viruksista ja varmastikin pienempi uhka näille saarille kuin lentäen
tulevat turistit. Pahoin pelkään, että uudet säännökset tulevat
olemaan ainakin aluksi ns. yleisellä tasolla olevia eivätkä
välttämättä huomioi meidänlaisten veneilijöiden hyviä puolia.
Olemme takuuvarmasti karensissa purjehdusten ajan.
Kuulin
tänään, että New Kaledonia olisi avannut rajat. Lisäksi
veneilijät ovat järjestäneet adressin, jossa pyydetään lupaa
päästä Uuteen Seelantiin niin, että mukana olisi isompi ryhmä
veneilijöitä. Se ei kuitenkaan ole vielä ollut meidän matka
toiveenamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti