Chile, Puerto Williamsista
kohti Puerto Monttea.
Aloimme pohtia veneen kölin
korjausta kuumeisesti. Useiden kanssavenelijöiden suosittamana
Kapteeni päätti viedä Omahan Puerto Montteen tai mahdollisesti
Valdiviaan saakka. Olimme kuulleet, että näistä kaupungeista saisi
parhaan työn ja kohtuullisen hinaan veneen huoltoja varten.
Aikamme pähkäiltyä
päädyimme siihen, että Matruusi matkustaa suomeen ja Kapteeni
lähtee kohti pohjoista. Päätös oli minulle todella vaikea. Nousin
haikein mielin lentokoneeseen.
Päätin
heti, että en ala katsomaan säätä enkä
odottamaan puheluita sillä niitä ei todennäköisesti tulisi
ainakaan 6 viikkoon. Ensimmäiset yhdeydeotot tulivat noin 3 viikon
kuluttua 11.6. Sain sähköpostia Henkilta ja Marjoleinilta, Jori
aluksesta. Aiski oli lainannut heidän sähköpostiaan ”Hengissä,
Kini ja Jori saatu kiinni. Ollaan puerto Eeden. Laitan viestiä kun
vähän hengähdetään”
Seuraava
viesti tulikin sitten 3.7 whats uppina. ”huono netti ei voi
soittaa. Pieni kylä Melinka” Sentään
pystyttiin viestimään jotekin. Ensimmäinen puhelu onnistui siinä
heinäkuun puolen välin jälkeen. Kyllä se on ihana
kuulla ääni pelkän viestittelyn jälkeen!
Kapteenin
kertomaa matkasta. Chile, Puerto Williams -Puerto Montt.
Lähdin
sumuisena aamuna (23.5.2018 klo 9.30), päämäärä oli saavuttaa
ensimmäisenä Caleta Olla. Tähän olen aikasemmin käyttänyt aikaa
useamman päivän. On vastatuuli, mutta koneajelun jälkeen saavutan
päämäärään klo 20.35. Suunnitelma on käyttää aikaisemmin
tehtyä jälkeä, jolloin uskallan ajaa myös pimeässä. Muutoin
pimeällä ei ole asiaa näille vesille. Kartat voivat heittää jopa
useita satoja metrejä.
Caleta
Ollasta lähtiessä aamushämärässä tunsin tömäyksen aluksen
rungossa. Menin valon kanssa kannelle tarkistamaan asiaa. Meri on
täynnä jääpaloja. Seuraavan kolmen tunnin ajan istun
keulakannella hakuvalon kanssa
kaukosäätimellä ohjaten
jäälauttojen seassa. Omaha ei ole
moksiskaan tallaisesta pikku vastuksesta. Talvi
on tullut Chileen.
Kuva kertokoon. |
Matka
jatkuu samaa rataa, aamulla aikainen herätys, päivä käytännössä
koneella ajaen niin pitkään kuin valoa riittää. Canal Barbara on
saavutettu 26.5. Tätä seuraa Port Agosto 30.5. Bahia Islas 4.6.
jne.
Lähdin
aamulla 8.6 normaaliin tapaan liikkeelle. Olen yöpynyt ”omassa
satamassa”, jota ei löydy purjehdusoppaasta. Kenties suomalainen
saaristo on opettanut miten löytää suojaisa satama. Patagonia on
niitä täynnä. Joskus kartan mukaan löytyy hyvä paikka ja kun
menee katsomaan se onkin jo kalastajien käytössä. Jonkin ajan
kuluttua silmään pistää näytöllä tuttu mmsi numero. Mmsi
numero on alusten tunniste koodi AIS järjestelmässä.
Ensin asia
hieman vaivaa, mutta pikkuhiljaa alkaa muistua mieleen mille
alukselle se kuuluu. Olen saavuttanut Hollantilaisen Jorin. Jori
lähti matkalle noin kaksi kuukautta
ennen minua! VHF käteen ja kutsu päälle. Kutsun
kuitenkin ensin Kiniä, joka lähti noin kaksi viikkoa ennen minua.
Olen kutsunut häntä joka päivä aamuin
ja illoin. Näin
ollen minun pitäisi saavuttaa Kini ensin?
Olen
valinnut ei pelkästään omia satamia vaan myös poikkeavan reitin
normaalista. Olen sitä mieltä, että valitsemallani reitillä on
vähemmän ns. tuulitunneleita ja pääsen etenemään nopeammin,
vaikka matka on pidempi.
Voisinkohan käyttää nimitystä
säävapaammin? Tämä ajatus
osoittautui oikeaksi. Reittini kulkee mm.
Canal Pittiä pitkin. Olen käynyt yksin tutustumassa Amalia
jäätikköön. Kutsuessani tänä
aamuna Kiniä saan ensi kertaa vastauksen
kutsuun. Myös Kini on ”kuulo” etäisyydellä.
Yksin
matkatessa kaikki asiat joutuu tekemään hitaammin. Yritin miettiä
jollalle uutta paikkaa, josta se olisi helpompi pudottaa veteen.
Lopputulema on,
että se nököttää kannella oikeinpäin. Yritin laittaa sitä
perään uimatason päälle ja vaikka mitä muuta. Ankkuri vinssiin
rakensin kaukosäätimen, jolla pystyin käyttämään ruorilta
ankkuria.
Jori ja aamu usva. |
Samainen aamu. |
Merijellonat. |
Kini
vastasi VHF kutsuuni välittömästi. Kysyin sijaintia ja hän kertoi
olevansa Jorin perässä. Ovat olleet Jorin kanssa matkassa jo jonkin
aikaa. Olen ollut hieman
huolissani Kinistä. Pascual on yksinpurjehtija ja aika
minimaalisella varustuksella liikkeellä. Tänä iltana emme saa
yhteistä ankkurilahtea, kaikki ovat eri paikoissa. Ohitan Kinin,
mutta en jaksa ajaa Joria kiinni. Otan itselleni ”omana lahden”.
Herään
seuraavana aamuna aikaisin ja kiirehdin Joria kiinni. Tällä kertaa
jäämme samaan lahteen ja Kinikin saavuttaa meidät. Jatkamme
matkaamista
yhdessä.
Kini Patagoniassa. |
Rantaudumme
5 päiväksi Puerto Edeniin. Vihdoin
pääsen ravintolaan syömään. Hinta on
edullinen noin 7€ sisältäen
kolmen ruokalajin
illallisen.
Makukin oli hyvä.
Jotta ette ihan innostu niin ravintolassa
oli vain 5 astetta lämmintä. Jouduimme
käyttämään takkia ja hattua
ruokaillessa.
Kylässä
asuu 150 ihmistä. Tankkaan Omahaan 100 litraa Suomi hintaista
dieseliä. Olen tankannut Puerto Williamsissa 819L. Tällä hetkellä
kaikki polttoaine on kanistereissa. Päätankki on jo käytetty.
Puerto Eden on ensimmäinen paikka matkan varrella, josta voi ostaa
dieseliä, jos ei halua poiketa pidemmälle.
Puerto Eden, mastot järjestyksessä. |
Aika pian
meille kolmelle muodostuu rutiini, jossa
Kini lähtee matkaan ensin, sitten lähtee Jori. Omahalla menee oma
aikansa kun kippari riehuu siellä yksin. Illalla homma
menee niin, että Jori ankkuroituu ja vie
omat köydet rantaaan. Omaha tulee ja laittaa pelkän keula ankkurin
tai lisäksi peräankkurin. Sen jälkeen saapuu Kini Omahan kylkeen.
Kaikki meni hyvin, Omahan ankkuri piti.
Tietysti olimme valinneet suojaisat ankkuripaikat ja pidimme nyt
päivät lyhyinä. Aamu valkenee nyt klo 9. Pimeys tulee noin klo 17.
Lähdemme
Puerto Edenistä 15.6 ja sovimme seuraavaksi yöksi paikan nimeltä
Caleta Ivone. Kini ei kuitenkaan ehdi tänne, joten Jori ja Omaha
päättävät piipahtaa seuraavana päivänä Seno Icebegillä ja
palata Caleta
Ivoneen illaksi. Kini saapui
Omahan kylkeen illalla.
Seno Iceberg ja Omaha |
Matka
jatkuu ja VHF soi. 20.6 Morgan ja Juhannus! Aamulla paistoi aurinko
ja illalla satoi lunta. Normaali juhannus keli siis. Juhannus
istuttiin Jorin veneessä ja suunniteltiin reittiä.
Kinin kippari ja Juhannus sää! |
Seuraavaksi
siirryn saariston suojasta pois. Golfo De Penas on
kierrettävä. Tiedossani
on, että tällä paikalla on kelien
suhteen ikävä maine. Ne
voivat olla pahoja. Ensin on purjehdittava luoteeseen 85nm ja sitten
pohjoiseen 70nm. Tämän jälkeen pääsee taas saariston sisään.
Keliksi on
luvattu 10-15kn tuulta. Ei ollut ihan
sitä. Sää kysyttiin Armadalta ennen lähtöä samalla kun
ilmoitimme heille, että jatkamme matkaa.
Aamulla sää oli hyvä kun lähdimme. Saavuimme iltapäivällä
Golfo De Penaksen
juureen. Toisin
sanoen paikkaan, josta avoin meri alkaa. Jatkoimme
matkaa niin, että
kaikki kolme venettä olivat
näköetäisyydellä. Omaha kuitenkin meni
nopeimmin ja Kini hitaimmin. Hämärän saapuessa oli eroa Joriin
noin 10nm.
Klo 17.50
tuuli on 34kn, se nousi kovemmaksi kuin luvattu ja suunta
oli luvatun etelän sijaan länsi. Oli aika
pudottaa isopurje alas. Se ei kuitenkaan onnistunut. Ratsastaja
juuttui kiinni. Aloin ottaa suuntaa mahdollisimman myötäiseen.
Tuuli on lännestä. Kuitenkin niin, että pääsen edessä olevan
niemen ohi. Se osoittautui vaikeaksi. Aallot olivat 4-5 metriä ja
pimeys oli tullut. En voinut enää kiivetä mastoon, joten oli
mentävä isopurje ylhäällä. Keulapurjeet olivat jo sisällä.
Vauhtia oli 8kn.
Tuuli
kasvoi edelleen ja aallot löivät Omahan yli. Se oli sukellusvene.
Pahimmillaan sitloorassa
oli vettä rintaan saakka. Ns. märkä keli. Valvon
yön märissä kelluntahaalareissa ja crocseissa ulkona. Ohjaan
Omahaa käsin, jolloin saan paremmin otettua aallot. Seuraava
merkintä lokikirjaan
on aamulla klo
9.30 tuulta 1kn ja kone on laitettu käyntiin.
Aamuun mennessä keli tyyntyi, mutta
aallokko jäi. Jossain vaihessa iltaa ja
yötä fokan spiirapuomi on taittunut kahtia. Muilta vaurioilta
vältyttiin. Edes veneen sisään ei päässyt vettä luukusta. Pieni
vesinoro oli mennyt sisään konehuoneen ikkunasta. En
enää tavoita ystäviäni. Saavun saaristoon illalla klo 18.00,
23.6, Caleta
Millabuun.
Kukas se siihen istahti. |
Ja naapuriin kanssa. Kansikin oli sitten sen näköinen. 4kpl kotkia. |
Lähden
jatkamaan matkaa hitaasti noin 10nm päiviä tehden. Toivon näkeväni
Jorin ja Kinin. En kuitenkaan kuule heistä mitään. Yritän
huudella radiolla molempia. 30.6 Rio Humos.
2.7 Melinka. Vietän viikon aikaa
Melinkassa ja toivon kuulevani ystävistäni.
Melinka on muutaman tuhanne ihmisen
asuttama kylä. Nykyään sinne pääsee säännöllisesti
lentokoneella Puerto Monttesta. Se siitä.
Mustakaula joutsen. |
Melinkassa
ollessani saan yhteyden Matruusiin ja kuulen, että Pascual/Kini on
Marina Quinchet nimisessä satamassa. Samalla selviää Kinin kautta,
että Jori on Puerto Quellonissa. Sinne sitten seuraavaksi. Jori
on ohittanut minut edellisenä yönä. Kini
on tullut ulkomeren kautta.
Jori ja Omaha aamutuimaan. |
Se kuuluisa peilityyni. |
Matkaamme
Jorin kanssa lyhyitä päivämatkoja tehden. Pikkuhiljaa Puerto Montt
häämöttää horisontissa. Pienen levon
jälkeen kävimme kylillä ja nautimme paikallista merellisistä
ravintolan anstimista. Samalla tietysti teen pieniä huoltoja
veneelle. Aina riittää tekemistä. Viivyn
Puerto Montessa 5 päivää.
Nyt alkaa
kölin korjauksen selvitys. Käymme katsomassa autolla Valdivian
mahdollisuudet ja päätän viedä veneen Valdiviaan. Saavun
sinne 8.8.2018. Yaht Club Valdivia
osoittautuu kivaksi paikaksi. Kaupunki ja rautakaupat sun muut ovat
kävelyetäisyydellä satamasta. Nettikin toimii kohtuullisesti ja
yhteydenpito Suomeen onnistuu taas hienosti.
Nykyisin voitte seurata matkaamme Omaha ryhmässä Facebookissa. Tervetuloa sinne!
Facebookin Sy Omahan tili on suljettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti