Ihanaa, maata jalkojen alla.
Ei keinumista. Lounas ravintolassa. Jäätelöä.
Aamutuimaan lähdemme
jollailemaan. Olemme hieman jännittyneitä sillä tiedämme, että
rantautuminen saattaa olla haastavaa. Onneksi samaan aikaan on
lähdössä naapurvenekuntia maihin. Saamme heihin yhteyden ja luvan
seurata satamaan. Karikot ovat aika ruman näköisiä, samoin
murtuvat aallot. Aika ajoin Armada sulkee sataman, joten silloin
sinne ei ole asiaa. Pärjäämme tänään kuitenkin hyvin sillä
mainigit ovat pienentyneet ja pikku suzukimme hoitaa homman
mallikaasti. Vai pitäisikö kehua Kapteenin ajoitaitoja!
Kylä on varsin viihtyisä
tosin turismi on selkeästi täällä pääelinkeino. Matkamuisto
kojuja on toinen toisensa jälkeen ja kirkkaat paidat ja huivit yms.
on hyvinkin edustettuna. Sukellusliikkeitäkin näyttää olevan
useampia heti rannan tuntumassa.
Ensin etsitään kuitenkin
pyykkitupa, posti, pankki ja sen jälkeen vasta lounaalle. Kuulemme,
että ruoka on täällä hyvää. Parhainta Chilessä on Chevicet ja
Empanadakset.
Täällähän tuttujakin.
Starship on ehtinyt tänne ennen meitä, vaikka olivat vielä
Valdiviassa kun näimme tämän upean uuden veneen viimeksi. Emme
tunteneet heitä kovinkaan hyvin ennen pääsiäis saaria. Polarwind
putkahti saaren takaa heti meidän jälkeemme. Otra Vida saapuu
seuraavana päivänä ja pian tulee myös Abrazo. Kiva nähdä
pitkästä aikaa. Kaiken kaikkiaan veneitä on ankkurisssa 13. Tämä
on vene ennätys Rapa Nuilla.
Jollailessa sattuu joskus
niin, että menee ympäri. Starshipin porukka ja muutama muu tuttu
alkoivat siirtyä veneille auringon viimesäteillä. Satama oli
oikeastaan suljettu, koska mainingit olivat suuret ja murtuivat
rantautuessa. Kuitenkin Starshipin jolla oli kaikein hienoin ja
kaunein, myös suurimmalla moottorilla varustettu. Ymmärrän siis,
että selviytyminen aalloista olisi hyvinkin todennäköistä. Aiski
kanssa olisimme varmaan olleet maissa myös, mutta pahus sentään
isompi moottorimme ei ollut toiminnassa. Aiski totesi, että näillä
aalloilla ei pikku suzukillamme (2,5hv) ole asiaa satamaan. Täällä
on tapana pitää VHF radiot aina auki ja käsipuhelimet on oltava
mukana koko ajan. Rapa Nui on keskellä merta ilman suojaa. Jos
moottori menee epäkuntoon olet todellakin pulassa. Tai, jos iso alus
karkaa niin Armada voi ottaa yhteyttä. Tosin Armada on pyytänyt,
että aluksessa olisi joku paikalla koko ajan. Noh onhan se välillä
haastavaa varsinkin yksinpurjehtijoille.
Päivystämme siis kanvalla 16
koko ajan. Kuulemme Polarwindin kipparin hätäisen VHF kutsun
muistaakseni Otra Vidalle, sillä he ovat ankkuroituneet lähimmäksi
satamaa. Voiko joku tulla auttamaan. Olimme tulossa veneille ja kävi
niin, että päädyimme veteen. Sen jälkeen hiljaisuus. Aiski hyppää
samantien jollaan ja järkevintä on, että minä jään Omahaan. Hän
voi tarvittaessa hinata ihmiset rantaan ja olisin vain painolastina.
Aallokko on suuri ja jollamme nousee juuri ja juuri plaaniin kun
Aiski ajaa sitä yksin. Tämän jälkeen alkaa radiokeskustelu Otra
Vidan, Abrazon ja Polarwindin kanssa. Mitä voidaan tehdä? Sanon
sinne väliin, että Aiski on jo matkalla ja koska Otra Vidan jolla
on pienempi kuin meidän ei ehkä kannata tulla sillä aallokkoon.
Abrazo on kartalla ja huikkaa tuleeko hän Aiskin mukaan, mutta
sanon, että A lähti jo 5 minuuttia sitten.
Alkaa olla jo niin pimeää,
että sisäänkäyntiä ei erota. Aiski puhuu VHF:ään, että ei voi
ajaa sisään ennekuin löytää oikean väylän. Onneksi satamasta
lähtee ulos paikallinen vene ja väylä löytyy. Rannalla olevat
surffaripojat ovat myös huomanneet tapahtuman ja menneet auttamaan.
Saivat jollan käännettyä ja 5 ihmistä rantaan. Tottakai Chilen
Armada oli kuullut meidän keskustelumme ja he olivat rannalla
vastassa. Aiski surffasi sisään satamaan aallon harjalla ja sanoi
tykänneensä matkasta kovinkin paljon!
Tässä vaiheessa Armada torui
meitä veneilijöitä, koska kaikilla ei ollut pelastusliivejä,
joten ai ai sanomisa tuli. Kuitenkin hyvässä hengessä sillä
tottahan he olivat onnellisia, että tällä kertaa henkilövahinkoja
ei syntynyt. Lisäksi he alkoivat organisoida ympäri menneen jollan
moottorin makeavesi pesua, öljyn vaihtoa ja huoltoa. Kukaan ei
kuitenkaan saanut enää poistua satamasta omalla jollalla ja
meidänkin oli jätettävä se satamaan. Paikallinen Herra Huanco toi
omalla aluksellaan kaikki takaisin veneille.
Mitä sitten tapahtui
kaatuneessa jollassa. Viisi ihmistä lähti satamasta ulos.
Ensimmäinen aalto oli mennyt kohtuullisen hyvin. Seuraavassa
aallossa otettiin jo pieni ilmalento. Ennen kolmatta vielä suurempaa
aaltoa kuljettaja käänsi venettä tarkoituksen mennä takaisin
satamaan. Kävi kuitenkin niin, että aalto vyöryi päälle ja
kaatoi jollan. Onneksi sataman suuaukko oli lähellä ja itseasiassa
aika matala. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta omaisuutta
menetettiin. Lompakkoja, silmälaseja, puhelimia, pyykit, tietokone
yms. mitä nyt mukana kenelläkin.
Tämän tapahtuman jälkeen
ajattelimme pitää pienet grillijuhlat ja olimme niin onnekkaita,
että saimme tulla Herra Huancon ranta talolle grillaamaan. Näimme
siitä veneet ja lapset pääsivät uimaan. Mahtava paikka. Lihat
rilliin ja nauttimaan. Satama oli edelleen suljettu, mutta vahingosta
viisastuneena tilasimme Huancolta kyydit rantaan ja takaisin.
Muutaman hetken kuluttua joku
taisi sanoa, että liikkuuko Starship? Eihän se voi liikkua? Ehkä
se vain vaihtaa suuntaa ankkurissa? Kyllä se totisesti alkaa liikkua
ja vauhti näyttää olevan kova kohti rantakallioita. Huanco hyppää
kalastusveneeseensä ja vanavedessä Starshipin kippari sekä pari
apupoikaa. Let’s Go, huusi Mike! Siihen jäi vartaat kesken
eräisiksi. Me katsomme rannalta jännitysnäytelmää kylmät väreet
selkäpiissä. Alus on lipunut niemen taakse, joten emme enää tiedä
onko se osunut vai vieläkö se kelluu. Huancon vene kiitää kaasu
pohjassa kohti Starshippiä.
He ehtivät ajoissa ja alus on
taas hallinnassa. Vara ankkuri veteen ja grilli ilta jatkukoon.
Myöhemmin selviää, että ankkuri köysi on kulunut korallissa
poikki. Ankkurin jälkeen on ollut pohjassa 50m ketjua, jonka jälkeen
alkaa köysi. Koska koralli töppyrät saavat kejun kiertymään
mutkalle niin köysi pääsi hankaamaan koralliin ja näin ollen meni
poikki. Vielä pari päivää aikaisemmin Aiski sukelsi katsomaan
pyynnöstä heidänkin ankkurin ja tällöin ketju oli vielä irti
pohjasta. Ajateltiin, että voidaan Aiskin kanssa sukeltaa ankkuri
starshipille seuraavana päivänä, mutta keli muuttui aikaisin
aamulla ja Armada ilmoitti, että on siirryttävä ankkuriin toiselle
puolelle saarta.
Aallot alkoivat olla jo
aikamoisen korkeita ja mekin nostettiin leka ylös. Jolla tuli
mukana, kyljelle nostettuna. Olihan se vähän hurjan näköistä kun
välillä jollan moottori viilsi aalloissa. Kaikki säilyi kuitenkin
ehjänä ja jono aluksia siirtyi Vinapun puolelle. Täällä tosiaan
tarvitsee pitkän ankkuriketjun. Ankkuri pitää pudottaa noin 20m
syvään veteen. Ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä.
Kejtjua on hyvä pudottaa tällöin 60-80 metriä. Seuraava ongelma
tulee isoista mainingeista. Olimme Kapun kanssa kylillä ja kuulimme,
että tänä aikana mainingit olivat nousseet niin suuriksi, että
katosimme välillä kokonaan. Tuulta ei siis ole kovinkaan paljon,
vain pitkiä loivia, mutta korkeita aaltoja. Tarvitaan siis ketjun
ns. nousu varaa semmoinen 25m. Onneksi tällä puolella on
hiekkapohja, joten ankkuriketju pääsee nousemaan ja laskemaan
vapaasti. Naapuri aluksella ei ollut asiat ihan näin hyvin, koko
pukströötti hajosi kun ankkurivinssi irtosi kannesta. Omaha onneksi
kesti, vaikka Hangaroan puolella ollessa ääni ei välillä
kuulostanut hyvältä.
Starshipin kippari oli kovasti
huolissaan ankkurista, mutta meillä ei ollut mitään
mahdollisuuksia mennä tässä kelissä sukeltamaan toiselle puolelle
saarta. Hän yritti palkata myös paikallisia, mutta ei sieltäkään
apuja löytynyt. Odotimme viikon ja vihdoin tuuli kääntyi ja voimme
palata Hangaroan puolelle. Katselin aaltoennustetta ja totesin
Aiskille, että parempi sukeltaa heti tänään. Jos emme löydä
ankkuria tänään voimme ehkä vielä yrittää sukellusta huomenna.
Ankkuri ja ketju saattavat olla 25m pitkälla alueella ja sen
löytäminen ei välttämättä ole itsestään selvää. Toki olimme
sanoneet, että teidän täytyy ottaa koordinaat ankkuripaikasta
talteen. Kävimme suunnitelman yhdessä läpi ja laitoimme kaksi
pistettä veteen. Starshipin kippari istutettiin jollaan ja
kerrottiin, jos toinen poijuista alkaa liikkua olemme löytäneet
ankkurin. No valitettavasti emme saaneet Aiskin kanssa kulumaan
hommaan aikaa kuin 15min. Tässä ajassa ankkuri oli paikannettu ja
merkattu poijulla. Pieni suuri menetys Aiskille tuli kun kiskoimme
ankkuriketjua Starshippiin takaisin. Polarin askelmittari irtosi
rannekkeesta ja Poseidon otti sen omakseen. Minulta putosi snorkkeli.
Kaikkea ei voi saada.
En nyt pitänyt tuota ankkurin
hakemista niin isona juttuna, mutta kun kiipesin Starshippiin ja näin
Rouvan melkein kyynelissä tulevan halaamaan minua. Huomasin kuinka
iso asia se oli heille. Starshipin kipparin ilolla ei ollut rajaa.
Tottahan sen ymmärtää, jos näillä vesillä on vara ankkurin
varassa ja jäljellä kymmeniä ankkurointeja se saattaa vähän
stressata. Olihan setillä myös rahallista arvoa. 50m pitkä ketju,
13mm paksua hapokasta terästä ja suurehko Rocna merkkinen ankkuri.
Puhumattakaan siitä, että näillä hoodeilla ei ole kauppaa, josta
ostaa uutta. Aiski oli todennut Starshipin kipparille jo aikaisemmin,
että me emme lähde ennekuin olemme löytäneet ankkurin. Johon
Starshipin kippari totesi, että ette varmaan lähde ja varsinkaan
sen jälkeen jos Starship lähtee ilman ankkuria! Kyllähän se
varmaan settinä olisi vähän joka pojan unelma-ankkuri ketjuineen.
Kaiken kaikkiaan vietimme
aikaa ankkurissa Rapa Nuilla noin kaksi viikkoa. Tästä ajasta ehkä
viisi päivää piti pysytellä veneessä. Ehdimme silti viettämään
päivän turistina ja autoilemaan kuuluisimmat nähtävyydet.
Mieleenpainuvin nähtävyys oli paikka, jossa Moa patsaita on
aikanaan rakennettu. Tunnelma oli jotenkin rauhallisen seesteisen
hengellinen. Ikiajan voi aistia jotenkin todella voimakkaasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti