Chile, Puerto Williams, Punta Arenas, Poivreniere.
Saavuimme
Chileen, Puerto Williamsiin 10.3.2018. Tästä legendaarisesta paikasta on
kerrottu Matruusille kautta aikojen. Kyseessä on pieni kylä, joka on maailman
eteläisin. Täältä löytyy huvivenesatama, joka on Chilen eniten vierailtu
satama, nimeltään Club Micalvi. Vierailevilla veneillä on tapana jättää Clubi
”rakennukseen” lippuja tai muita merkkejä käynnistä Micalvissa. Clubi rakennus
ei ole rakennus vaan suurehko rahtialus, josta on rakennettu satama ”rakennus”.
Alusta on aloitettu rakentamaan 1925 ja se on saapunut Puerto Williamsiin 1928.
Sisällä on yhteisiä tiloja, jonkinlainen keittiö ja kaksi suihkua, joista
ainakin toisesta tulee lämmintä vettä. Wifi yhteys on ja se toimii silloin
tällöin, jos on toimiakseen.
Micalvin kerhohuoneen koristus. |
...ja lisää yksityiskohtia. |
Tänne lisätään myös Omahan lippu. |
Micalvin laiturilla. |
Chilessä
maahantulo viranomaisia on neljä. Armada, joka on Chilen laivasto. Tulli,
maahantuloviranomaiset ja tervesysviranomaiset. Chileen ei saa tuoda tuoreita
ruokatuotteita. Näin ollen he tulevat tarkastamaan aluksen sekä tekemään
selvityksen mitä kannella on ja millainen meidän jäte astiamme on. Kaikki oli
kunnossa joten saimme ns. puhtaat paperit.
Odotamme
ystäväämme Juhaa, joka on tulossa kokemaan Chilen saariston seikkailut
kanssamme. Juha saapuu lentäen Punta Arenaksesta Puerto Williamsin
lentokentälle. Kyllä täällä todellakin on sellainen ja kun olemme saaristossa,
voimme hakea Juhan lentokentältä jollalla. Todella kätevää, kun kuulen koneen
laskeutuvan voimme ottaa jollan ja meloa toiselle puolelle lahtea. Vetää jollan
maihin ja kävellä 100m päähän lentokentälle. Sanoisin, että sellainen kuka
pitää lentokentistä niin tämä olisi varmasti yksi niistä, joka kannattaa
bongata. Siis jo tuntisin jonkun tai jotkut sellaiset ihmiset.
Juha saappuu
ajallaan ja ensimmäinen venematka kentältä Omahaan sujuu erinomaisesti.
Pakolliset viimeiset kauppaostokset
suoritettua, voimme hakea Zharpen, eli purjehdusluvan Chilen Armadalta.
Täälläkään ei saa poistua purjehtimaan satamasta ilman lupaa. Kapteeni olisi
halunnut kiertää saaren, jossa Puerto Williams sijaitsee, mutta Armada ei anna
siihen lupaa. Saamme luvan ainoastaan Cape Hornille ja takaisin. Sillä aikaa
kun Matruusi viattomana tekee Omahassa lähdön hommia, on suunnitelma mennä
suoraan Poivrenieriin, muuttunut Cap Hornin kierrokseksi.
No suunnitelmat
saattavat joskus muuttua, Kapteeni ja Perämies ovat sitä mieltä, että näin
tehdään. Meillä on 4 päivää aikaa purjehtia Cape Hornille ja takaisin. Mennessä
saamme hienon myötätuulen, mutta aika ei silti riitä varsinaisen Cape Hornin
kiertoon. Jäämme toiseksi yöksi ankkuriin Isla Hermiten itäpuolelle, mitä
kauneimman maiseman viereen. Aurinko paistaa lämpimästi vielä illalla ja voimme
jopa syödä ulkona. Ehdimme vielä tehdä kävelyn tai pikemminkin rämpimisen
ryteikön läpi saarelle ennen pimeää. Maisema on kukkulan päällä huikaisevan
kaunis. Meri näyttää rauhalliselta, mutta kokemuksesta tiedän, että se ei sitä
ole. Kylmyys iskee heti kun aurinko on laskenut.
Fortuna on tehnyt
taikojaan sillä saamme myötätuulen myös takaisin tullessa. Omahalla on yleensä
vastatuuli, mutta ei tällä kertaa. Pääsemme takaisin lähelle Puerto Toroa illan
hämärissä ja löydämme poijun suojaisesta lahdelmasta, johon päätämme jäädä
yöksi. Aamulla onkin sitten vastainen tuuli kohti Puerto Williamsia. Haemme
uuden purjehdusluvan kohti Punta Arenasta tai pikemminkin Povrenieriä, josta on
mahdollista mennä lautalla Punta Arenakseen.
Ennen lähtöä
saamme kutsun Kiniin viettämään St Patrics päivää, joka kuuluu Irlannin
juhlapyhiin. Kini on täynnä ihmisiä läheisistä aluksista ja isäntämme on
kokannut meille hienon aterian. Vieraita on pyydetty pukemaan jotakin vihreää
ylleen juhlan kunniaksi. Hieno perinne, kiitos Kinille mukavasta illasta.
Puerto
Williamsista matka jatkuu jo seuraavana päivänä. Ehdimme illaksi ankkuriin Beaglen kanaaliin,
Caleta Mejillones nimiseen lahteen. Aamulla meillä on aikainen herätys.
Tavoitteemme on päästä Caleta Ollaan, jonne on matkaa 50nm. Se tarkoittaa
tiukkaa purjehdusta vastatuulessa ja virrassa. Puhumattakaan siitä, että
suositeltu päivämatka täällä on 30nm. Pimeällä ei voi purjehtia, sillä kartat
eivät pidä paikkaansa. Heitot ovat jopa 0,5km puhumattakaan siitä, että matalia
ei ole merkitty karttoihin eikä merimerkkejä ole kuin muutamia. Nekin tuntuu
olevan tapana laittaa saarten päälle.
Aloitamme
purjehduksen, tietty moottorin avustamana. Pääsemme niukin naukin ennen pimeää
Caleta Ollaan ja mikä ihana yllätys meitä odottaakaan. Quasar katamaraani on
lahdessa parkissa. Jordan tulee jollalla meitä vastaan ja ottaa peräköydet
haltuun. Täällä on tapana ankkuroida alukset niin, että perä on kohti rantaa.
Perästä laitetaan yleensä kaksi köyttä puiden ympärille rantaa kiinni ja
ankkuri huolehtii keulan pitämisestä suorassa. Vältämme jollan alaslaskun ja
saamme Omahan todella pikaisesti paikoilleen. Tuulta on ollut enemmän kuin
luvattiin ja vastavirta ei helpottanut asiaa yhtään. Ruokaa ja nukkumaan!
Vietämme extra päivän
Caleta Ollassa sillä tuuli on niin raju, että ajaminen olisi vain dieselin
tuhlausta. Meillä on mukavaa seuraa ja kiipeämme ylös vuorille katselemaan
maisemia. Matka jatkuu seuraavaana päivänä ja teemme huikean 67nm päivän.
Onneksi Kapteeni ja Nöösipoika jaksavat olla kannella. Matruusi huolehtii
kokkaamisen ja muistaa välillä ottaa päiväunet. Näillä leveyksillä on kuitenkin
sen verran vilpoisaa ulkona, että ruokahalu on toista luokkaa kuin tropiikissa.
Tarvitaan kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Juhan ottama kuva Caleta Ollasta. Meri on valkoinen ei asiaa sinne tänään |
Olemme illan
hämärissä Pozo Isla del Mediossa. Kaikki menee mallikkaasti ja uni tulee
pikaisesti. Kapteeni ei kuitenkaan oikein pidä tästä paikasta. Se on hieman
ahdas Omahalle. Haluamme, että ns. pakoreitti on mahdollinen, jos jostakin
syystä tuulen suunta muuttuu ja on lähdettävä pikaisesti jatkamaan matkaa.
Sisääntulo on kapea ja matala, ei hyvä. Tällä kertaa kaikki on kuitenkin
rauhallista.
Matka jatkuu ja
Kapteeni päättää katsastaa paikan, jota ei ole opaskirjassa. Nimeämme sen
kekseliäästi Bahia Omahaksi. Paikka on ihastuttava ja sieltä löytyy kalastajien
köydet. Tiedämme siis, että lahdelma on suojaisa. Päätämme Kapteenin kanssa
palata tänne sukeltamaan. Vesi on kirkasta ja vieressä on mukava jyrkänne.
Kelpit ovat veneen alla, joten katseltavaa näkyy veneen kannelta. Aikataulumme
on tiukka ja jatkamme matkaa.
Tämän päivän
tulos on 46nm. Päätämme ankkuroitua yöksi paikkaan nimeltä Puerto Hope. Tulemme
sisään laguuniin, jota ympäröi vuoret kaikkialta. Opaskirjan mukaan voimme
jäädä pelkästään ankkuriin. Laskemme ankkurin ja kaikki on rauhallista.
Huomaan, että pohja näkyy kyljen vierestä, mutta kaiku antaa kuitenkin noin 6m
syyvyyslukeman. Minä en oikein pidä paikasta, jostakin syystä se ei tunnu
olevan oikea feng shui. Kuvaan videota, jossa sanon, että tuntuu siltä kuin
jokin suohirviö majailisi läheisellä rannalla ja suunnittelisi meidän syömistä
kun olemme nukahtaneet.
Illallisen
jälkeen jäämme puhumaan salonkiin niitä näitä. Pari Williewallia (tuulen
puuskia) tulee alas rinteiltä, mutta ne menevät ohi. Emmekä kiinnitä niihin sen
enempää huomiota. Jossakin vaiheessa alkaa tuntua, että olemme vähän vinossa.
Yleensä se johtuu siitä, että olemme käyttäneet toisen puolen vesitankkia (a
600l) enemmän ja olisi vaihdettava tankkia. Emme vieläkään kiinnitä asiaan
huomiota, vaikka nyt vähän on kallistummekin. Menee hetki ja alamme epäillä,
että nyt taidetaan olla pohjassa kiinni. Omaha ei enää liiku mihinkään
suuntaan. Menemme ulos ja yritämme moottorin ja purjeen avulla päästä
väljemmille vesille. Se ei kuitenkaan enää onnistu. Kaikki tapahtui todella
nopeasti.
Laskuvesi on
näillä main kasvanut jotakuinkin yli metrillä verraten Ushuaia Puerto Williams
leveyksille. Pari tuulenpuuskaa on työntänyt meidät matalaan ja vesi kaikkoaa
altamme pika vauhtia. Ensin 10 astetta, 20, 30, 40...45. Hitaasti, mutta
varmasti Omaha kallistuu oikealle kyljelle. Ollaan oltu pohjassa ennekin ja
itseasiassa ollaan kuultu muiden olevan myös kyljellään. Emme Kapteenin kanssa
ole kovin huolissamme sillä Omaha kyllä kestää kyljellään makaamisen. Vieraamme
olotila sensijaan ei ehkä ole kaikkein mukavin. Se tietysti harmittaa meitä,
mutta asialle ei voi tehdä mitään ennen seuraavaa nousuvettä.
Lämmityslaitteen
pakoputki on oikealla kyljellä ja minulle ja Kapteenille tulee yhtä aikaan
mieleen, että sehän täytyy tulpata. Puutulppa hätäkaapista ja homma on
hoidossa. Vesitankin ilmausputki on myös oikealla kyljellä ja sekin peittyy
veden alle kun parras alkaa kadota pinnalta. Emme tee sille kuitenkaan mitään.
Lämmitys ei toiminut enää noin 40 asteen vinoudessa. No tiedetäänpähän tämäkin
nyt! Oikealla kyljellä on käytettävissä kaksi punkkaa. Salonki ja Matruusin
sänky perässä. Kapteeni ja kansimies viettävät yön yhdessä sohvalla. Matruusi
yrittää saada itselleen pesän perästä.
Seuraava
nousuvesi on aamutuimaan. Epäilemme kuitenkin, että se ei riitä nostamaan meitä
riittävästi ja niinhän siinä käykin. Joudumme odottamaan iltapäivän nousuvettä,
joka on noin 40cm korkeampi. Teemme päivällä valmisteluja. Viemme ankkurin
kauemmas ja laskemme kaikki 130m ketjua pitkin pohjaa jollalla. Vara ankkuriin
laitetaan 100m köyttä ja se viedään kaveriksi. Jolla laitetaan painoksi
mastosta nostimella oikealle sivulle. Purjeet viritetään sivutuuleen sopivaksi
ja moottori käynnistetään heti kun jäähdytysveden ottoaukko on veden alla.
Omaha kyljellään ja matruusi istuu keulalla. Juha ja Aiski ovat jollalla viemässä toista ankkuria. (Juhan ottama kuva) |
Matruusin tehtävä
on käyttää ankkurivinssiä Juhan kanssa. Kapteeni rääkkää konetta. Aina kun
saamme apua purjeista ja moottorista vedän vinssillä keulaa kohti syvännettä.
Olemme ihan sen reunalla ja meidän ei tarvitse siirtyä kuin viitisen metrillä
niin kelluisimme taas. Saan hyvän puuskan ja rääkkään vinssiä. Kuulen äänestä,
että nyt mennään rajoilla ja annan sen levätä hetken. Uusi puuska kuitenkin
tulee, joten painan nappulaa ja toivon, että vinssi ei pimahda. Sulake
kuitenkin poksahtaa, mutta saamme liikutettua Omahaa muutaman metrin oikeaan
suuntaan. Kapteeni käy laittamassa uuden sulakkeen ja tällä kertaa yritän olla
varovaisempi. Vinssi vaikeroi, kuitenkin hitaasti se alkaa vetää meitä poispäin
matalasta. On pakko vaan painaa menemään ja vihdoin Omaha vapautuu matalikosta
ja olemme jälleen suorassa!
Siirrymme
ankkuriin laguunin ulkopuolelle, varmistamme, että vettä on alla riittävästi!
Saatamme jopa palkita itsemme Rommilla. Huh mikä vuorokausi ja täytyy sanoa,
että suorassa olevassa veneessä on omat hyvät puolensa. Voi kokata ja leipää ei
tarvitse leikata portaiden kylkeä vasten. Kaikki toimi moitteettomasti, emme
saaneet mitään vaurioita mihinkään. Nimesimme lahden uudestaan, se on tästä
eteenpäin Puerto Bad Hope!
Aamulla jatkamme
matkaa kohti Finlandia jäätikköä. Teemme 62nm päivän. Tässä kohtaakaan kaikki
ei mene ihan niinkuin toivoimme. Matkalla jäätikölle huomaamme kartoissa
matalan paikan lähes keskellä lahtea. Kapteeni päättää kiertää sen reilusti
vasemmalta puolelta. Etenemme varovaisesti. Matruusi menee keulalle VHF radion
kanssa katsomaan mahdollisia matalikkoja. Vesi käyttäytyy erikoisesti. Huomaan,
että virta muuttaa suuntaa. En kuitenkaan näe kelppejä, jotka ovat yleensä
matalan veden merkki. Alan puhua vhf:ään, jotta Kapteeni ruorilla saa infoa
tulevasta. Kapteeni kertoo minulle syvyyttä olevan vielä 90m. Lähestymme ja
syvyys putoaa 30m. Alan puhua radioon, että jotain on edessä, älä aja, jotain
siellä on. En kuitenkaan näe pohjaan,
mutta tunne ei ole hyvä. Vauhtia on hidastettu, mutta pang, saamme
pohjakosketuksen. Syvyys putosi 25m ja samantien osui. Syväyksemme on 2,6,
joten aika raju nousu tapahtui muutaman metrin matkalla.
Totuuden nimessä
olemme osuneet pohjaan ennekin ja tällä kertaa kolahdus ei ollut niin paha. Kapteeni
oli jo laittanut pakin päälle ennen osumaa, mutta se ei vielä ehtinyt pysäyttää
vauhtia. Otimme taaksepäin ja aloimme etsiä reittiä oikealta. Virrat ovat
sekaisin tällä alueella (olisi varmaan mielenkiintoinen sukelluspaikka, tosin
vesi on täällä tummaa, mutta hylkyjä kenties..) ja etsimme varovaisesksi
Relanderin jäätikkö näkyy jo, mutta tulimme varovaisiksi. Ilta alkaa pimetä
emmekä uskalla jatkaa matkaa, sillä
kelpit ovat pitkin pintaa ja siitä tiedämme, että olemme lähellä matalia
alueita.
Käännymme
takaisin päin ja ankkuroidumme lähellä olevan saaren viereen. Löydämme selkeän
syvyyskäyrän ja uskallamme jäädä yöksi ankkuriin niin, että laitamme perän
kiinni rantaan. Jolla alas ja uusi pikku Suzukimme (2,5hv) tulille. Juha hoitaa
köysiä ja Matruusi ajaa moottoria. Homma hoidossa. Kapteeni menee tarkistamaan
vaurioita. Osuimme kölillä pohjaan, jossa sijaitsee polttoaine tankimme.
Valitettavasti Portimaossa paikattu kohta oli saanut osuman ja hiushalkeamista
vuosi vettä päätankkiin.
Tilanne ei
kuitenkaan ole niin paha kuin miltä se kuullostaa. Tankki on vesirajan
alapuolella ja täyttyy näin ollen vain vesirajaan asti. Vesi pysyy tankissa
pohjalla ja diesel nousee tankin yläosaan. Saimme imettyä dieselit
varakannuihin, joten emme menettäneet polttoainetta emmekä tehneet
ympäristörikosta. Veneen ympärillä ei ollut pisaraakaan dieseliä. Loppu hyvin
kaikki hyvin. Vai onko?
Aamu valkenee
rauhallisena. Pienet jäälautat alkavat lähestyä Omahaa Finlandia vuonosta.
Pikkuhiljaa ne ympäröivät meidät kokonaan. Ehkä se oli hyvä, että ei päästy
liian lähelle jäätikköä. Kun olen jollan kanssa Omahan kyljellä niin jääpalat
työntävät sitä yllättävän voimakkaasti ja minulla on vaikeuksia päästä kannelle
sivulta. Kaikki menee kuitenkin hyvin. Omahassa on jääpotkuri ja se on keulasta
vahvistettu. Ajelemme jäälauttojen seassa kohti väljempiä vesiä. Pikkuhiljaa
lautat katoavat ja ohitamme matalikon, johon olimme törmänneet aikaisemmin.
Vuono Finlandia |
Olemme kuulleet
radiosta varoituksia alkavasta myrskystä. Kaikkia aluksia pyydetään menemään
satamaan. Kiiruhdamme hana kaakossa kohti seuravaa suoja lahtea. Emme taida
ihan ehtiä, sillä kannelta näkyy, että jonkinmoinen kuuro lähestyy suoraan
edestä.
Juha ja Kapteeni
ovat kannella. Minä varustaudun kelluntapukuun ja pelastusliiveihin. Purjeet on
reivattu ja moottori käy. Tuuli nousee 30, 40, 50, 60, 70, 80kn.... Olin jo
aikaisemmin huomannut, että tuulimittarimme ei pidä paikkaansa siihen nähden
mitä on aallokkoa sekä muutoinkin ”tuulituntumaa”. Ilmeisesti se heilahti kun
otimme pohjakosketuksen. Olin sisällä ja katsoin kauhuissani tuulimittarin
lukemaa 96kn. Sanoin kauhuissani Kapteenille, että eihän tuo pidä paikkaansa!
Noh se tuntui ehkä 70kn. Tosin kuulimme seuraavana päivänä Povrenierin
satamassa, että he olivat mitanneet tuulta 120kn. Joten mene ja tiedä sitten.
Puuska kesti ehkä
muutaman tunnin ja pääsimme saaren suojaan melko pian. Aah kalastajien alukset
olivat taas valinneet samaisen lahden kuin Kapteeni. Tosin, emme tainneet ehtiä
siihen mihin olimme alunperin menossa. Pian kuitenkin alus on taas kiinnitetty
ja ankkuri laskettu. Kaikki hyvin. Seuraava päivä on tietenkin tyyni ja
ajelemme mukavassa auringonpaisteessa kohti Poivrenierin satamaa, jossa
delfiinit tulevat meitä vastaanottamaan.
Pääsemme
kalastajien tukevaan laituriin ja hankimme liput seuraavan päivän lauttaan.
Saatamme Juhan Punta Areakseen ja vietämme pari päivää kaupunki lomaa. Kiitos
Juhalle mukavista viikoista ja sitkeästä kansitoiminnasta.
Tulemme takaisin
veneelle, jossa kaikki on hyvin. Tosin Omaha on vaihtanut paikkaa laiturin
päätyyn. Oli sattunut pieni haaveri ja kalastus alusten lastia noutamaan tullut
rekka auto oli lähellä ajaa mereen. Tästä johtuen Omaha oli siirretty. Katpeenin
ilme oli hetken aikaa näkemisen arvoinen kun hän katsoi lautan ikkunasta ja
huomasi aluksen vaihtaneen paikkaa. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, joten
astuimme taloksi.
Chilen Armada
antoi meille purjehdusluvan vasta viikon päästä. Sanoivat, että keli on liian
kova emmekä saaneet poistua satamasta. Onneksi on tallennettu kohtuullinen
määrä elokuvia, sillä tämä kylä ei ole mitenkään kummoinen....
Pääsemme matkaan
ja vietämme saaristossa noin 4 viikkoa. Etenemme rauhassa, sukellamme
muutamassa kohteessa. Meillä ei oikeastaan ole ollenkaan suurempia haasteita.
Noh kerran saimme peräköydet sotkettua potkuriin kun Matruusi ei tajunnut
kiinnittää kelluvaa köyttä knaapiin ja sehän sitten purkautui itsestään vähän
liiaksi asti mereen. Kapteenihan sen sitten kävi irroittelemassa potkurin
ympäriltä. Ei ongelmia, köyttäkään ei
tarvinnut katkaista. No okei sinkki vähän vaurioitui.
Caleta Brecknock. |
Ylemmällä tasolla vuoristojärvi, makeaa vettä. Alemmalla tasolla meri. |
Omaha kiinni myös keulaköysillä. Ankkurin präköysien lisäksi. Kyllä pysyy. |
Loppupäässä matkaa
eli Caleta Brecknockin jälkeen tapaamme Hollantilaisen Jori aluksen, mutta
heitämme kuulumiset nopeasti vhf:llä. Matka jatkuu ja samaisena päivänä
kuulemme Armadan kutsuvan Kiniä. Kapteeni on heti kartalla ja kun he saavat
asiat hoidettua Kapteeni alkaa kutsua Kiniä. Vastaus tulee pian Jee wow
Aiski.... Saamme sovittua treffit samaan lahteen, joten mukava ilta tiedossa.
Olemme koko alkumatkan noin pari viikkoa olleet kahden, joten vaihtelu
virkistää.
Jäämme pariksi
yöksi paikoilleen, mutta toisena aamuna keli nousee, tuuli on vaihtanut
suuntaa. Joudumme nostamaan ankkurin vaihtamaan paikkaa heti aamusta. Menemme läheiseen
Caleta Silvaan, joka on erittäin suosisttu veneilijöiden keskuudessa. Saamme
olla jälleen kahden. Teemme kävelyretkiä kukkuloille jne...
Caleta Silva |
Kuka se siellä vilkuttaa |
Kapteeni, Omaha ja Caleta Silvan vartija. |
Veneilijät jättävät tähän Lahteen muistomerkkejä. |
Ajamme
seuraavaksi sisään vuonoon, jossa on jäätikkö (ei nyt nimi ole saatavilla).
Matruusilla on vähän vaikeuksia sillä joudumme menemään noin 5m matalikkojen
ohi ja edellinen pohjakosketus on vielä tuoreessa muistissa. Tosin köli on jo
rikki, joten ei kait se haittaa jos se osuu uudestaan? Ajamme jäälauttojen läpi
ja parin tunnin empimisen jälkeen pääsemme opaskirjan suosittelemaan
lahdelmaan. Paikka osoittautuu rauhaisaksi ja teemme huoltohommia.
Seuraava pysäkki
onkin taas Caleta Olla. Saavumme sinne ja koko lahti on täysin tyhjä. Käy
kuitenkin niin, että ensin sinne saapuu Norjalainen alus. Sitten tulee kumman
tuttu alus, sehän näyttää Kiniltä. Mitä ihmettä heidän piti jatkaa matkaa? Oli
kuitenkin ollut niin kovat kelit, että miehistön lennot alkoivat lähestyä,
joten he jotuivat kääntymään takaisin ja palamaan Puerto Williamsiin.
Olin juuri
tekemässä pitsaa, ajattelin, että teen kaksi ja toinen jää huomiselle. No okei
pyydetään Kinin porukka ja unohdetaan se huominen. Kohta saapui Norjalainen
alus. No okei pyydetään Norjalaiset mukaan. Teen siis kolme pitsaa. Pian saapuu
Kapteeni ja ilmoittaa, että Norjalaiset odottavat jotain alusta saapuvaksi
pian. Kävi ilmi, että tulossa on Ruotsalainen alus. Noh samallahan sitä leipoo
4 pitsaa! Ah mikä ihana puheensorina ja kielten sekamelska. Omahassa puhuttiin
illan aikana suomea, ruotsia, norjaa, ranskaa, portugalia ja espanjaa. Siinä
meille kielikylpyä!!! Ei sitten vedetä mitään johtopäätöksiä siellä!
Seuraavana aamuna
Suomalainen Ruotsalainen ja Norjalainen kiipesi vuorelle. Norjalainen kiipesi
korkeimmalle kohdalle, Ruotsalainen tuli toiseksi ja Suomalainen jäi ihailemaan
maisemia alemmas. Ruotsalaisen mukaan Suomalaiset voittivat älykkyyskilpailun,
koska jokaisen kukkulan jälkeen tulee aina uusi kukkula, jonka voi valloittaa. Suomalaiset
nousivat korkeuteen 920m. Olimme kainaloita myöten mudassa kun palasimme
veneelle. Nousuissa piti välillä käyttää nelivetoa. Hihii.
Caleta Ollan näköalapaikalla näkyvä järvi. |
Yksi monista jäätiköistä. Nyt tiedän mikä on jäänsininen! |
Syksy on tullut Caleta Ollaan sillä välin kun kävimme Punta Arenaksessa. |
Parin päivän päästä
saavuimme takaisin (31.4.2018) Puerto Williamsiin. Kapteeni alkaa suunnitella kölin
korjausta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti