Telakalla on tarkoitus hiekkapuhaltaa ja maalata vene ulkopuolelta. Nousimme ylös
suurella Travel Lift nostimella, suomalaisittain puhuttanee Lukista.
Ensimmäisenä piti tietysti yrittää peruuttaa Omaha Lukkiin. Arvaatte, että ei
onnistunut. Aiski yritti sitä monesti, mutta ilman keulapotkuria, suhteellisen
pitkällä kölillä ja raskaalla varustuksella puhumattakaan nouseveden
aihettamasta virtauksesta ja tuulesta – ei mitään mahdollisuuksia.
Siella se Lukki odottaa meita. |
Telakan nostajien
mukaan emme mahtuisi lukkiin keula edellä, koska Genuan rulla ei mahtuisi lukin
sisään. Vaihtoehdot olivat irroittaa Genua tai vaihtaa telakkaa. Aiskin ripeä
vastaus oli, että tulkaa tunnin päästä uudestaan niin irroitamme rullan.
Kiinnityimme odotus ”poijuun” joka oli hervottoman kokoinen puinen pollari
ruosteisine lenkkineen. Siihen sitten taiteilin pukströötin päällä seisomalla
meidät kiinni. Hiukan hirvitti, mutta käsky mikä käsky niin olihan se tehtävä.
Rulla oli irti alle tunnissa ja pääsimme ajamaan lukin sisään. Kyllä Kapteenia
jännitti miten kaikki onnistuu, minä en osannut tuota sen kummemmin pelätä
kunhan otin kuvia sieltä täältä.
Veneen takan pollari johon jouduimme kiinnittymaan. |
Tassa ollaan jo vaihtamassa paikkaa hiekkapuhalluspaikalle, Kapteeni seuraa kuin hai laivaa. |
Meidät kuljetettiin
suurelle telakka aluelle lukuisten veneiden sekaan. Hyvä puoli oli se, että
vessa ja suihku olivat suhteellisen lähellä. Vaikka Omahassa onkin 115
litrainen ”kakkatankki” niin koko telakalla olo aikaa se ei riittäisi edes
säästelemällä.
Aloimme heti
tyhjentämään kantta, jotta hiekkapuhallus olisi mahdollisimman helppo tehdä.
Samalla pyysimme tarjouksia telakka alueella työskenteleviltä yrityksiltä.
Niistä kolme tekee hiekkapuhallusta ja maalausta. Voittaja löytyi ja saimme
heiltä tarjouksen kaikista nopeimmin ja asiallisella tarjouksen esittelyllä.
Tosin hinta oli yllättää meidät, vaikka olimme varautuneet tiettyyn summaan
niin se ylitettiin reilusti. Katsotaan mikä on lopullinen summa kun kaikki
hommat on tehty. Aiski yrittää tehdä itse paljon siivoustyötä ja käsin tehtäviä
hiontoja, joita tulee olemaan varsinkin dog housessa (ohajuskoppi), ikkunoiden
vierustoilla.
Ensin kuitenkin
tarvitaan hitsari korjaamaan kölissä oleva monttu. Se syntyi ”From Finnish
rock, what is really hard” Porkkalan edustalla matkalla Stora Halsöstä
Kantvikin satamaan. Eikä muuten ole merkitty karttaan, tosin emme olleet
väylälläkään... No joo näillä ei täällä ole kiviä kovinkaan paljoa, lähinnä
hiekka kasoja. Kölin korjaaminen on tehtävä huolella sillä siinä sijaitsee
Omahan päätankki, joka on noin 800L. Tähän asti on tultu päivätankilla, joka on
noin 150L ja vara kanistereilla, joissa on yhteensä 200L polttoainetta.
Odottelimme aloitusta
urakalle noin kaksi viikkoa ennekuin alkoi tapahtua mitään konkreettista.
Olimme siis liian myöhään liikkeellä ja jouduimme odottamaan hitsaria jonkin
aikaa. Lisäksi olimme kiiltävien veneiden välissä, joten hiekkapuhallus ei
onnistuisi mitenkään tässä kohtaa. Meidät siirrettiin patistelun jälkeen
ylhäiseen yksinäisyyteen telkalla olevien rakennusten väliin, jossa kaikki
työkalut ja työntekijöiden tilat sijaitsevat. Asun siis keskellä hallikeskittymää,
jossa pyörii koko ajan työmiehiä menossa ja tulossa ja olemme ainoa iso vene
pihalla ja melkein kiinni ohi kulkevassa tiessä. Eipä se haittaa kunhan hommat
hoituvat ja varmasti hoituvatkin sillä ainakin työkalut ovat lähellä!
Ahtaasta portista sisaan, kauhistuttaako? |
Hitsari ei pystynyt
tekemään koko paikkausta kokonaan sillä köli on niin lähellä maan pintaa, että
hitsaajan pää ei mahdu kölin ja maan väliin. Näin ollen se vuotaa vieläkin ja
lopullinen hitsaus tehdään hiekkapuhalluksen ja maalauksen jälkeen. Toinen
vastoinkäyminen syntyi toimimattomasta hiekkapuhallukseen käytettävästä
paineilmakomperssorista se ei antanut riittävästi painetta puhallukseen. Maanantaina kokeiltiin puhallusta, ei toiminut, tiistai oli pyha, keskiviikkona kokeiltiin kikka kakkosta, ei toiminut, uusi kompura saapui perjantaina, joten tyot paastiin aloittamaan vasta seuraavana maanantaina. Nain ollen tämä
aiheutti viikon myöhästymisen.
Sillä aikaa kun odotelimme
jotain tapahtuvaksi ehdimme tehdä kaikkea pieniä huolto hommia veneessä.
Matruusin kontolle jäi mitoittaa kanteen tulevat Tretmasters liukueste palat ja
leikata ne valmiiksi. Hommaan meni yllättäen melkein 5pvä, joten ei ihan
pikkujutusta ollutkaan kysymys. Piirsin
ensin paperista palat ja leikkasin jokaisen pyöristyksen jokaiseen
kulmaan... huh olihan tekemistä. Kaiken kaikkiaan paloja kului 20kpl. Toki
hukkapaloja jää, mutta minkäs teet kun Kaputeeni on niin tarkka, koko kansi
pitää täyttää. Onhan tämä iso turvallisuus asia, jalat pitävät matolla
kovassakin kelissä (kapteenin huomautus, JA LUMISOHJOSSA!), joten olen samaa
mieltä.
Teimme myös lifeline
suunnitelman valmiiksi ja kannelle on hitsattu pari lisä lenkkiä vaijeria
varten, joka laitetaan kulkemaan ruorilta keulaan saakka. Tähän voidaan
kiinnittää valjaista tai pelastusliivistä henkilö kiinni. Esimerkisi yövahdit
on syytä olla klipsattuna veneeseen tai kun syystä tai toisesta pitää mennä
keulakannelle tekemään säätöjä. Tarkoitushan on pysyä veneessä!
Kannelle on tulossa
myös Bimini, joka suojaa perän mastolle asti auringolta, tämä on matruusin
homma, mutta se voidaan mitoittaa vasta hiekkapuhalluksen jälkeen kun saadaan
kiinnityskaaret kohdalleen. Biminin päälle on tulossa aurinkopaneeleja 2kpl.
Olemme myös huomanneet, että iso osa mukavuuttaa kuumalla ilmalla tulee siitä,
että ohjauskopin ikkunat on suojattu. Lämpötila veneessä ei nouse liian
korkeaksi. Näiden kaavat on jo mitoitettu, mutta en voi leikata kangasta,
ennkuin tiedän minkä verran bimini tarvitsee sitä.
Kapteeni on laittanut
peräakseliin ”kumitutin” kuulemma nimeltään Black Jack tai pitäisikö sanoa
Matruusi on laittanut sillä kaputeeni tuli tuskastuneena sanomaan kun palasin
ostoksilta veneelle, että ei saa kiinnitettyä tuttia ja on koko päivän
yrittänyt. Ajattelin sitten tottahan mennä auttamaan vaikken asiasta mitään
ymmärtänyt vaan kun Kapteenin äänensävy oli sellainen, että nyt tarvitaan
kuuntelua ja sympatiaa tai jotakin sinnepäin tai menee hermo lopullisesti... ja
kas sehän sutjahti paikoilleen sen kummempia hikoilematta. Onhan Matruusilla
joskus taito hyppysissä peräakselin korjaamisessakin puhumattakaan kaikesta
oheistoiminnasta mitä veneellä tarvitaan sen jälkeen kun tekniikka pelaa. Kyllä
nauroin, Kapteeni ei vielä siinä vaiheessa, mutta ehkä kun lukee tämän niin
hymyilyttää jo.
Veneeseen tulee myös
liesituuletin ja on se hienoa kun tajuaa, että rasvasuodatin tarvitaankin
hormiputkia varten! Hah veneessä ei ole hormia vaan puhalluksen voi järjestää
suoraan katon läpi Spray hoodin alle. Omahassa keittiö ja liesi sijaitsevat jo
am. Dog housessa. Näin ollen tulee vain metalli ritilä ja puhalluksen hoitaa
tietokone puhallin. Toki laitan ritilän taakse ilman puhdistamiseen
tarkoittettua kuitukankaan näköistä fylliä. Tosin lopullinen asennus jää siihen
vaiheeseen kun vene on maalattu. Sitten nähdään toimiiko.
Olen havainnut
enemmän kuin loistavaksi tuotteeksi Suomalaisen Stalan valmistamat Cook
silikonialustat. Minulla on niitä entuudestaan 3kpl, mutta päätin tilata kolme
lisää. Näiden erinomaisuus piilee siinä, että ne ovat silikonia ja näin ollen
kestävät kuumaa ja mikä parasta omaavat erittäin hyvät kitka ominaisuudet
puhumattakaan hygienisyydestä. Perinteinen liukusetematto on ihan ok, mutta en
oikein pidä siitä, että varsinkin tiskipöydän lähellä ne kastuvat ja imevät
veden itseensä ne eivät myöskään omaa kuumuuden kestoa. Stalan cook alusta sen
sijaan pysyy altakin kuivana eikä ime itseensä mitään ruoka aineita. Sen
kuumuuden kestävyys on 250 astetta, joten siinä voi tarvittaessa paistaa vaikka
pitsan, jos on päässyt leivinpaperi loppumaan. Olenkin päättänyt vuorata
keittiön laskutason näillä reilun kokoisilla matoilla (25cmx36cm), jolloin voin
laskea kattilan mihin tahansa keittiössä. Lisäksi näitä tulee 2kpl salongin
pöydälle. Suosittelen!
Näiden edellä
kerrottujen asioiden lisäksi on tehty paljon muutakin, mm. Valaistusta, jota en
nyt lähde sen tarkemmin kertomaan. Vaikeutensa on ollut niissäkin, milloin
puuttuu oikeanlaista kytkintä tai ei saada himmennystä ja riittävää valotehoa
vaikka miten yrittää. Nyt on kuitenkin oikeita osia tulossa ja valaistus
saatanee riittäväksi. Pimeyshän alkaa täällä jo klo 18-19 aikaan.
Viimein aloitettiin
hiekkapuhallus sitä nyt tehty 5pvä joten voitte arvata, että olen kyllästynyt
shoppailuun! Joka päivä pelkkää kaupoissa pyörimistä aamusta iltaan, koska
veneellä on mahdotonta olla. No ei tosiaan ihaan kivaahan se on, tavaraa vaan
on jo liikakin, joten enempää ei tarvitse hankkia.
Asiaan,
hiekkapuhallus alkoi kannesta, jossa oli suurin työ, noin 3pvä ja suurin määrä
hiekkaa pitää siivota pois kannelta joka ilta. Lisäksi Aiski on pudottanut
hiekat rakennustelineiltä ja lakaissut veneen pohjan alta hiekat kasaan, josta
ne lapioidaan suursäkkeihin takaisin. Minä sitten letkulla huuhtomaan kantta ja
suihkuttelemaan loput hiekat alas. Sitä hiekkaa on nyt sitten joka paikassa,
valitettavasti jonkin verran myös sisällä, vaikka kaikki ilma aukot on tukittu
ja luukut tiivistetty. Ilma aukkojen tukkiminen tietysti aiheuttaa sen, että
sisällä on päivällä kohtuullisen lämmintä ja huono ilma. Tuuletus voidaan tehdä
vasta siivouksen jälkeen jolloin kello onkin jo paljon, ruokaa ja nukkumaan....
Ensimmainen kerros
pohjamaalia on saatu veneeseen. Sekin kesti yllattävan kauan noin 5pvä. Tämän
jalkeen on purettu kaikki suojaukset ja aloitettu hiekan poisto kannelta ja
veneestä. Nyt tietysti tulee mieleen, että miksi vasta maalauksen jälkeen.
Ilmeisesti ensimmäinen kerros on saatava suhteellisen rivakasti paikoilleen,
koska ruostuminen alkaa nopeasti ja nyt voidaan tarkastella pintaa paremmin ja
katsoa paikat mitkä tarvitsevat erityishuomiota. Ainakin kaikki ikkunoiden
puitteet hiotaan käsin ennen seuraavia kerroksia. Toivottavasti tämän jälkeen
päästään suihkimaan maalia vähän nopeammalla tahdilla. Valitettavasti jouduimme
vetämään uuden kerroksen pohjamaalia sillä ensimmäinen kerros oli liian ohut ja
ruoste tuli paikoin läpi. Tästä aiheutui muutaman päivän viivästys.
Pohjamaalia ja hiontaa. |
Ja suojauksia. |
Toinen kerros
pohjamaalia on väriltään harmaa. Ensimmäinen on marjapuuronpunainen. Nyt ollaan
päästy siihen vaiheeseen, että kyljet on saatu lopulliseen väriin (pintaväriä
tuli kolme kerrosta) ja pohjaan vedetään myrkkymaaleja. Vielä puuttuu kansi,
jonka jälkeen päästään asentamaan liukuestematot kanteen ja rakentamaan
kansivarustus takaisin paikoilleen. Onneksi olemme saaneet yhden miehistön jäsenen
mukaan auttamaan. Mika on saapunut Madridin kautta luoksemme Portimaoon, jotta
päästään matkaan pikimmiten. Mikä mieletön juttu meidän kannaltamme ja
suunnaton apu Aiskille. Minä en ihan aina löydä juuri oikeaa työkalua tai osaa
ratkaista rakennusteknisiä ongelmia.
Eilinen kylkien maalaus
päivä oli todella jännittävä ja kiireinen. Kävi nimittäin niin, että kaikki
kannen suojaukset oli tehty valmiiksi edellisenä iltana, jotta päästään aamusta
maalamaan Omahan kyljet ja ehditään loppuun saakka ennen iltakastetta. Kuinkas
kävikään, yöllä tuli pieni sadekuuro ja kaikki suojaukset oli tehtavä uudestaan
aamulla. Kansi kuivattava ja suojaukset tehtavä uudestaan. Se ei näytä
hyvältä kun vesinoro kulkee kannelta kylkeä pitkin kun maalausta tehdään. Sää
teki meille ison ongleman. Juuri kun saimme suojauksen tehtyä uudestaan ja
kuivattua kannen tuli uusi sadekuuro. Kaikki oli aloitettava alusta jo
kolmannen kerran. Kannen kuivaus suojamuovinen päältä, patojen rakentaminen
niihin paikkohin mistä vesi on suunniteltu kulkemaan pois kannelta. Emme voineet
irroittaa ihan kaikkia muoveja kannelta, joten ne oli kuivattava parhaamme
mukaan. Onneksi oli räsyjä ja Danin vaimolta lainaan saatu lattiasieni kuivain.
Se toimi yllattävän hyvin kuivaamiseen. Toivottavasti siitä on vielä
jotakin jäljellä kun se palautuu hänelle. Huh huh olipahan juoksemista ylös
alas rakennustelineitä. Mainitsempa vielä, että aurinko paistoi samaan aikaan
kun vesikuuro yllätti.
Seuraavana päiväksi eli perjantaiksi
ja koko viikonlopuksi oli luvattu sadetta, joten siksi kiirehdimme maalausta torstaina
pienellä riskilläkin. Eihän tuota ole vielä tullut vaikka on perjantai ja kello on jo kohta
puoli viisi.... Hyvä niin sillä kerrankin asiat tapahtuvat nopeammin kuin
osasimme odottaa JEEEEE!
Kiitokset tästä. Todella mielenkiintoista lukea toisten kokemuksia ja kuulla hieman eri projekteista. Meillä myös hiekkapuhallus edessä tässä kevään mittaan meidän veneelle. Saadaan vihdoin aloittaa kunnostustyöt, josko se pääsisi sitten vesillekin pitkästä aikaa.
VastaaPoistahttps://www.tarvaspinnoite.fi/hiekkapuhallus
On muuten kiva seurata tämmöisiä projekteja. Itseäni on aina kiinnostanut kovasti kaikenlainen kunnostaminen, ja veneilykin. Meille itseasiassa oltiin myymässä venettä, ja se on harkinnan alla. Venetelakka ja muutamat muut asiat pitää vaan hoitaa, olisi kiva että kaikki olisi selvitettynä jo valmiiksi. Hyvä, että projekti on tapahtunut teillä suhteellisen nopeasti!
VastaaPoistahttps://www.alutrack.fi/