Fakarava.
Lähdemme Tahanealta
iltapäivällä. Saamme mukavan sivumyötäisen. Tuulta on juuri
sopivat 10-15kn. Fakaravalle on matkaa noin 90nm (pohjoiselle
sisääntulolle). Haluamme suoraan kylälle, jotta voimme hankkia
rottaloukun. Mickey ei tykkää purjehtimisesta, joten se pysyttelee
piilossa koko yön. Hyvä niin, se on sitten nälkäinen seuraavana
yönä.
Saavumme Fakaravan suuaukolle
ja kas siellähän alkaa näkyä Suomalaisen Iiris veneen AIS
singnaali. VHF käteen ja toivottamaan hyvät huomenet, pitkästä
aikaa, Suomen kielellä!
Sieltä me saavutaan. Kiitokset Iirikselle kuvista. Copyright Iiris |
Ensimmäisiä hommia uudessa paikassa on jolla alas ja moottori paikoilleen. |
Kapteeni testiajolle. |
Ankkuroimme lähelle kylää
ja saamme hyvän pidon. Pari minuuttia ankkuroinnin jälkeen
Kaputeeni sanoo, että ankkuri vinssi on tyhjentänyt öljyt
kannelle. No voi sun, onko se nyt sitten hajonnut? Onneksi olemme
Fakravalla ja täällä on jotakin mahdollisuuksia saada varaosia
Tahitin kautta.
Ensimmäiseksi käymme kaikki
kaupat läpi ja esimme Rottaloukkua. Ei ole. On vaan myrkkyä ja
jonkinlainen liimatarjotin, johon rotan pitäisi jäädä kiinni. Ei
oikein uskottava. Myrkkyä en halua käyttää, koska se menisi
kuolemaan kuitenkin johonkin veneen uumeniin ja tuoksukin voisi olla
aika epämiellyttävä. Liimatarjottimesta kuulemme
kanssavenelijöiltä, että juu kyllä siihen jää tassun jäljet,
mutta se ei jää kiinni. Kaputeeni on kunnon loukun kannalla. Koska
tunnemme Iiriksen ja he tuntevat täältä muutaman veneilijän niin
saimme kutsun pelaaman Petanqueta. Sitä kautta tuli puheeksi salamatkustaja aluksessa ja saimme lainaan kahdesta veneestä 4kpl loukkuja. Suu
kannattaa avata tällaisessakin tilanteessa, vaikka eihän sitä
mielelläään tunnusta, että meillä on Rotta veneessä.
Samana iltana palaamme
veneelle pimeän tultua ja luukut ovat olleet kiinni, joten Mickey on
eristetty sisälle. Kun avaan luukun ja näytän valoa näen sen
hyppelevän keittöstä pöydän alle piiloon. Hyvä, tiedämme siis
mistä se kulkee. Kahteen loukkuun lihaa ja kahteen suklaapala. Kaksi
loukkua cola pullojen väliin vasten salongin sohvaa. Näin ollen se
joutuu vetämään herkun sieltä suunnasta johon loukku laukeaa.
Yksi pihalle ja Kaputeeni miettii hetken ja sanoo, laitetaan
piruuttaan yksi heti maston juureen pöydän alle. Syötiksi mehevä
flank steak pala. Kello on jo yli kahdeksan, joten ei muuta kuin
nukkumaan, jotta Mickey uskaltaa tulla esiin.
Kaputeeni laittaa korvatulpat,
mutta minä alan kuuntelemaan ääniä. Aika kuluu. Vajoan pieneen
horrokseen. On kulunut ehkä tunti ja kuulen kilahduksen. Aiski,
Aiskii herää, loukku laukesi. Mitä, nyt jo? Kaputeeni taas
asialle. Kuulen askeleet salonkiin, sitten kannelle, takaisin
salonkiin ja takaisin kannelle. No kerro jo, mietin, mutta odotan
kärsivällisesti. Aiski tulee takaisin ja kysyn malttamattomana,
että kuoliko? Kuollut on, vein sankossa kannelle. Kysyn vielä, että
onko varmasti kuollut? Kyllä! Voi helpotuksen määrää! Tähän
veneeseen hankitaan taatusti pari loukkua heti kun jostakin löytyy.
Kaputeeni purki ankkuri
vinssin seuraavana aamuna ja siihen tarvitaan uusia osia aina
akselista lähtien. Yhteensä 11 osaa, joista yksi on tiiviste sarja.
Vinssi sai liian kovan nykäisyn Tahanealla. Vinssin oma lukko petti
täysin. Mitä opimme tästä? Emme mitään, kaikkeen ei voi
varautua vai, vaikka paikka olisi paratiisi niin varmistuksen
varmistus olisi silti paikallaan.
Käymme paikallisessa Yaht
Servicessä tutustumassa. Täällähän saa oikein pyykitkin pestyä.
Mukava Rouva kysyy jopa minulta missä lämpötilassa haluan pyykit
pestävän! Jee, vihdoin oikea pyykinpesukone. Aiski tietty
keskustelee varaosista ja saamme kuulla että verkkokaupasta tilatut
osat saa kyllä tänne, mutta rahti maksua tulee varmaan 200€ lisää
kuin mitä se olisi Tahitille tilattuna. No ei auta, Kaputeeni on
sitä mieltä, että ilman ankkurointia ei voida jatkaa Tahitille.
Tiedämme jo nyt, että siellä on ylibuukkaus jokaisessa satamassa.
Vaikka saisimmekin satamapaikan niin se maksaisi 53€/yö, joten
rahdin säästöt olisivat aika äkkiä käytetty.
Saamme nopeasti uusia ystäviä
Mickey episodimme kautta ja kuulemme, että kaksi venettä on
jättämässä poijupaikan. Hienoa he lupasivat viestittää kun
lähtevät, että pääsemme varmasti poijuun. Kun nostamme ankkurin
meillä ei oikein ole mahdollisuutta pudottaa sitä enää takaisin
sillä ankkurivinssi on purettu osiin. Nyt on nostettava ankkuri
käsin ylös. Onneksi Triple Shotin kippari tulee aamutuimaan
kyselemään, josko hänestä olisi apua. No ilman muuta. Hänellä
on mukana myös vinssiin sopiva sähköinen väännin. Tämä
osoittautuukin aika hyväksi.
Aloitamme siitä, että
Matruusi sukeltaa köyden ankkuriin. Kaputeenin kädessä on pieni
palohaava, joten hänelle sukellus ei ole suotavaa. (Poltin sen
siihen kun yritin kumota suklaakakkua Aiskin synttärinä
leikkuulaudalle. Ehkä hankin irtopohjavuoan kuitenkin….). Kun
pääsen pohjaan, huomaan, että korallikalat ovat ottaneet ankkurin
jo omakseen. Kuulen selkeästi puhekuplasta. Seis, tää ankkuri on
nyt meidän, ole hyvä ja poistu. Kalat suojaavat ankkuria
päältäpäin. Vieressä on pieni korallitöppyrä, jossa on useita
riuttakaloja…. Köysi kuokan siltaan kiinni ja vetoa. Haluamme
molemmat päät köydestä veneeseen. Yllättävän rankaa hommaa.
Köyden avulla voimme nostaa
sekä ankkuria, että ketjua yhtä aikaa ylöspäin ja kaikki paino
ei ole yhden (purjeisiin tarkoitetun) vinssin varassa. Kaikki
valmista, Matruusi laitetaan ruoriin, Triple Shotin kippari toiseen
vinssiin ja kaputeeni keulalle. Minun pitäisi sitten ohjata kapun
ohjeiden mukaan. Onneksi ihan lähellä ei ole aluksia, mutta
Matruusin kokemuksella, Omahan pitämisestä paikoillaan, ne ovat
ihan kauhistuttavan lähellä.
Matruusi veteen köysien kanssa. Kuva copyright Iiris. |
Trpile Shotin Kapteeni tuli jeesaamaan. Kuva Copyright Iiris. |
Keulalta tulee merkkejä. Pari
metriä eteenäin, sitten sivulle, sitten seis. Ääh vene lähtee
kääntymään sivuttain kun veto lähtee pois. PIDÄ SE ALUS
PAIKOILLAAN! Juu juu täähän on pysynyt hyvin, mielestäni 5-8
metrin sisällä. Se pitäisi pysyä 2metrin sisällä, huutaa
kapteeni. Voi sun kauheus, kun otan vedon pois en saa enää ohjattua
ja jos veto on päällä alus liukuu liian pitkälle…. Huh samalla
kelaan köyttä toisella vinssillä ja katselen jännittyneenä
Iiriksen suuntaan, milloin olemme liian lähellä heitä. Ja mihin
päin tätä Omahaa sitten ohjataan. Tuuli tartuu meihin aika hyvin,
sillä olemme laittaneet mastolta taaksepäin aurinkosuojan. Homma
tuntuu kestävän ikuisuuden. Sitten alamme lähestyä uhkaavasti
Iiristä ja kuulen, että ankkuri on irti. Kaasua reilusti ja saan
aluksen käännettyä väljemmille vesille. Huh huh, olipahan
puserrus. Miehillä varmasti vielä enemmän kuin minulla, mutta
silti pulssini oli varmasti yhtä korkealla pelkän jännityksen
vuoksi. Ulkona olevan ketjun paino on baltiarallaa 50kg ja ankkuri
45kg. Ei sitä ihan huvikseen viitsi käsin nostella.
Pienen odottelun jälkeen
pääsemme poijuun. Olemme kuulleet, että poijut on tarkistettu ja
kyseisessä poijussa oli ollut aikaisemmin iso katamaraani. Päätän
silti sukeltaa katsomaan mitä sieltä oikeasti löytyy. Köyden
paksuus ei oikein vakuuta. Pohjasta lähtee jykevän näköinen
kettinki, no hyvä tuohon voin jo luottaa. Ketjua on noin 1-1,5M,
jonka jälkeen on svivellin, hyvä, voimme siis pyöriä vapaasti.
Sen jälkeen on metalli koussi jonka ympäri köysi kulkee. Köysi
ei kuitenkaan ole kovin paksu. Varsinkin kun totuimme Patagoniassa
kunnon jyhkeisiin kalastusveneille tarkoitettuille poijuihin. Siihen
nähden tämä on leikkikalu. Kestää varmaan tuulen 40kn, mutta,
jos saamme puuskia 50 tai yli niin en olisi niinkään varma. No
Kaputeeni päättää… Siinä mietteissäni huomaan isohkon hain.
Puhekupla sanoo matalalla äänellä. Hei tyyppi, mä onn tarkistanu
tän poijun jo monta kertaa, se on ihan ok!
Nousen ylös ja uimatasolla
seisoessa pudotan toisen räpylän mereen. Voi kakka. Aiski huutaa,
hyppää perään heti! Apua, en tiedä onko mulla ilmaa tarpeeksi,
anna maski äkkiä takaisin. Saan myös toisen räpylän jalkaan ja
perään. Korva kiukuttelee, en meinaa päästä alaspäin, jatkan
kuitenkin sinnikkäästi sillä nuo on kalliit räpylät. Noin 7m
syvyydessä alkaa tuntua, että ilmaa ei oikein tule. No mitä
ihmettä, imaisen uudestaan ja kyllä nyt on parempi nousta ylös,
jotain on vialla. Saan vielä muutaman henkäisyn ja potkaisen
muutaman kunnon porkun ja pääsen uimatikkaille. Huudan Aiskille,
että ei tule ilmaa en pääse alas. Korvakin on tosi kipeä.
Kaputeeni sitten uhrautuu ja kipaisee stage pullon kanssa perän
alle. Onneksi löytyi, täältä ei oikein saa hyviä suke tavaroita
ja yhdet räpylät on jo Ahdilla.
Kaputeeni on tässä silloin
tällöin maininnut, että konehuoneeseen tulee jostakin vettä. Syy
ei ole selvinnyt, mutta se on kiusannut jo jonkin aikaa. Olisko
tullut naapurveneen pikku ongelmasta mieleen tarkistaa moottorin
vesipumppu vai mistä, mutta syyllinen löytyi heti tämän ankkuri
episodin jälkeen. Moottorin jäähdytysmeriesipumpun stefat
vuotavat. Tällä kertaa meiltä löytyy varaosat. Kiitos ystävämme
Pekka, joka toi ne Argentiinan, matkallaan Omahalle. Eikä edes
tajuttu pyytää, mutta Pekka totesi rauhalliseen tapaan, että näitä
koneeseen tarvitaan seuraavaksi. Ei vastusteltu.
Kaputeenin tuntien, jos vika
on selvillä, rauhaa ei saa, ennenkuin se on korjattu. Olemme
kuulleet ja katsoneet säätä ja tiedämme, että saattaa tulla taas
pieni trooppinen puhuri. Olisi siis suotavaa, että joko moottori tai
ankkuri olisi kunnossa. Käy ilmi, että vaihtaminen onnistuu, mutta
vaatii aikamoisen työmäärän. Kaikki uusittavat osat löytyvät
veneestä, joten kaputeeni päättää vaihtaa osat heti. Ei muuta
kun tekininen tila tyhjäksi. Moottorista irti
merivesijäähdytyspumppu. Samalla tuli vaihdettua impelleri, joka
olikin jo huonossa hapessa. Päivän tiukka rypistys kuumassa tilassa
sai aikaan Kaputeenille hyvät yöunet. Moottori toimii taas, vaikka
Kaputeeni mainitsikin, että kaikkia osia ei tullut takaisin
asennettua, koska niille ei hänen mielestään ollut tarvetta.
No ollaan me pidetty kivaakin
täällä ei vaan pelkkää työtä. Joskus ihmiset ihmettelevät,
että mitä tekemistä teillä siellä voi olla? Tässä on nyt
kerrottu murto osa tapahtumista, ehkä se antaa jotakin kuvaa kuinka
paljon venettä pitää huoltaa. Mickeyn takia kaikki pilssit pitää
vielä pestä. Tähän mennessä olen pessyt sisällä olevat
tavarat, vihannesverkot ja hyllyt missä epäilen sen käyneen. Kun
Kaputeeni teki moottorihuoltoja selvisi, että Mickey oli jo osan
matkaa nakertanut reittiä kohti pakastinta. Noin 30cm oli
nakerrettu. Noin metrin lisäaherruksen jälkeen se olisi päässyt
pakastimeen Kaputeenin lihojen kimpuun. Se todellakin tiesi mihin
kannattaa suunnata. Minulla on pilsissä mysliä valkoisissa ns.
tynnyreissä. Se oli tykännyt tuoksusta ja yritti koveraa punaista
kantta rikki. Onneksi homma oli jäänyt kesken.
Vuokraamme yhdeksi päiväksi fillarit ja polkaisemme helmifarmille. |
Tältä osteri näyttää sisältä. Helmikin erottuu, ei kuitenkaan ole kovin hyvälaatuinen tällä kertaa. |
Fakaravalla asiat ovat hyvin,
sillä jo ensi tiistaina tulee taas ruoka alus ja samme tuoretavaraa.
Viikonlopun ja maanantain pyhän vuoksi emme ehtineet saada vettä.
Kuitenkin, sitä saa tältä saarelta 30l päivässä / hlö. (kun
maksaa turistimaksun ja jätemaksun) Vene elämässä se on
kohtuullisen paljon. Vesi noudetaan omilla kannuilla laiturin
vieressä olevasta huoltopisteestä. Sateita on niin niukasti, että
vesivarat karttuvat hekä 5l/viikko.
Tässähän ollaan pari
viikkoa jumissa, joten on aikaa touhuta veneen kanssa. Seuraava
kunnostus projekti on jo alkamassa. Pukströötin puusta oleva taso
täytyy uusia. Varaosa on mukana. Kiitos J.Upn. Molemmat ulkoperämoottorit vaativat huoltoa. jne...
Postauksia, kiitos. Matkaanne on mielenkiintoista seurata kun itselle kesän pisin retki oli Turusta uudelleenavattuun Gullkronaan muutamaksi tunniksi...
VastaaPoista