Lähtö Tyynelle Valtamerelle,
Kohti Robinson Crusoe saaria.
Chile, Valdivia, Robinson
Crusoe.
Vaikuttaa siltä, että samaan
aikaan on menossa useampi alus kohti Robinson Crusoe saaria.
Polarwind, Arbazo, Otra Vida, Kini ja muutama muu.
Lähdemme aamutuimaan
Valdivian Alwoplastin laiturista. Olemme viettäneet siellä yön ja
sanoneet heipat parille tutulle venekunnalle. Olemme hieman
viimetipassa liikkeellä sillä viisumi vanhenee huomenna. Armadalta
saatu purjehduslupa on Papeteelle ja välissä saamme pysähtyä
Robinson Crusoe saarella sekä Rapa Nui saarella. Entinen Pääsiäis
saari. Molemmat saaret kuuluvat Chilelle.
Aloitamme matkan moottoroiden.
Tiedämme, että tuulet tulevat olemaan noin 30kn luokkaa, mutta
myötäisiä. Noin 10 tunnin ajelun jälkeen voimme nostaa purjeet
tuulen ollessa noin 20kn. Hyvä myötäinen siis. Matkaa Robinsonille
Valdiviasta on noin 500nm.
Olen varautunut taas
pahoinvointi laastarilla, mutta silti olen hieman huonovointinen.
Parin päivän päästä tuuli nousee ja puuskat käyvät jopa 40kn,
onneksi Kapteeni on ruorissa näinä aikoina. Tuuliperäsin on
asetettu ohjaamaan ja se pysyy suhteellisen hyvin suunnassa.
Ongelmaksi tulevat kuitenkin muutamat silloin tällöin tulevat isot
aallot, jotka sysäävät ohjauksen pois suunnasta. Muutoin meno
vaikuttaa suorastaan mukavalta. Jostakin kumman syystä en tällä
kertaa ole kovinkaan peloissani. Ilmeisesti olen tottunut näihin
hulluihin tuuliin jo sen verran.
Olen kolmantena yönä
ruorissa, tuuli on jotakuinkin 30kn pahimmillaan, mutta myötäinen,
joten matka joutuu ja vauhtia on noin 7kn. Se on Omahalle oikein hyvä
myötätuuli nopeus. Fokkaa on auki vain ¾ osaa. Oikaisen
tarvittaessa suuntaa ja kaikki tuntuu menevän suhteellisen hyvin.
Tunnin ajelun jälkeen tulee kuitenkin noin 6 metriä korkea aalto ja
pyyhkäisee sisälle sitlooraan vasemmalta takasivulta. Onneksi olen
tällä kertaa pukenut saappaat ja oikein purjehdus haalarit jalkaan.
En siis kastu kovinkaan pahasti. Tunnen kuitenkin, että vettä
kaatuu sitlooraan semmoinen saappaan varrellinen. Kapteeni oli
laskenut pienen tietokoneemme sprayhoodin alta sitlooraan ”parempaan
turvaan”, joten aloin metelöidä kannella, että voisitko tulla
ottamaan sen pois. Toinen aalto pyyhkäisee vielä yli ja samalla kun
yritän näyttää valoa missä se tietokone on tulee kolmas aalto ja
Omahan oikea kylki viistää veden pintaa. Menetän hetkeksi aluksen
hallinnan. Alus kuitenkin pärjää paremmin kuin minä ja kohta
ollaan taas suunnassa. Jostain syystä en ole tuosta kovinkaan
kummissani alus tuntuu vakaalta eikä vettä ole sisällä.
Kapteeni oli kuitenkin
huomannut, että oikean puolen aurinko paneelit olivat mennyttä.
Minä en sitä edes huomannut kun keskityin ohjaamiseen. Kertoi
sitten seuraavana päivänä, että aalto oli pullauttanut paneelit
ulos alumiinikehikosta. Tai oikeastaan vesi, koska oikea kylki taisi
käydä veden pinnan alla, jopa perästä. Toisesta paneelista oli
puolet kehyksestä irti ja toisen olisi voinut kuvitella ehjäksi,
mutta lasi on palasina, vaikkakin yhtenä mattona. Aaltovoima voitti. Onneksi
generaattori valmistaa sähköä tarvittaessa.
Huonosti kävi aurinkopaneeleille. |
Lähes koko matkan on pilvistä
ja ihmettelemme Aiskin kanssa koska se luvattu lämpö ja aurinko
tulee? Lämpötila on yöllä ja päivällä noin 12 astetta. Hyvästä
myötätuulesta johtuen joudumme hidastamaan vauhtia viimeisen
vuorokauden ajan sillä muutoin olisimme saarelle keskellä yötä.
Saavumme pilvisenä aamuna saaren kaupungin edustalle ja alamme etsiä
ankkuripaikkaa. Lahti on kuitenkin poijutettu lähes täyteen.
Kierrämme epävarmana pitkin rantaa kunnes paikalliset ohjeistavat
meidät keskelle poijuja, vaikkakin itäisemälle puolelle lahtea? No
siihen sitten ankkuri ja katsotaan miten käy. Kovan tuulen jälkeen
on tyyntä, pärjäämme noin 30m ankkuriketjulla. Syvyyttä on
12-15m. Mitä nyt silloin tällöin perä osuu paikallisiin
kalastusveneisiin.
Ensimmäisten tuntien aikana
aurinko tulee näkyviin ja alamme hahmottaa kokonaisen vuoristo
saaren. Meille kerrotaan, että tänään sunnuntaina ei tarvitse
mennä Armadaan vaan vasta maanantaina. Päädymme viettämään
veneessä sunnuntain korjaillen vaurioita ja siivoillen paikkoja.
Kelissä on taas huomattu miten tavarat liikkuvat ja täytyy tehdä
muutoksia niiden paikkoihin.
Maanantai aamuna jollailemme
rantaan ja ennen kuin ehdimme kunnolla laiturille meidät opastetaan
ystävällisesti SAGin konttoriin ja kysellään keltaista paperia.
Paperit ovat kunnossa ja tallessa joten SAG ottaa kuvan siitä ja
pääsemme kylille jatkamaan matkaa. SAG edustaa Chilen
terveysviranomaisia. Jos tulisimme jostakin muualta kuin Chilestä,
he tulisivat alukseen ja tutkisivat onko meillä tuoretavaraa
aluksessa. Niiden tuonti Chileen ei ole sallittua.
Pian huomaamme tämän saaren
ihmisten ystävällisyyden. Jokainen vastaantuleva aikuinen tai lapsi
tervehtii meitä kuin vanhoja tuttuja. Tervehtimisestä tuli mieleen
tapahtuma Valdiviassa. Olimme siis syys lokakuussa Valdivian
Nauticat klubilla, jossa Kapteeni korjasi Omahan köliä yms.
Halusimme totta kai tulla uudestaan Valdiviaan. Marineron tullessa
apuun köysien kiinnityksessä hetimiten sen jälkeen, Kapteeni sai
kunnon halauksen ja tervetulo toivotuksen kuin vanhalta hyvältä
ystävältä. Olisihan se hauskaa kun purjehtisi kesälomallaan
Helsingistä vaikkapa Hangon vierasvenesatamaan ja marinerot
tulisivat halaamaan ja moiskauttaisivat pusun poskelle ja
toivottaisivat tervetulleeksi Hankoon! Kaiken muun hyvän lisäksi
oleskelumme ei tällä kertaa maksanut mitään. Tosin he tiesivät,
että viivymme vain muutaman päivän.
Kuuluisa Lobsteri Juan Fernadekselta, makoisaa oli! |
Takaisin Robinson Crusoelle.
Saari on viralliselta nimeltään Juan Fernández.
Nimi on espanjalaisen purjehtijan mukaan nimetty. Saari on löydetty
22.11.1574. Vuonna 1704 Englantilaiset alukset saapuivat saarelle
(Cinque Port ja Saint George). Jälkimmäisen aluksen Pursimies
riiteli Kapteeninsa kanssa ja hänet jätettiin saarelle. Mukaan
annettiin Raamattu, puukko, kivääri, ruutia jonkin verran tupakkaa
ja vaatteita. Hänen nimensä oli Alejandro Selkirk. Jäätyään
saarelle yksin hän vietti siellä 4v 4kk. Hänet pelasti
Englantilainen tutkimusmatkailija Woodes Rogers. Alejandro Selkirkin
päiväkirjat ja tarina olivat inspiraationa kirjailijalle joka
kirjoitti kirjan The Incredible and Amazing Adventures of Robinson
Crusoe.
Muutaman
päivän oleskelun jälkeen huomasimme aamutuimaan saapuvan
Polarwindin horisontissa. Tiesimme heidän tulevan piakkoin, joten
osasimme tähytä taivaanrantaa. Heidän kanssaan päätimme kavuta
ylös vuorille, jossa Selkirk asusteli. Polku johti aina ylös asti,
jossa Selkirkillä oli tapana käydä tähystämässä merelle joka
päivä. Tiedä sitten mitä
hän söi. Kalaa saarilla on tänäkin päivän runsaasti ja Lobsteri
on maailmankuulu omanlaisestaan mausta. Hieman makea ja hyvin
lihaisa. Pääsimme maistamaan tätä herkkua Polarwindiin. Heillä
oli paikallistuntemusta, joten ensimmäisen iltana oli jo kalat ja
lobsterit
tuotu kannelle. Ystävällisesti he jakoivat sitä myös meille ja
nautimme parina päivänä
paksulihaista kalaa lisukkeiden kera, nam.
Viivymme
kaiken kaikkiaan saarelle noin kaksi viikkoa. Ensimmäinen viikko on
aivan mahtava, lämmintä aurinkoa, tyyntä. Sitten alamme odottamaan
hyvää sää ikkunaa lähdölle. Alkaa windwallit, tuulen suunta
muuttuu koko ajan ja
aallokko keinuttaa venettä.
Päätämme laittaa peräankkurin, jotta emme osuisi paikallisiin
veneisiin. Se pitääkin muutaman päivän oikein hyvin kunnes tuuli
muuttaa suuntaa ja pääankkuri
alkaa luistaa. Joudumme
hylkäämään peräankkurin, joka
myöhemmin sotkeutuu yhden paikallisen veneen poijuun.
Ankkuroimme
uudestaan, nyt tuuli
puhaltaa
Chilen rannikolta päin. Joudumme
laittamaan ketjua
noin 50m. Se tarkoittaa, että kun tuulen suunta muuttuu osumme
johonkin poijuissa olevista
aluksista. Tietysti se muutti
suuntaa ja sotkeennumme
yhteen poijusta. Onneksi
sillä hetkellä tyhjään poijuun. Joudumme
viettämään päivän aluksessa sillä puuskat ovat 30-35
solmua. Olemme kuitenkin kiinni poijussa joten emme liiku emmekä
kolhi muita veneitä. Hyvä näin, kait? Ilta tulee ja tilanne on
sama, mutta tällä kertaa puuskat kovenevat. Tuulimittari ilmoittaa
50kn puuskista. Otra Vidakin on saapunut ja joutui ankkuroimaan
meistä ulommas. Hekin ankkuroivat useasti uudestaan. Polarwind sai
paikallisvinkin ja luvan mennä poijuun. Hyvä näin sillä 3 venettä
ankkuroituna voisi jo olla näillä tuulilla mielenkiintoista
varsinkin kun tilaa on
hyvinkin rajallisesti.
Muutaman
kymmenen pahan puuskan jälkeen onneksi helpottaa. Tuuli alkaa
tyyntyä illaksi ja vähän ennen auringon laskua Polarwind soittaa
radiolla. Taidatte olla vähän liian lähellä meitä?
No Si, sanoo Aiski ja kelaamme ankkurin ylös ilman ongelmia? Piti
siis 50kn puuskat mutta ei tyyntä keliä? Joskus näinkin. Polarwind
oli vinkannut aikaisemmin, että ottakaa poiju ja siihen päädymme.
Viereisessä poijussa ei ole ollut ketään koko aikana ja laitamme
itsemme siihen kiinni. Vihdoinkin yö, jonka
saamme nukkua. Edelliset 5 yötä meni valvoessa. Herään
kumaukseen noin yhden aikaan yöllä. No nii ollaan tietysti irti
poijusta. Ei kuitenkaan. Olemme osuneet Polarwindiin. Onneksi se on
samaa tonniluokkaa kuin me ja terästä, joten silmin nähtäviä
vaurioita ei synny. Eikä sen miehistö edes herännyt. Vähän
joutuu katselemaan miten tässä pyöritään. Em. kosketus johtui
siitä, että ei ollut yhtään tuulta ja virrat pyörittivät
veneitä eri suuntiin. Emme kuitenkaan osu uudestaan toisiimme.
Huomenna voimme sukeltaa
sotkeutuneen peräankkurin irti poijusta. Eivät tuntuneet
häiriintyvän yhtään
kun yritin kalastusveneelle pahoitella ja selittää, että tullaan
kyllä siivoamaan sotkumme kunhan tuuli tyyntyy.
Selkirkin tähystyspaikka, jonne hän kiipesi joka päivä. |
Ylöspäin sanoi kapteeni. |
Kaiken
kaikkiaan aivan ihana saari. Juuri nyt on turisti sesonki. Täällä
on paljon kalastusta, sukellusta, kävelyreittejä muita
aktiviteetteja ja hyviä
ravintoloita. Kuitenkin pieni saari ja mukavan oloinen yhteisö.
Saamme jopa tutustua paikalliseen sukellusyrittäjään Polarwindin
kautta ja vietämme heidän luonaan sunnuntain grillauksen merkeissä.
Saarelle on osunut Tsunami
2010 ja herra oli ajautunut aallon mukana merelle tajuttomana.
Hänen koiransa oli hakenut hänet maihin ja näin pelastunut. Huikea
tarina, huikeita ihmisiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti