Tyyni
Meri, kohti Rapa Nuita.
Chile, Robinson Crusoe, Rapa
Nui.
Olemme
olleet matkalla nyt 6 päivää. Starttasimme
1.3.2019 Robinson Crusoe
saarelta. Aloitimme
helpossa kelissä
tuulen ollessa max. 20Kn myötäisestä. Jostakin syystä tuntuu
vaikealta odottaa 20pvää, jolloin arvioimme olevamme Rapa Nuilla.
Tuulet ovat olleet usean
päivän täysin myötäisiä. Tarkoitus on mennä noin 600 mailia
pohjoiseen josta käännymme kohti länttä. Näin pitäisi löytyä
pasaati tuulet. Suora linja Robinsonilta Rapa Nuille ei tule
kysymykseen sillä se on alkumatkasta tyyni ja loppumatkasta tuulet
saattavat olla kovia ja vaihtaa suuntaa useasti.
7.3.2019
Olemme nyt ohittaneet
kääntöpisteen, matkaa on jäljellä noin 1000nm. Olemme edenneet
tähän mennessä joka päivä vajaat 100nm. Yhden vuorokauden
ajoimme koneella. Tällä hetkellä sijaintimme on 27°36.480’S
87°11.249’W.
Suunta on 295°
ja SOG 3.0kn. Hiljaa hyvä tulee. Mainingitkin ovat jo kadonneet,
aallokkoa ei juuri ole. Tämä
on ollut kaikkein helpoin purjehdus ikinä. Ei pahoinvointia (ilman
lääkitystä, vain inkivääri teetä) olen saanut nukkua joka yö,
sillä Kapteenista on tullut Kiltti Kapteeni ja hän on päivystänyt
kaikki yöt yksin. Nukkunut
välillä ja tarkistanut tuulet, suunnan ja AIS:ssa mahdollisesti
näkyvät alukset. Tuuliperäsin
pitää suunnan niin hyvin, että sitä ei tarvitse korjailla kuin
ehkä kerran tai kahdesti vuorokaudessa. Ketään ei ole missään
viimeiseen 3 vuorokauteen näkynyt, vaikka
lähdimme Polarwindin kanssa samaan
aikaan. He katosivat
AIS:sista parin päivän purjehduksen jälkeen.
Kalaa
ei olla vielä saatu, vaikka ne näkyvät
uivan Omahan vierellä. Tonnikalaakin näyttäisi olevan.
Eivät kuitenkaan ole nälkäisä tai Rapalamme ei näille kelpaa.
Olemme kuitenkin luottavaisia sillä Rapalaa ne käyttivät Robinson
Crusoellakin. Vedämme yhden
päivän Touhon lahjoittamaa Gigolo viehettä. Se kelpasi hyvin
jollekin isolle hirmulle. Oli vain vaijerin pätkä jäljellä kun
nostimme siiman ylös. No eiköhän
ne tonnikalat sieltä kohta tule. Kapteeni
meni nukkumaan ja minun olisi kohta syytä aloittaa perunalaatikon
valmistus.
Hyvähän
siitä tuli ja matka jatkuu rauhallisissa merkeissä. Öisin tuulet
ovat hieman epätasaisemmat nyt, joten minäkin päivystän aamuyöstä
nelisen tuntia. Tosin vain muutamana yönä. Matkan varrelle sattuu
saari tai pikemminkin luoto nimeltä Isla de Gomez. Se sijaitsee noin
200nm itään Rapa Nuilta. Olemme kuulleet, että saaren tuntumassa
on paljon haita ja jokunen venekunta on käynyt siellä
snorklaamassa. Kapteeni onkin alkanut laskemaan maileja sukellukseen
ei Rapa Nuille.
Eräänä
yönä plotteri kadotti kaikki tiedot. Ei tuulta, sijaintia,
nopeutta, syvyyttä, ruorikulmaa
vain tyhjää. Olemme
käytännössä sokeita. Se
kuitenkin käynnistyy uudestaan kun kaikki buutataan ja piuhat
irroitellaan. Toimi sitten yhden päivän, kunnes se tilttasi
uudestaan eikä enää suostunut käynnistymään. Neuvokas Kapu
alkoi vianetsinnän. Pelkäsimme, että ongelma on maston päässä
olevassa anturissa. Onneksi
Kapu aloitti ensin etsimään kannella olevista liitoksista vikaa.
Kun yksitellen kytkimme pois laitteita syyllinen paljastui. Furunon
näytön datakaapelin piuhan liitin näytön puoleisesta päästä
oli ottanut vettä sisään. Saattaa olla, että sitä vettä vähän
roiskahti matkalla Robinson Crusoelle kun menetimme kaksi
aurinkopaneelia. Ihmeen huono laatuiset liittimet noihin on kuitenkin
valittu. Onneksi mukana oli varaliitin ja Kapu pisti piuhan poikki ja
uuden liittimen tilalle. Taas pelittää.
Kapteeni ssb radio kimpussa säätä ottamassa. Jokailtainen tapahtuma. |
Vihdoin kauan odotettu saari
tai luoto on näkyvissä. Olemme myös kuulleet, että siellä on
ollut asutusta ennenkuin Chilen Armada on automatisoinut saaren
loiston. Saari on lievästi U:n muotoinen ja näyttäisi, että siinä
voisi ankkuroitua. Tuuli tai ehkä pikemminkin aallot ovat tänään
kuitenkin aivan liian korkeat ja tyrskyt lyövät kohti karikkoisen
näköistä rantaa. Emme uskalla mennä lähellekään ankkuripaikkaa
ja joudumme tällä kertaa jatkamaan matkaa ilman sukelluksia.
Isla Gomeksen linnut tulivat tosi lähelle ja olivat uteliaita. |
Pari
viimeistä yötä ovat hieman hankalat sillä tuuli puhaltaa välillä
20-25kn ja tyyntyy sitten lähes kokonaan. Vaihtaa suuntaa ja alkaa
taas puhaltaa koillisesta niinkuin pitikin. Tätä kestää klo 5
paikeille aamuyötä (Chilen aikaa). Alamme olla aikavyöhykkeellä,
jossa kello on luultavasti 3 tässä vaiheessa yötä. Matruusi
ruoriin ja tuulet ovat taas tasaiset 15-20kn. Näin helppoa
purjehdusta ei ole ollut vielä kertaakaan yksikään pätkä. Eikä
tämä ole edes lyhyimmästä päästä. Viimeiset tunnit tulemme
saaren suojassa ja samalla tarkistamme kaksi muuta ankkuripaikkaa
länsipuolelta Rapa Nui
saarta. Tiedämme kuitenkin (Kiitos Polarwindin) sääennusteen, että
tuuli alkaa tyyntyä, joten menemme ns. kylän puolelle ankkuriin.
Hassua kyllä koillisesta puhaltava tuuli kääntyy vastaiseksi kun
ohitamme saaren eteläkärjen ja aallot kasvavat. Onneksi ehdin tehdä
siivoukset ja imuroinnit tyynen puolella. Mikä siis pitäisi kaiken
järjen mukaan olla se tuulinen puoli.
Ankkuroimme
kuitenkin rohkeasti muiden veneiden luo. Täällä on 5 venettä
ennen meitä. Kuulemme, että maksimissaan satamassa on ollut 7
venettä. Kun saavumme Polarwindin kanssa alkaa siis olla ennätykset
kyseessä. Tiedämme jo nyt, että ainakin kaksi venettä on tulossa
lisää lähipäivinä. Sesonki kuumimillaan. Ankkuroidumme
(19.3.2019)
noin vajaan metrin aallokkoon illansuussa klo 16 aikaan. Ilmoitus
radiolla Pascua Radiolle (Armadalle), että saavuimme juuri Pääsiäsi saarille. Kuutamo
on parhaimmillaan ja Cokis kylmässä.
Ai että on ihana lukee näitä teidän matkakertomuksia, täytyy vaan taas kerran ihailla teidän rohkeutta mennä maailman merillä kohti tuntematonta 😍 kiitos
VastaaPoistaKiitos lukijalle!
VastaaPoista