Telakalla olon loppurutistus oli melkoinen ja
paiskimme töitä myöhään yöhön viimeiset pari viikkoa. Pahoittelut lukijoille, päivitykset vaativat kertakaikkiaan
blokin osalta liikaa energiaa ja vene oli sijoitettava etusijalle. Aikataulu
painoi päälle sillä Caribialla piti olla alunperin ennen joulua. Hommat saatiin
kuitenkin suhteellisen hyvin päätökseen ja Omaha laksettiin veteen
keskiviikkona 8.12. Lasku onnistui suunnitellusti ja jäimme poijuun
viimeistelemään rikiä muutamaksi tunniksi. Käytännössä olimme valvoneet myöhään
yöhön, joten väsymys painoi, mutta merelle teki jo kaikkien mieli!
Paasaantoisesti kaikki meni hyvin, tosin maalauksen suhteen joudumme
tekemaan viela paikkauksia silla ruostetarhroja on jo ilmaanutnut.
Lahinna maalausta pitaa paikata hitsausten kohdalta, ruiskulla tehty
maalaus ei ilmeisesti mennyt riittavan syvalle hitsaussaumoihin.
Hintatasokin tuli loppujen lopuksi kohtuulliseksi ja henkilokunta oli
todella mukavaa ja avuliasta. Omahan uusi varitys on nyt Industrial Red
ja kansi on variltaan Dolphins Grey. Saa nahda tykkaako Delfiinit.
Ennenkuin jatkan
tarinaa haluan kiittää telkalla meidän venettä työstänyttä henkilökuntaa. Iso
kiitos David, Peter, Dancing Queen:- sekä erityisesti Dan, joka teki suurimman osan työstä Omahalla.
Illansuussa pääsimme lähtemään kohti
Gibraltaria, vaikka keli olikin vastainen ja suhteellisen kova. Omahalle se on
kuitenkin mahdollinen. Olimme telakalla pienennyttäneet vanhan isopurjeen,
joten se oli jo valmiiksi reivattu. Kohti Gibistä meitä lähti kolmen hengen
miehistö, Mika on mukanamme hyvänä vahvistuksena. Kelistä kehkeytyi aikamoisen
voimakas, se oli enemmän kuin luvattu ennuste. Puskimme koneella vastatuuleen
yli kolmen metrin aallokossa, paikoin se nousi jopa viiteen metriin. Tuulen
nopeus nousi 15-20m / s.
Ensimmaisen vuorokauden aikana totesimme, etta
polttoaine ei tule riittämään ja kävimme tankkaamassa lisää Portugalin ja
Espanjan rajajoella. Ennen tätä oli jo ehtinyt tapahtua vastoinkäymisiä.
Isopurje repesi yöllä ylhaaltä, joten jouduimme pakkaamaan sen pois ja jatkamaan pelkällä fokalla
moottorointia. Kun Kapteeni oli pakkaamassa sprayhoodin katolla purjetta, mina vahdissa ja Mika apuna kannella, huomasin sivusta vyoryvan valkoisen aallon tulevan mustasta yosta. Muuta en voinut tehda kuin huutaa VARO AALTO. Onneksi kaikki pysyivat kyydissa, Kapteenikin totesi alas katolta tullessan, etta mistas tuo tuli?
Lisäksi pilssihalytin laukesi, vettä oli tullut veneeseen jonkin
verran ja Kapteeni joutui tyhjentamään pilssejä pitkin yötä. Osa vedestä tuli
uusien keulan kulkuvalojen läpivienneistä ja jonkin verran ankkuriketjun
aukosta, vaikka se olikin tulpattu. Aallot kuitenkin löivät kannen yli
jatkuvasti, joten pienikin vuoto osoittautui niin isoksi, että pilssihälyttimet
laukesivat. Lisäksi sitlooran vedenpoistoaukkojen ylareunassa oli vanha
läpivienti, joka piti olla riittävän ylhäällä, mutta eipä ollut tähän keliin.
Näin ollen konehuonekin sai suolavesihuuhtelun. Onneksi Kapteeni on laittanut
pilssihälyttimen myös tähän tilaan! Myöhemmin osoittautui, että kyljessä
jossakin vaiheessa käytössä ollut kakkatankin tyhjennys reikä oli myös heikko
kohta ja siitakin tuli vettä sisään. No nyt sekin on tulpattu.
Matruusi oli varautunut tähän keliin
pahoinvointipillereillä ja saanut apteekista ohjeeksi, että yksi pilleri noin
6h ennen lähtöä ja sitten tarpeen mukaan. Ohje olisi pitänyt olla, että yksi
pilleri ennen lähtöä ja sitten noin 6 tunnin välein lisää. Arvaatte siis että
olin aika huonossa kunnossa ja oksennusta ei voinut välttää. Lisähaasteen
olotilaan teki sen, että osa purjesäkeista, jotka ovat sänkyjemme välissä
karsinoituna perään, tulivat vessamatkalla vastaan kovan kelin vuoksi, joten
jouduin konttamaan tavaravuorten yli perävessaan. Yritin kuitenkin ottaa
pillerin uudestaan ja kerran sen oksensin pois, mutta toisen sain pidettyä
sisällä sen aikaa, että vaikutus alkoi ja olo helpottui. Eikun kannelle
ottamaan suolavesikasteita. Niistä taytyy mainita, että yllättäen ne tuntuivat
lämpimältä pimeässä yössä. Kun ei myöskään nähnyt aaltojen kokoa niin mikäs
siinä istuessa! No ei tosiaan kyllä vähän hirvitti, vaikka Kapteeni
vakuuttukin, ettei tämä ole vielä paha keli.
Vihdoin Gibiksen satama alkoi näkyä ja aloimme
rantautua. Valitettavasti emme mahtuneet ensimmäiseen emmekä vielä toiseekaan
satamaan ja näin ollen päädyimme Espanjan puolelle. Olihan se huikeaa kun
pimeys alkoi laskeutua ja meitä olikin parin ”satama täynnä” viestin jälkeen
neljä marineroa vastaan ottamassa laiturilla. Kapteeni kävi oikein kädestä
pitäen kiittämässä hyvästä palvelusta! Lienee tarpeetonta mainita, että väsymys
alkoi olla melkoinen parin päivän merellä olon jälkeen. Tyly vastaanotto pariin
otteeseen ja sen jälkeen ystävällinen palvelu saavat kovemmankin kaverin
herkistymään. Varsinkin kun tietää, että vaurioita on tullut ja pitää päästä
tarkistamaan paikat.
Seuraavana aamuna alkoi pilssien tarkastus ja
kävi ilmi, että pilsiin oli jostakin ilmestynyt riisiä. Tarkempi selvitys
osoitti, että yksi ruokatynnyreistämme oli hangannut itsensä auki kelissä.
Vaikka tynnyri ei ollut kaatunut oli se ollut niin täynnä, että muutama kilo
riisiä löytyi pilsiin pohjalta. Siinähän sitä riitti siivoamista, kaikki
salongin pilsiin aluset tyhjennettävä ja pestävä. Muita vaurioita ei em.
lisäksi ei veneeseen tullut. Miehistömme vahvistus oli kelissä kaatunut
kahdesti vinsiin päälle ja kylkiluut olivat saaneet kovan iskun. Sairaalassa
käynti osoitti, että siellä on hiusmurtuma. Särkylääkkeiden avulla olotila
lienee on jollakin lailla siedettävä.
Samainen päivä toi tullessan pellavapäisen
Anton pojan laiturille, Stella Polariksen poppoo oli meitä jälleen vastassa!
Saimme siis pikaisesti apua sekä ruokakauppojen löytämiseen, että purjeen
korjaukseen. Noin kahden päivän päästä vene oli siivottu, purje korjattu,
polttoaineet tankattu ja lisää ruokaa punkrattu veneen uumeniin. Iso kiitos
taas Stellan porukalle kaikesta avusta ja myötäisiä virtauksia Välimeren
suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti