Vene nousee ylös vasta parin
viikon odottelun jälkeen, vaikka päivämäärä oli sovittu jo
ajat sitten. Aina ei saa mitä tilaa. Kapteenin hermot ovat
koetuksella, mutta saapuu se päivä viimein, jolloin nosto tapahtuu.
Tai pikemminkin pitäisi sanoa maihin veto tapahtuu. Valdivian
”telakka” toimii niin, että vene hinataan kiskoja pitkin ylös
vedestä. Jännää on se, että alus köytetään alhaaltapäin
kiinni vetotelineeseen. Vene ei varsinaisesti ole tuettu pukeilla
ollenkaan
Omaha Valdivian Nautica Clubilla. |
Kaikki ei mene kuin on
suunnitellut ja ensimmäisellä kerralla köli on väärässä
kohdassa suhteessa alla oleviin tukiin. Kaputeeni oli pyytänyt 10cm
korkeat tuet, mutta ne olivat noin 2cm. Näin ollen kölin sahaamin
ei onnistu. Omaha pudotetaan takaisin veteen ja kölin alle
laitettavat tuet asennetaan uudestaan. Nyt nousuvesi on liian
alhainen ja Omahan köli runttaa tukea vinoon. Vene kuitenkin
hinataan ylös. Tässä vaiheessa sitten tulee ilmi, että veneen
alla olevia lautoja voi nostaa pois, joten alle tulee tilaa
työskennellä!
Aloin koputtelemaan köliä ja
totesin, että kuulostaa ontolta. Ei siis kovin iso homma. Rälläkkä
käteen ja sahaamaan. Alku meni hyvin, teräs oli noin 5mm paksua.
Sitten vastaan tuli tuli lyijyä, no sekään ei vielä ole ongelma.
Ilmeisesti lyijy oli irronnut pintateräksestä ja siksi se kuulosti
ontolta.
Syvemmälle mentäessä
vastaan tuli vielä tuki rankoja ja keskituki. Ostin tätä varten
uuden rälläkän (en halunnut käyttää tähän Makitaani). Ostin
halvimman mallin. Se osoittautui hyväksi peliksi kunnes hajosi. Noh
olihan siinä takuu, joten vein sen kauppaan ja kerroin, että rikki
meni. Pyysin uutta tilalle, mutta sanoivat korjaavansa. Kului useampi
viikko odotellessa ja kun muutaman päivän välin kävin sitä
kyselemässä niin antoivat uuden tilalle. Tässä välissä huomasin
tarvitsevani puukkosahan. Sitä etsin pitkin kaupunkia ja vihdoin
löytyi yksi malli. Pisimmät metalli terät siihen olivat 20cm kun
olisin tarvinnut 30cm. Lopulta löysin 30cm teriä, jotka oli
tarkoitettu metallille ja puulle. Ostin kaupasta kaikki terät.
Viimein köli irtosi puukkosahan avulla.
Pala putosi. |
Tuki ja nostoraudat hitsattu paikoilleen. |
Uusi välilaipio hitsattu paikoilleen. |
Hommat alkoivat edetä
vauhdilla ja Matruusikin saapuisi kohta Valdiviaan. Edessä on vielä
kölin hitsaus. Ensin siihen laitetaan vesitiivis välilaipio. Sen
jälkeen kölistä irroitettu pala hitsataan takaisin paikoilleen.
Pohjan maalaus ja uuden vesirajan määrittäminen jäi Matruusin
hommiksi. Mikäs siinä, kyllähän se minulta onnistuikin. Jostain
syystä henkilökunta oli ihmetellyt Kapteenille, että tuo nainen
maalaa veneen pohjaa?
Pala hitsattu takaisin. Etureunassa näkyy törmäyksen painauma. |
Kiva sininen myrkkymaali. |
Valmiina liukumaan veteen. |
Matruusin matkalaukussa tuli
jonkin verran varaosia veneeseen mm. uusi mustavesi säiliö. Ts.
kakka tankki. Omahan kakkatankki oli teetetty mittojen mukaan
hapokkaasta teräksestä noin 5 vuotta sitten ja nyt se on loppu.
Täynnä pistesyöpymiä. Ei ole teräs enää ennallaan. Ollaan
kuultu 30 vuotta vanhoista teräs tankeista, joissa ei vielä ole
mitään vikaa. Nyt meillä on keltainen muovinen mustajäte tankki.
Se toimi erinomaisesti Matruusin matkalaukkuna kokonsa ja painonsa
puolesta. Suosittelen kaikille. Eivät viitsineet avata sitä
tullissa ja sisään sai mukavasti pakattua tavaraa.
Lisäksi työlistalla oli
”juokseva taka vantti” älkää kysykö enempää. Jotenkin se
liittyy myötäisen tuulen purjehdukseen. Mastosta tulee nyt aluksen
sivulle dylema köysi, joka on jonkinlaisen blokin kanssa viritetty
aluksen sivulla oleviin kiinnikkeisiin. Näin ollen yksi
sivuvanteista on siirretty enemmän keulaan ja puomi saadaan
siirrettyä ulommas. Pitäisikö Matruusin tietää jotain purjehdus
sanastoa?
Ankkuripelin rele on mennyt nostopuolelta rikki. Myös se oli varaosien mukana. Tällä kertaa myös vara rele. Rele oli asennettu aikanaan ankkuri boksiin. Vaikka sinne puhalletaan ilmaa koko ajan niin kosteus ja suolavesi oli tehnyt tehtävänsä. Nostopuoli ei enää toiminut. Kaputeeni oli matkalla kääntänyt releen ympäri, jolloin ankkurin laskun voi tehdä manuaalisesti ja noston sähkö voimalla. Kerran käsin nostettuaan 100m ankkuri ketjua sitä ei halua tehdä uudestaan. Varaosia on myös ankkurivinssin pedaalit, näistä hajoaa helposti kuminen suojus, joka on jalan alla painettaessa. Nyt on tarkoitus tehdä kaukosäätö ankkurin nostamiselle. Ensimmäinen kaukosäädin kapula putosi mereen jo vuosia sitten..
Matruusin työlistalla on
ompelukoneen käyttöä. Ensin teen isopurjeen korjaukset. Siihen
tarvitaan yksi reivi lisää lisäksi revennyt etuliesma täytyy
paikata. Fokkaan uudet UV suojat. Näiden töiden jälkeen muutan
Stay sailin furlingiin sopivaksi. Ts. leikkaan irti vanhat hakaset ja
kiinnitän nauhan, joka pujotetaan rullapurjeen alumiiniprofiiliin.
Kapteeni päättikin vastoin aiempaa sopimusta, että siihenkin
laitetaan UV-suojat. Kangasta on vaan vähän niukasti ja joudun
hieman säveltämään. Riitti se juuri ja juuri kun purje vedetään
tiukalle. Nyt Stay sailin nimi on Punikki.
Kankaan vähyyden vuoksi piti vähän tehdä kulmia uv suojaan. Leveämmät liuskat kohti skuuttiköysiä. |
Järeä ompelukone ihan ehdoton. Hyvin vetää vaikka paksuutta alkaa olla niin paljon, että pitää ottaa jo vauhtia. |
Tämän jälkeen on vuorossa isopurjeen uv suojan valmistus puomin päälle. Suomessa ennen reissua tehty on ihan totaalisen loppu. Taisi se muutaman vuoden olla käytössä sielläkin. Ongelma oli se, että isopurjeen suojus lepatti puomin päällä aina. Nyt se tehdään niin, että se poistetaan puomin päältä kokonaan kun purje nostetaan ylös. Joka tapauksessa päätän leikata sen nyt, sillä nämä ompelutyöt vaativat ison tilan ja olemme saaneet ystävälliseltä Valdivian Nautic clubilta luvan käyttää heidän tilaansa arki aamuisin. Ei muuta kuin kankaat paloiksi. Onneksi tuli hommattua kuumaveitsikin. Sunbrella alkaa purkaantua heti saksilla leikkaamisen jälkeen. Kuumaveitsestä on tullut ihan lemppari työkalu.
Listalla on vielä jollan päälle sekä kuljetukseen kannella, että ponttoonien päällä ajossa olevat aurinkosuojat. Lohdutukseksi kävin sailriten sivuilla katsomassa videon jollan suojan tekemisestä uudestaan ja tarkistelin kankaiden ja lankojen kestävyyttä. Ns. normaali uv suojalanka kestää valmistajan mukaan tropiikissa vain pari vuotta, joten tikkaukset on luultavasti tehtävä osin uudestaan jossakin vaiheessa. En ole hankkinut sitä ikuisesti kestävää lankaa vielä.
Tekemistä riittää ja tietysti
takavessa alkaa takkuilla. Hyvä, että täällä eikä keskellä
Tyyntä valtamerta. Kaputeeni alkaa purkaa sitä ja huomaa, että
impelleri on rikki. Näin ollen pönttöön ei kulje huuhdevesi.
Kuulostaa helpolta jutulta, ostetaan uusi impelleri. Lähellä on
veneliike, josta kapteeni on jo aikaisemmin pyytänyt pari sinkkiä
potkuri akseliin. Samalla voi kysyä niitä. Veneliike lupasi tilata
ne ja niiden toimitus aika olisi 20pv. Sen verran tästä alkaa olla
jo aikaa. Kun menimme niitä kyselemään, saimme kuulla, että niitä
ole edes tilattu vielä. Kaputeenin käämit oli taas rusahtamassa
palasiksi. Mitäs nyt?
Ällöä, mutta vessan koneiston sisältä löytynyttä "tavaraa" siis tuo ruskea kasa. Ei siellä sentään ruuveja ollut. |
Onneksi Clubilla on mukavia
kanssaveneilijöitä. Raul, paikallinen veneen omistaja on tutustunut
Kapteeniin jo aikaisemmin ja kertoo ettei se ole mikään ongelma.
Hän tilaa ne Santiagosta Chile Expressillä ja ne ovat täällä
huomenna iltapäivällä. Yksi puhelin soitto Santiagoon Jabscolle ja
impellerit ovat tulossa. Rahat Raoulille ja huomenna postiin. Totta,
ne tulivat, olivat oikeat ja sopivat paikoilleen. Vessa toimii taas!
Paikallisetkaan eivät käytä kyseistä veneliikettä…
Tässä välissä satamaan
saapui vene, joka jäi pyörimään hetkeksi ympyrää. Huomasimme,
että se oli Japanilainen alus ja sillä on keltainen lippu. Ovat
siis tulossa maihin ja kenties pitkänkin matkan päästä. Tiesimme,
että oli paha keli ollut pari päivää. Nytkin puhalsi aika lailla.
Kukaan ei näyttänyt tulevan heitä vastaan. Aiski päätti toimia
reippaasti ja meni viittomaan heitä veneen kylkeen ja otti köydet
vastaan. Ihmettelen joskus satamien toimintaa. Mielestäni pitkän
legin jälkeen olisi hienoa kuulla tervetuloa sanat satamassa ja
pyytää alusta ystävällisesti rantautumaan ja ehkä, jopa sanoa,
hienoa pääsitte perille! Onko kaikki hyvin aluksessa? Hyvin harvoin
näin tapahtuu. Kun näimme Japanilaisen aluksen tulossa satamaan
tiesimme, että he ovat väsyneitä ja pitkän matkan tehneitä!
Ajan päästä ehdimme
tutustuakin ja tosiaan Japanilaiset olivat tulossa Perusta päin ja
ovat matkalla etelän kautta Eurooppaan. Jaoimme heille Patagonian
tietämystämme omalta osaltamme ja saimme tutustua pikaisesti
illallisen merkeissä Hanamarun miehistöön. Hanamaru tarkoittaa
Kukkalinna. Toivottavasti tapaamme heidät ennekuin livahtavat kohti
Etelää.
Todellakin matkaveneilijöiden
yhteisö täällä Patagoniassa on hyvin lämmin ja kaikki tutustuvat
toisiinsa nopeasti. Kapteeni on ehtinyt tavata myös Otra Vida veneen
kapteenin joka on Englannista ja matkalla Tyynelle Valtamerelle.
Mollymawk, jonka kyljessä olimme on myös lähtenyt yli kymmenen
vuotta sitten Englannista. Tutustuimme veneen omistajan poikaan, joka
on asunut veneessä koko ikänsä ja oli nyt kunnostamassa sitä
Tyyntä valtamerta varten. Heidän veneessä asuu myös kissa nimeltä
Fish ja koira nimeltä Bobby.
Fish kissa piipahti useamman kerran päiväunilla Omahan sprayhoodin alla. Kyllä se sisällekin yritti, varsinkin silloin kun kokkasin keittiössä. |
Saamme myös tavata täällä
asuvia suomalaisia, sillä Rauno perheineen piipahtaa Valdiviassa
veneellämme. Olipas mukava yllätys! Aiski kuuli Raunosta yhteisiltä
ystävistämme ja päätti kilauttaa kaverille.
Saamme hommat enemmän ja
vähemmän valmiiksi ja päätämme lähteä ns. ankkurin haku
matkalle. Edellisessä blokissa jäi kertomatta, että Kaputeeni
hukkasi yhden pikkuankkureistamme matkalla Puerto Montteen. Se oli
pitämässä Omahan perää paikoillaan eikä suostunut nousemaan
ylös ei sitten millään. Siinä vaihessa Kaputeeni oli yksin
matkalla ja sukeltaminenkaan ei onnistunut kun kuivapuvun ketjua ei
saa ilman apukäsiä suljettua. Märkäpuku ei oikein innostanut
näissä lämpötiloissa. Kaputeeni päätti jättää ankkurin ja
tulla hakemaan sen myöhemmin. Köysi mereen rannan suuntaisesti niin
varmasti löytyy.
Aiskin yksin purjehduksella
toinen ankkurointiin liittyvä ongelma (Canal Bregnokissa) oli tullut
kun tuuli oli pyörittänyt venettä ympäri noin 4-5 kertaa.
Arvaatte mitä tapahtuu, jos on keulasta on yksi ankkuri ja perästä
toinen ankkuri ja vene pyörii ympäri. Se oli noin 3 tunnin jumppa
avata sotkuja veneen alla. Sen vuoksiko täällä suositellaan
peräköysiä maihin?!
Takaisin Valdiviaan. Saamme
hyvän sääikkunan myötäisestä tuulesta kohti Puerto Aguirrea. Se sijaitsee Puerto Montten eteläpuolella noin 230nm päässä. Olemme kuulleet Aguirren lähellä olevista kuumista lähteistä,
joten päätämme ensin etsiä hylätyn ankkurin ja suunnistaa sitten
kohti kuumia lähteitä.
Kodin voi myös hinata perässä. |
Luonnollisesti tarvitaan osoite. |
.. ja roskikset kulkevat kätevästi takaterassilla. |
Talot liittyvät näihin kalanviljelylaitoksiin joita tällä alueella on, sanoisinko paljon! |
Mukavan jokiajelun jälkeen
Valdiviasta pääsemme avomerelle. Vihdoinkin meri, joka näyttää
normaalilta. Ei ihmeellisiä virtoja tuulen puuskia sekasikiö
aallokoita tai muita kommervenkkejä. Mukava tyyni keli ja loivaa
aaltoa, joka niin mukavasti heilauttaa venettä puolelta toiselle.
Ts. vanhaa maininkia, joka saa maalla kuukausia eläneen Matruusin
voimaan pahoin. Ensimmäiset tunnit on ihan ok, mutta yövuoroon
tullessa ei näe horisonttia ja merisairaus alkaa nostaa päätään.
Noin kaksi päivää purjehdusta ja saavumme Melinka kylän lähelle
olevaan ankkuri lahteen. Olen tästä ajasta noin puolitoista päivää
todella huonovointinen. Päätin olla ilman pahoinvointilääkkeitä
sillä nythän on hyvä keli!
Pinkut aamupesulla. |
Melinkassa meitä odottaa
aikainen aamuherätys ihanan tyynessä meressä. Pääsemme
etenemään purjein ja osan matkaa koneella avustaen. Saavumme kovan
onnen ankkuri lahteen illan suussa. Isla Lalanca on ilmeisesti
hylätty kalanviljelylaitos tms. Aamun valjetessa sukekamat päälle
ja veteen. Muutama räpylän potkaisu ja ankkuri näkyykin jo. Hyvin
suunnistettu. Eikä se ole missään kiinni enää. Vieressä kyllä
töröttää betoni kartioita ja 3 kiveä sotkeentuneen muuhun
roinaan ja verkkoihin. Ei ihme, että ei noussut. Tosin olisi ehkä
kannattanut kokeilla nostoa vielä kerran sillä ankkuri oli ihan
vapaasti pohjalla noin metrin päässä romukasasta.
Ehdimme ihailla vielä pohjaa
ja näen ensimmäistä kertaa kauniin punaisia Merivuokkoja pohjassa
ja niitä rapuja täällä pisaa… Ihana sukellus vaikkakin lyhyt,
sillä ilmat olivat vähissä. Kaputeeni oli unohtanut, että oli
täyttänyt fenderit paineilmalla.
Matkaamme kohti Aguirrea
seuraavana päivänä. Tästä kylästä löytyy ihan oikea
vierasvenesatamakin. Marina Austral. Kylä on tosi pieni. Silti sen
kaduilta löytyy varmasti toistakymmentä pikkukioskia, jossa
myydään ruokaa ja milloin mitäkin sekatavaraa.
Puerto Aguirre. |
Näkymä Aguirren kylältä satamaan. |
Piipahdamme Armadassa ja kun
olemme tulossa takaisin tapaamme Jaime Kommodorin. Hän osoittautuu
mukavaksi isännäksi ja kutsuu meidät teelle työhuoneeseensa.
Kuulemme paikan historiaa ja jutustelemme mukavia. Olemme tällä
hetkellä ainoa vene tässä satamassa. Kausi on vasta alussa.
Hyvälle mielelle tässä satamassa saa se, että ensimmäinen yö on
ilmainen. Tosin sähköä emme satamasta saa, mutta vettä olisi
tarjolla. Netti toimii sen verran, että sään saa ladattua. Se on
jo paljon se näillä latitudeilla.
Seuraavaksi kuumille lähteille.
Tällä kertaa pääsemme purjeilla lähde koko matkan ja loppua
kohti tuuli nousee. Normaalit 35-45kn puuskat tulevat vielä
viimehetkillä. Hyvä tilanne testata Satay sailiä, joka on
tarkoitettu myrsky oloihin. Hyvin näyttää ompeleet kestävän.
Pelikaanit matkalla. Komeat on maisemat. |
Kivat värit. |
Olen kaunis. |
Kupu on läpinäkyvä, ei kuitenkaan erota kalan muotoa varjosta. |
Punkkari pelikaani:-) |
Kupuun ruokaa! |
Kuumilla lähteillä on
tukialus, jonka kylkeen aiomme kiinnittyä. Tai näin meille on
kerrottu. Lähestymme hitaasti ja yritämme tähyille onko aluksen
kannella ketään. Tuuli puhaltaa ja ensin pieni ”satama” näyttää
kovin vaikealta lähestyä. Siinä on poijuja ja köysiä sikin
sokin. Onneksi tukialus on järeää tekoa ja laitamme omat
pampulamme kyljelle ja köydet valmiiksi. Ei muuta kuin rohkeasti
kylkeen. Kannella näyttää olevan jo pari ukkelia vastassa.
Saamme itsemme kiinnitettyä
kylkeen ja todella ystävälliset miehet esittelevät meille
kuumavesialtaat. Katsomme huuli pyöreänä vuoresta tulevaa höyryä.
Nyt ollaan tulivuoren kupeessa. Varmuudeksi Kaputeeni vielä kysäisee
koska vuori on viimeksi purkautunut? Ei kuulemma ole tehnyt sitä
koskaan. No ei muuta kuin uikkarit päälle ja pataan sitten vaan.
Olihan se ihanaa me kahdestaan siellä hienoissa maisemissa drinkit
kädessä. Kun turistit saapuvat sinne torstaisin ja sunnuntaisin ei
drinkkien juonti altaassa ole sallittua.
Omaha kuumien lähteiden äärellä. |
Kapteeni nauttimassa. |
Hyvin höyryää. |
Kivien lämpötila noin 30 astetta. Ilma ehkä 10. |
Jäämme kahdeksi yöksi ja
meidän poistuttava aikaisin sunnuntai aamuna sillä asiakkaat
saapuvat klo 11.00. Olemme vieneet tuliaisiksi muutaman tölkin
olutta ja Kapteeni kysyy vielä haluavatko kolme lähteillä
työskentelevää herraa tulla käymään venessämme kahvilla.
Tulivat mielellään ja ehdimme istua tovin. Nuorin miehistä osaa
jonkin verran englantia ja tulkaa keskusteluamme.
Kun he olivat lähteneet sain
heiltä lahjaksi ison säkin hedelmiä ja lisäksi vielä pakastettua
parsaa ja kukkakaalia. Eikä siinä vielä kaikki. Kokki toi meille
tuoreet Empanakset veneeseen höyryävän kuumana. Kuinka
vieraanvaraista ja ystävällistä porukkaa. Ihan mieletön kokemus.
Aika lähteä kohti Aguirrea
ja pikkuhiljaa Puerto Montteen. Onkohan Kini ja Jori vielä siellä?
Niin ja olemme kuulleet, että Suomalainen Saremakin olisi siellä.
Loisto ja laskuvesi. |
Hmm näyttää jotenkin tutulta? |
Kevään vihreyttä. |
Rengastaidetta vai satama? |
Puerto Montt näkyy jo! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti