Purje alas! |
Ensin se pitaa olla ylhaalla, testattiin spinaakkeria. |
Mika ruorissa, missas Kapteeni? |
Kapteeni istuu targan paalla tahystamassa! |
Kalaakin saatiin poytaan. Tainnutettiin ensin whiskeylla, mutta miehiston pyynnosta siirryttiin Viru Valgeseen. |
Aurinkoa keulalla! |
Rafu ihmettelee levalauttoja. |
Las Palmas on lähtöpaikkamme ja satamassa
olemme ankkuroituna lahteen, jossa on kartan mukaan ankkurointi kielto. Tänne
meidät kuitenkin ohjattiin ja matkaa jolla laituriin oli noin 0,5nm eli noin
1km. Onneksi superjollaksikin nimitetty kumpparimme on varustettu 15hv
kaksitahti perämoottorilla. Kumppari on kovapohjainen ja yli 3m pitkä, joten
matka rantaan joutuu suhteellisen nopeasti isommallakin kuormalla. Tosin kannen
tämä komistus peittää hyvinkin tarkasti eikä senttiäkään suurempaa jollaa
mahtuisi.
Iloksemme tapasimme Canacen Kapteenin Las
Palmasissa. Ehdimme vaihtaa kuulumiset ja toivottaa Hyvää Joulua, olemmehan sen
merellä. Pieni joulutonttukin löysi tiensä Canacelta Omahan salonkiin. Lisäksi
saimme suosituksen Valeiro klubista, jossa on myös suomalainen sauna. Tämä
onkin Omahan kipparille mieluinen asia.
Miehistömme Atlantille saapui 19.12. Olimme
heitä illalla vastassa laiturilla ja saimme kohtuullisen sadekuuron niskaamme.
Ensimmäinen miehistökaste on suoritettu. Esa, Mika ja Rafu ovat tulleet
iltalennolla suomesta jakamaan kanssamme Atlanttia. Heillä olikin paljon
tuliaisia, ensimmäiseksi pitää mainita Englannin laku päntöt ja toiseksi, he
olivat päättäneet vuokrata sateelliittipuhelimen Atlantin ylityksen ajaksi,
jotta voimme pitää yhteyttä ja päivittää sijaintiamme matkan ajan. Tämä oli
meille todella mieluisa yllätys emmekä osanneet yhtää odottaa näin hienoa
juttua!
Iltapalojen jälkeen nukkumaan ja aamulla
aloitetaan ruokahankinnat sekä muutamat viimeistelyt telakan jäljiltä on vielä
tarkistamatta. Olemme Aiskin kanssa ehtineet tehdä valmisteluja jonkin verran,
mutta tehtävää on vielä paljon. Minä suoritan Mikan ja Esan kanssa punkrauksen
eli ruokahankinnat sekä varavesi täydennykset. Vettä on ehditty tehdä
vesikoneella suhteellisen hyvin, mutta haluamme silti varautua myös
vesitankkien ulkopuolisilla vesivarastoilla. Ostimme parikymmenen kansiterin
lisäksi vielä 20kpl 5-litran vesikannuja. Ruokaa haimme Carrefourista ja Hyper
Dinosta, em. osoittautui noin aluksen punkrauksen kannalta käteväksi
vaihtoehdoksi. Heillä on myös kuljetuspalvelu satamaan, mutta rahtasimme
tavarat itse taksilla satamaan. Veloitus taksista on noin 5euroa / siivu.
Muutaman päivän redillä olon jälkeen olimme
valmiit nostamaan ankkurin ja kääntämään keulan kohti länttä. Pääsimme ulos
satamasta illalla vähän ennen klo 19. Isopurjeen nostin oli jäänyt saalingin
taakse ja palasimme sataman suojaan vielä kertaalleen korjaamaan tämän.
Aallokkoa oli sen verran paljon, että kiipeäminen mastoon olisi ollut hankalaa.
Matka alkoi ja ensimmäiset vahtivuorot alkoivat muodostua.
Rafun vuoroksi tuli klo 21-24, Mika 24-3, Esa
3-6 ja minulle klo 6-9. Liekö Kapteenilla jokin ajatus valmiina jo aikaisemmin
mene ja tiedä sillä tämän mukaan tulivat myös kokkausvuorot kätevästi minulle
ja ”pojat” (Esa ja Mika, kuten saimme heitä hyväntahtoisesti nimittää) hoisivat
sitten tiskaamisen. Rafun kohtaloksi koitui konemiehen rooli Aiskin rinnalla.
Miehistö oli oikein tyytyväinen järjestelyyn, jossa vuorot pysyivät samana.
Näin ollen rytmi kehkeytyi ja lepo onnistui parhaiten silloin kun lepovuorokin
oli, koska keho tottui tilanteeseen, johon ei tehty muutoksia.
Atlantti otti meiltä luulot heti pois ja
aloitimme suhteellisen kovassa (parhaimmillaan noin 20m/s) myötätuulessa.
Matkasimme aluksi pelkällä vanhalla reivatulla isopurjeella, joka on jo
varsinainen säkki. Keliä oli kuitenkin sen verran paljon, että muuta ei
tarvittu. Teimme toisen päivän aikana vuorokausiennätyksen, joka oli 160nm/vrk.
22.000t painava Omaha siis liikkuu kun tuulta on riittävästi.
Ikävä kyllä, muutama vahinkojiippi ehti
tapahtua puomijarrusta huolimatta ja Kapteeni viritti breventterin paikoilleen
heti ensimmäisenä aamuna. Olin hieman kauhuissani punkassa kun kuulin mitä
tapahtui ja pelkäsin, että Omahassa kovin vähän aikaa totutellut miehistö
saattaisi vahingoittua. Kapteeni on kuitenkin nostanut puomin jo Suomessa niin
ylös, että ruorissa tai jopa sitlooran penkillä seisoessa puomi ei yllä päähän
asti. Jiipit tapahtuivat mm. niin, että automaattiohjaus kytkeytyi pois päältä.
Ruorissa oli kuitenkin meillä aina vahdit. Alussa kaikki ei kuitenkaan ole
täysin hanskassa ja toki Kapteeni päivysti ensimmäiset vahdit miehistön mukana.
Todennäköisesti aallokko oli todella hankala automaattiohjaukselle ja se ns.
teki niin paljon töitä, että sulake paloi. Kone ei ollut tässä vaiheessa
päällä.
Ensimmäisen yön jälkeen Kapteeni viritti
tuuliperäsimen ohjaaman ja miehistö alkoi totutella uuteen ystäväämme. Kuulin
usein Kapteenin kysymyksen, onko HV (Hydrovane) tyytyväinen? Mihin suuntaa se
yrittää meitä ohjata? Mika taisi kerran mainita, että nyt kyllä laitetaan
sanoja HV:n suuhun. HV osoittattautui kuitenkin superjätkäksi ja sille
nostettiin jopa malja hienon surffin ansiosta. Toki jouduimme kovemmissa
kelissä hieman auttamaan HV:tä ja varsinkin puuskissa. Puuskia oli yllättävän
paljon pitkin matkaa. Alussa kovempia ja lopussa rauhallisempia, mutta puuskia
kuitenkin. Olin olettanut, että Pasaati olisi tasaisempaa. Onnistuimme
aikaisemmasta tiedosta poiketen ajamaan HV:llä myös täysin myötätuuleen.
Tällöin pujeet oli viritetty niin, että Jenni ja Fokka oli spiirattu sivuille.
Ensimmäisen viikon saimme kokea hiekkapilvessä
matkaamista. Päivä taisi mennä ennekuin tajusimme, että purjehdimme
hiekkapilven sisällä. Aurinkoa ei paljon näkynyt ja pikkuhiljaa köydet ja
varsinkin suomen lippu alkoi muuttua ruskeaksi. Saharassa oli ollut kova tuuli
ja hiekkapilvi leijaili merelle.
Päivät alkoivat mennä rutiinilla ja seurasivat
toinen toistaan. Kapteeni seurasi säätietoja joka päivä ja noin neljän päivän
keinutuksen jälkeen alkoi tyyntyä ja meno tasoittui. Parin viikon kohdalla
vähän ennen puoliväliä oli ehkä vaikein hetki olemisella, vaikka kaikki menikin
todella hyvin. Olin alunperin ajatellut aavan meren loputtomuutta ja kuinka
siihen suhtautuu. Minä olen kuitenkin ilmeisesti sen verran yksinkertainen,
että kun en näe kuin muutaman kilometrin eteenpäin en myöskään osaa jännittää
aavaa merta. Veneessähän on kaikki mitä tarvitaan ja vähän enemmänkin.
Viimeisen viikon aikana kelit alkoivat olla aika tasaiset ja tyyniäkin päiviä
saatiin. Pitsa päivä siis, täytteet pysyivät matalallakin pellillä.
Ruuan tekeminen oli minun hommani ja
pelatuksekseni koituin 5-litran suorakaiteen muotoinen uunipata, jossa on
korkeat reunat. Se mahtuu juuri ja juuri uuniin, joten liikkumista uunissa ei
pääse tapahtumaan. Tämän sitten täytin pahimmissa keleissä kuorituilla
peruna-porkkana viipale seoksella ja kylkeen junttasin lihmureke taikinan.
Hyväähän siitä tuli vaikka jauheliha näytti enemmän koiranruokapakkaukselta.
Kerran yritin tehdä liian kovassa kelissä samaisessa astiassa riisiä ja kanaa
yhdellä kertaa. Tietty suurin osa vedestä tuli pois jo tiskipäydällä ja osa valui
silti uuniin. Eikun uuni pois päältä, putsaus ja alusta. Tästä opin sen, että
riisin voi tehdä uunissa kunhan lisää vettä aina vähän kerrallaan. Ei siis
lisätä ennkuin edellinen neste on imeytynyt!
Toisen kerran tuhosin riisit kun riisinkeitin
kaatui, kun olin juuri ajatellut, että kyllä se pysyy pystyssä, haen vain tuon
sipulin tuolta pussista.... Pari pikku modausta tarvitaan siis keittiöön. Voi
pojat, jos joku keksisi neliskanttisen sipulin tai kaalin tai perunat, kyllä
merikokin elämä olisi paljon helpompaa. Se ärsytyksen määrä on kohtuullisen
suuri kun on kaksi sipulia, toista kuorit ja toisen laskit juuri pöydälle, että
kyllähän se nyt hetken tuossa pysyy ja ehdit juuri aloittaa pilkkomisen ja
sitten siirrät toisen sipulin turvaan jonkin purkin taakse ja taas se lähtee
toiseen suuntaan samalla muut ruoan tekemiseen tarvittavat kipot liikkuvat
pitkin pöytää ja voi tuska sentään! Omahassa on kuitenkin noin 10cm korkeat
reunat keittiön tasojen reunoissa ja altaat ovat reilun syvät joten sinänsä
perus asiat ovat kunnossa.
Kaikenkaikkiaan kokkaus sujui minusta ihan
kohtuullisella vaivalla sen kummemmin väsyttämättä. Muutamien päivien jälkeen
sain helpotusta ruorivuoroon lyhennys oli 2h vuorokaudessa. Tosin Rafu tuli
aina iltaisin minun jälkeen vuoroon ja vapautti minut usein vieläkin
aikaisemmin. Ilmeisesti ruoka oli niin hyvää, että Rafu varmisti sen
jatkuvuuden päästämällä minut lepäämään. Valmistin pääsääntöisesti aamupalan ja
yhden reilun lämpimän ruoan iltapäivällä. Puolen välin jälkeen aloitin
kattilaleivän paistamisen ja niitä valmistettiin vielä viimeisenä aamuna kun
saavuimme St Lucian ankkurilahdelle. Kaasu tietenkin loppui juuri tällä kohtaa,
Kapteeni oli mitoittanut kaasun yhtä leipää vajaaksi.
Hienon osan ruokavalioomme toi Rapalan uistin.
Saimme sillä Keltaevätonnikalaa. (Paistettu ja graavina syöty keltaevätonnikala
on parasta mitä tähän mennessä olen syönyt!), Wahoon, Barracudan ja jopa
Pallokalan, jota tosin emme uskaltaneet valmistaa ruoaksi. Pallokala oli
todella yllätys, sillä käsityksemme mukaan se on riuttakala. Valitettavasti
Rapala jäi parempiin suihin ja kalaonnemme huononi reilusti. ”Kiinakaupasta”
hankittu uistin otettiin käyttöön, sillä seurauksella, että isohko kala ajatteli
sitä maistaa, mutta todettuaan pahanmakuiseksi, sylkäisi sen suustaan pitkällä
kaarella ja uistin päätyi kaaressa toiselle puolelle venettä! Lisäksi se teki
uinnin Omahan perän kautta ja hyppäsi toisen siiman yli ja jatkoi matkaansa. ”Pitäkää
tunkkinne" luki puhekuplassa!
Hauskan lisän ruokavalioon olisi varmasti
tuonut lentokalat, jotka mätkähtivät kannelle iltaisin ja öisin. Näitä emme
kuitenkaan tohtiveet syödä, vaikka olemme kuulleet, että se maistuisi
aikalailla suomalaiselta silakalta. Omahan kapteeni ei tunnetusti ole pienten
ja ruotoisten kalojen ystävä, joten nämä herkut saavat elää rauhassa meressä!
Ihmettelin jonkin verran lintuja, jotka
tunutuivat usein olevan Atlantilla yksin liikkeellä? Ovatko ne niitä ”outoja
lintuja” joista sanonta on lähtenyt. Ovatko he tehneet valtavirrasta poikkeavan
päätöksen lähteä katsomaan maailman meriä? Kerran saimme vieraaksi pienen
linnun, noin Peipon kokoisen ja näköisen. Se laskeutui rohkeasti Omahan
keulakannelle ja voi sen väsymyksen määrää, joka linnusta paistoi. Hädin tuskin
se jaksoi ottaa pari askelta, näytti kuin ”polvet” eivät enää kantaisi ja
pulssi olisi hyper korkealla kun se puuskutti. Annoimme linnun olla rauhassa ja
aamuun mennessä se oli jatkanut seikkailuaan Atlantin yllä, mihin lie
matkallakin niin ehkä se kertoo jälkeläisilleen Omahalta terveiset.
Kapteeni kohtasi enimmäisen valas havainnon
aika konkreettisesti. Hän oli Rafun kanssa aluksen vasemmalla kyljellä vanttien
kohdalla kiinnittämässä spiirapuomia mantookiin. Yhtä äkkiä aluksen kyljestä
kuului puhallus juuri siltä kohtaa ja valaan kylki näkyi lähes kiinni Omahassa!
Aiski ei yleensä pienestä säiky, varsinkaan veden ”eläimiä”, mutta tässä kohtaa
yllätys oli täydellinen. Katpeeni todella kavahti taaksepäin huutaen mikä H..vetti
tuo oikein oli, vaikka tiesikin heti mistä oli kysymys. Osuimme ilmeisesti
valaiden kulkyväylälle sillä teimme niistä havaintoja useamman päivän aikana.
Näimme ensimmäisen kerran maata auringon
laskiessa viimeisenä iltana merellä. Olin varma, että emme voi vielä nähdä
maata, Rafu kuitenkin huusi, että maata on näkyvissä! Kapteenihan oli luvannut
meille rompulapaukut heti kun ensimmäinen kukkula näkyy ja siellähän se nyt
oli! Saavuimme St Lucialle Rodney Bayn lahdelle aamupaivalla. Aikaa ylitykseen kului kaikenkaikkiaan 22pvä 15,5h. Merimaileja kertyi
reilut 3003nm.
ISO KIITOS loistavalle miehistölle
ikimuistoisesta matkasta. Toivottavasti saamme blokiin myös miehistön mietteitä.
Pullopostia
Kapteeni Kainuvaara ja Matruusi Pärnänen
Aiski itselleen unelman loi,
veneen meren yli toi.
Vuosia rakensi haavetta omaa,
veneen laitosta ei halunnut lomaa.
Halu maailmaa nähdä on ollut ennenkin suuri,
päätös pallon kierrosta vahvana kuin muuri.
Sitten harrastus ihanan onne soi ja
samalla veneeseen kastin toi.
Ennen olitte ehkä sukellusparina,
niiltä tiimoilta alkoi tämä vuosisadan
rakkaustarina.
Isoja tunteita suhteeseen takaa,
kun unelmat toisen kanssa jakaa.
Lähdön lähestyessä on tunteet pinnalla,
tuleviin haasteisiin voi vastata
rakas-matruusi rinnalla.
Miia on saanut myös kotvasen pakertaa,
kaikenlaista veneeseen rakentaa.
Oiskohan tuota uskonut kukaan,
miten täysillä Miia lähti hankkeeseen mukaan.
Mietimme mikä sille Miialle on tullu,
-
”no rakkaus” , ja onhan se vähän
yllytyshullu.
Jos vuosien valmistelut ei aina olleet yhtä
juhlaa,
niin vastoinkäymisten murehtimiselle ette
energiaa tuhlaa.
Ei auta meidän maissa pelkää,
Ei auta meidän maissa pelkää,
te ulapalla kynnätte meren selkää
.
.
Niin kovin ikävä meidän tulee teitä,
onneksi Karibia kutsuu myös meitä.
Onnea Aiski ja hyvää matkaa teille rakkaat,
tuulta purjeisiin ”viidenkympin boforin”
voimalla!
Liisa&Hemuli
Onneksi olkoon ja tervetuloa Karibian lämpöön.
VastaaPoistaTerveisin toinen teräsbotski tällä hetkellä Martiniquelta. Olkaa jutuissa,niin tarinoidaan lisää.
Ollaan myos Martiniquella, tavataan!
VastaaPoista