Lähdimme illansuussa noin klo 17 aikaan
myötävirrassa ja tyynessä kelissä kohti Canariaa. Mika on sitkeästi päättänyt lähteä
mukaan Canrialle saakka. Toki lääkäriltä saadun luvan kanssa. Valitettavasti
Atlantille hän ei voi lähteä, mutta olemmehan merillä Aiskin kanssa vielä
jonkin aikaa, joten saanemme hänet vieraaksi vielä uudestaan jollekin pätkälle. Kiitos Mikalle, olit meille todella suuri apu!
Matka alkoi koneajelulla ja Matruusi oli
enemmän kuin tyytyväinen. Sen lisäksi, että keli oli mitä mukavin, mukaan
lukien täysikuu, joka valaisi iltaamme, olen myös löytänyt Gibiksen apteekista
pahoinvointilaastareita. Tämä se on kuulkaa hyvä keksintö. Pillerit, joita otin
Gibikselle tullessa aiheuttivat hieman dizzyn olon ja esim. alkumatkasta
köysien koilaaminen ei onnistunut. Lisäksi epäilen jonkinlaista rauhoittavaa
ainetta sisältyvän tapuihin. No, älkää ottako em. liian tosissanne.
Laastareihin takaisin, se asennetaan korvan taakse niin, että hopeinen puoli tulee ihoa
vasten ja ”ihonvärinen” jää näkyviin, eka meni ilmeisesti väärinpäin, mutta en
silti tuntenut pahoinvointia, tosin keli oli säyseä. En huomannut mitään
sivuvaikutuksia, joten nämä olivat minulle erittäin hyvä vaihtoehto,
suosittelen kokeilemaan, jos näitä ongelmia on. Laastarin vaikutus on ohjeen
mukaan 72h, mutta minulla vaikutus kesti kauemminkin, joten sitä ei kannata
poistaa ennenkuin se irtoaa itsestään. Lääkeaine liukenee tasaisesti kun taas
pillerit vaikuttavat ensin voimakkaasti ja vaimenevat pikkuhiljaa. Elohan on
suorastaan hienoa, kun jaksaa tehdä kaikki hommat ja pystyy syömään ja juomaan
sekä olemaan avuksi ilman, että ponnistus on monen tunnin saavutuksen tulos.
Puhumattakaan vessaan menosta ilman pelkoa pahasta olosta!
Parin päivän koneella ajelun jälkeen alkoi
tuuli viritä ja nostimme purjeet ylös. Saimme lopulta reilun tuulen, tällä
kertaa kuitenkin myötäistä, joten matkan teko oli helppoa aikaisemmin
kokemaamme vastatuuleen nahden. Aallot tosin kasvoivat aika suuriksi loppuvaiheessa,
mutta Omaha ja miehistö selviytyi matkasta hyvin ja olimme perillä noin 6pvän
ja 725M jälkeen. Saavuimme Las Palmasin satamaan aamuyöstä klo 3:n aikaan. Ylitys oli hyvaa harjoitusta Atlantin ylitysta ajatellen, kertyihan matkaa kuitenkin enemman kuin missaan aikaisemmassa ylityksessa. Ruokailu hoidettiin paasaantoisesti pakastimeen tehdyilla ruoilla ja valmiilla sapuskalla. Taisihan se miehisto hieman viela laihtua lisaa talla patkalla.
Aamusta aloimme selvittää Omahalle
laituripaikkaa, siinä onnistumatta. Saimme kuitenkin olla satamatoimiston
laiturissa, johon olimme yöllä kiinnittyneet. Tosin vain sen aikaa kun Mika
meni uudestaan pistäytymään lääkärissä. Tehokkaasti meidät ohjattiin siitä
ankkuriin ja jäimme jonotuslistalle laituripaikasta. Ehkä hieman jäi
epäammattimainen maku tästä satamasta, ilmeisesti resurssi pula on todellinen,
sillä tapasimme vain yhden marineron ja sataman toimistossa oli aika rajalliset
aukioloajat. Lisäksi mainitsen, että täällä sain vain erittäin kylmiä suihkuja,
joten peseytyminen ei ollut kovinkaan mukava kokemus. Omahalla saa kuitenkin
lämmintä vettä kansisuihkustakin!
Atlantin ylitys alkaa lähestyä, miehistön
saapumista odotellessa, jännittää ei ehdi, sillä tekemistä riittää, pitää
suunnitella viiden henkilön kolmen viikon sapuskat. Onneksi on jonkilainen
pohja valmiina mitä mukaan tarvitaan ja varamuonat on käytännössä jo veneessä.
Jokos olette ihan reaaliajassa irroittaneet yli Atlannin. Viestit kun on reilun kuukauden myöhässä. Yhtä kaveriani vain kaipailen, kun käsityksen mukaan kannelle on nousemassa.
VastaaPoista