Rapa Nuilta Pitcairnille.
Nostamme ankkurin Pääsiäs
saarelta ja vilkutamme Starshipin porukalle lähtiessä. Polarwind,
Abrazo ja uusi tuttavamme Moody Finn on jo matkalla. Otra Vida otti
rauhallisemman ankkuripaikan saaren pohjoispuolelta.
|
Starship, mastot toimivat isopurjeena. Mielenkiintoinen alus. |
Aloitamme reippaassa
sivutuulessa. Etenemme ensimmäisinä päivinä 120-140nm. Tuulet
pysyvät suhteellisen mukavina, mutta voimakkuus vaihtelee. Näin
ollen joudumme enemmän vahtimaan tuuliperäsintä ja suuntaa. Unet
jäävät vähemmälle ja minunkin pitää taas päivystää kannella
keskellä yötä, voitteko kuvitella!
Kippari haluaisi pysähtyä
Duciella, mutta tuuli tulee niin sivusta, että joutuisimme
kryssimään vastatuuleen. Päätämme luovuttaa taistelun ja nauttia
hyvästä sivutuulesta ja kohtuullisen mukavasta vauhdista. Jossakin
vaiheessa tuuli tyyntyy ja tässä on ote Kipparin kirjoituksesta
lokikirjaan. Vaikeeta on, liian vähän tuulta maininkiin nähden.
Lyhyttä ja ytimekästä kertonee sen hetkisestä tunteesta hyvin.
|
Aika autiosaari. |
|
Sama saari aaltojen vyöryessä päälle. |
|
Näinkin voi käydä. |
Alamme lähestyä Pitcairnia.
Matka kestää 11 päivää maileja noin 1200. Saavumme Pitcairnille
20.4.2019. Meillä on tuuria, tuuli ja aallokko on suhteellisen
rauhallinen. Kuulemme jälkikäteen, että muilla kanssaveneilijöillä
ei ole ollut asiat yhtä suotuisat ja rantautuminen on ollut
mahdotonta. Pudotamme ankkurin Bounty Bayhin iltapäivällä noin klo
16 aikaan. Kelloa on taas siirretty taaksepäin pari tuntia, joten
paikallinen aika on 14.00.
|
Pitcairn näkyy jo! |
|
Kuuluisa Bounty Bay. |
Pircarnilta otetaan yhteyttä
meihin VHF:llä (ja he puhuvat selkeää Englantia!) ennen
ankkurointia ja tunnemme itsemme tervetulleeksi. He kertovat, että
kannattaa tulla maihin vasta huomenna, sillä pimeä tulee klo 18
aikaan. Näin ollen ehtisimme olla maissa vain pari tuntia. Lisäksi
he pyytävät varaamaan syötävää ja juotavaa sillä saarella ei
ole ravintolaa. Sovimme, että meidät noudetaan aamulla klo 9.00.
Brenda tulee hakemaan meidät veneellään ja pääsemme suhteellisen
mukavasti rantautumaan. Täälläkin on jonkin verran murtuvia
aaltoja, joten on suositeltavaa käyttää paikallista kyytiä. Tästä
veloitetaan maksu, mutta se on ymmärrettävää kun näkee kuinka
paljon noudosta on vaivaa. Se työllistää noin 3-4 ihmistä sillä
alukset on nostettava ylös vedestä joka kerran. Muutoin ne
pirstoutuvat aallokkoon.
Meidät viedään mönkkäri
kyydillä ns. keskustaan. Aiski toiseen mönkkäriin ja minä
toiseen. Nousu on jyrkkä ja jännittää vähän, että mitä täältä
kuuluisalta saarelta mahtaa löytyä. Meidät vastaaotetaan
lämpimästi. Ensimmäiseksi tapaamme poliisin,
maahantuloviranomaisen ja terveysviranomaisen. Terveysviranomainen
haluavaa tietää mitä olen pakannut reppuuni evääksi. Kaikki on
kunnossa ja saamme saarella tehdyt helmet kaulaamme mukavalta
rouvalta. Hän kertoo, että kauppa on nyt auki, jos haluamme ostaa
jotakin. Mainitsen, että voisin ostaa tuore ruokaa, jos heillä on
myydä minulle. He sanovat, että nyt ei oikein ole vielä sesonki
parhaimmillaan, mutta he katsovat mitä voivat asialle tehdä.
Ajattelen, että heillä ei ehkä ole myytävää, joten sanon että
minulle riittää muutama banaani tms.
Saamme käteemme kartan ja
ehdimme kuulla hieman saaresta. Saamme liikkua vapaasti joka paikassa
ja he varmistavat vielä että meillä on mukana VHF puhelin. Kaikki
saarelaiset ovat kanavalla 16 ja voimme tarvittaessa pyytääa apua.
|
Bountyn kanuuna. |
|
MS Bountyn ankkurihan se siinä! |
|
Rapu, joka kuljettaa kookospähkinä kotia mukana. |
|
Matkalla luolille, mutta Matruusi luovutti kesken. Nousu oli sen verran jyrkkä. |
|
Täältä näkyy talot parhaiten. |
|
Hui, ei kaiteita. |
|
Tuo valkoinen piste on Kapteeni. Matruusia alkoi hirvittää. |
Siirrymme kauppaan, jossa on
yllättäen todella hyvä valikoima kaikkea mahdollista. Eikä
hinnatkaan vaikuta kovin kalliilta. Ostamme pähkinöitä ja jotain
muuta naksuja. Jee, namit ovat parempia kuin koko Etelä Amerikassa!
Siellä ei kuitenkaan ole yhtään tuoretavaraa ja olen hieman
hämilläni, että mistäs niitä sitten saa, mutta jätän asian
sikseen. Jos joku on Chilestä menossa Pitcarnille niin kannattaa
käydä ostoksilla. Jälkikäteen kuulen, että olisi kannattanut
ostaa juustoa. Chilen juustot olivat kyllä ihan ok, mutta tämä
parmesaani oli taivaallista! Hassua, että keskellä ei mitään on
näin hyvä valikoima tuotteita ja ei edes kovin kallista. Ilmeisesti
kauppa ei tuota varsinaisesti voittoa ja ajattelisin, että sitä
tuetaan jollakin tavoin.
Saamme jättää ostokset
keskusaukiolle ja lähdemme haahuilemaan pitkin teitä. Tunnelma on
kuin sademetsässä. No, mutta, sehän on sademetsä. Saarelaiset
tekevät paljon työtä elämiseen. He pitävät yllä tiet ja
julkiset rakennukset yhdessä. Lisäksi he kasvattavat suuren osan
omasta ruuastaan itse. Keskimääräinen palkka kuukaudessa on noin
150-200 US $. Kuulemme jälkikäteen, että mönkkärit, jolla he
liikkuvat vaativat todella pitkän säästämisen. Pelkästään
rahti maksaa 4000 $. Siihen vielä
itse mönkkäri päälle. Huomaan kuitenkin, että se on välttämätön
sillä saarella on hyvin jyrkkiä paikkoja. Kuitenkin myös
tasaisempia alueita. Maasto on monimuotoinen. Saari on todella kaunis
ja erittäin vihreä. Banaaneita näyttää ainakin kasvavan pilvin
pimein. Mietimme, että tuskin ehtivät syödä kaikkea. Saarella on
37 asukasta tällä hetkellä. Rouva, joka vastaanotti meidät
kertoi, että on syntynyt saarella, mutta on aikanaan asunut ja
perustanut perheen Yhdysvalloissa. Hän kuitenkin muutti takaisin
Pitcairnille 7 vuotta sitten, koska hänen äitinsä oli ollut
huonokuntoinen. Nyt äiti on hyvässä kunnossa ja vahva kuin härkä!
Kävelemme pitkin teitä ja
tietty Kaputeeni haluaa Christianin luolalle ensimmäisenä. Minä
totean kesken kipuamisen, että ei kiitos näillä sandaaleilla.
Pitäsi nousta jyrkkää kalliota ylös ja alhaalla on vellova meri.
Ylös saattaisin päästä, mutta alastulosta ei olisi enää
takeita. Jään nauttimaan maisemasta polun varrella olevalle
penkille ja syön omenan. Matkalla näemme maaravun, joka kantaa
mukanaan kookospähkinän kuorta. Ilmeiseti se pitää sitä
kotinaan.
Seikkailemme saarella
ylimmälle kohdalle. Onneksi saamme osan matkasta kyydin
paikalliselta. Ei muuta kuin mönkkärin takritsille ja menoksi.
Päivän kävely alkaa jo vähän rasittaa, mutta saaren korkein
kohta kannattaa aina saavuttaa. Pieni tauko ja vähän lisäravintoa
kupuun ja olemme valmiit laskeutumaan alas. Siinä kävellessä Aiski
huomaa, että sivutiellä tulee vastaan kilpikonna. Olihan niiden
kuvia karttaan merkitty, mutta, että sellaisen oikeasti näkisimme?
Jälkikäteen kuulemme, että saarelle on tuotu tämä neitokainen
Galapagos saarelta. Niitä oli aluksi useampi, mutta vain yksi on
enää hengissä. Saarelaiset pitävät tästä hyvää huolta ja
yleensä ne tietävät missä se liikkuu. Tällä kertaa se oli
kuulemma poikennut normaalilta reitiltään.
Koko päivän taaperrus
melkoisen lämpimässä ilmastossa saa meidät palaamaan keskustaan
ja sieltä pikkuhiljaa takaisin rantaan. Kävelemme omin jaloin alas
sillä ketään ei nyt näy keskustassa. Valitettavasti posti ja
museo oli tänään suljettu, joten emme päässeet lähettämään
kortteja. Ehkäpä huomenna sitten.
Ystävälliset paikalliset
tulevat alas ja kysyvät haluammeko jo lähteä veneille. Kerromme
olevanne hyvinkin valmiit tähän. He hakevat minulle tuoretavaran
mönkkäreillään ja menen katsomaan saalistani. Tuijotan hetken
epäuskoisena laatikkoa ja kysyn, että onko tämä kaikki minulle?
Samaan aikaan on maissa myös Ranskalainen venekunta, joten oletan,
että ehkä heille menee osa? Kyllä se on teille. Ai, että nuo
banaanitkin? Kyllä kaikki. Noh arvioin varovasti, että laatikossa
on varmaan 30kg tavaraa ja lisäksi erilläään kokonainen banaani
terttu, jossa on luultavasti lähemmäs 100 banaania! Minulle
kerrottiin, että kun ei oikein ole sesonki? Tässä vaiheessa kysyn
jo hintaa ja aluksi se tuntuu huimalta, 35$. Kuitenkin laatikossa on
5kpl avokadoja. Mandariineja, appelsiineja, Pomplemuksia (isoja
greippejä en muista suomalaista nimeä) perunoita, porkkanoita,
kurpitsa, avomaan kurkkuja, kypsempiä banaaneja ja terttu ei niin
kypsiä banaajeja. Jokin eksoottinen tosi makea hedelmä, jota en
tunnista. Aikas huikeeta! Nyt on enää ongelmana se, että miten
saadaan kaikki syötyä ennekuin ne menevät huonoksi.
Kuljettajanamme toimii Brenda.
Ilmeisesti saarelaiset pitävät tarkkaa kirjaa siitä kuka kuljettaa
ketäkin ja millä vuorolla. Sillä toisen veneen porukka menee eri
veneeseen, vaikka tulemmekin samaan aikaan rannalle. Brenda on aika
kätevä leidi. Kuulen jälkikäteen hänen toimineen kaiketi
turvallisuus alalla. Ihmettelin hieman kun hän nouti meidät
veneeltä puukko vyöllle laitettuna. Älkää ymmärtäkö väärin
hän ei ollut millään muotoa uhkaava vaan erittäin ystävällinen.
Pisti vain hieman silmään, mutta oli ehkä tulossa kalastamasta
tms.
Paatille siis ja hedelmät
kyytiin. Huomaamme, että aallokko alkaa olla aika epämiellyttävää.
Toteamme, että meidän on pakko lähteä jatkamaan matkaa.
Huomaavaista Pitcairnilta on se, että, he laittavat lähtöleiman
passeihimme samalla kun tuloleima on laitettu. Saamme itse lisätä
päivämäärän milloin lähdemme. Näin ollen meidän ei tarvitse
yrittää tavoittaa paikallisia, jos keli muuttuu hankalaksi vaan
voimme poistua saman tien. Ilmoitamme VHF:llä, että lähdemme illan
pimetessä jatkamaan matkaa. Kiitos Pitcairn, tämä saari oli
ehdottamsti paras missä olemme koskaan vierailleet!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti