Hao, Makemo, Katiu, Tahanea.
Siinä seuraavien legien
atolli järjestys. Starttaamme Rikitealta 6.5.2019. Kuulimme, että
Haolla olisi tuttuja, joten ei muuta kuin karttaa selaamaan ja
katsomaan missäs se on. Ahaa noin 450nm. Sinne siis. Ensin pitää
selvittää keppiviidakko Rikitealta pohjoiselle sisääntulolle. No
siitä on selvitty ja kapteeni päättää vähän oikaista kun
tuossa on vettäkin ihan riittävästi. Kohta huomaamme olevamme
keskellä simpukkafarmia. Väistelemme parhaan mukaan poijuja, kunnes
eka kolahtaa kylkeen. Ei kuitenkaan tartu kiinni, mutta huomamme,
että poijuja on noin metrin syvyydessä lisää. Kääk miten tästä
selvitään. Vältämme varmaankin tuurilla sotkeutumisen poijuihin
ja painumme ulos atollista.
Todella iisi purjehdus jälleen
kerran. Tapahtui nimittäin niin, että Omahasta tuli Lentävä
Omaha. Alan saada pikkuhiljaa selville miksi jotkut, jopa pitävät
purjehduksesta. Tämä Rautarouva alkoi saada vauhtia kölin alle
niin paljon, että piti jo alkaa kiertelemään atolleita ja
jarruttelemaan, jotta ei olla pimeän aikaan menossa atolliin sisään.
Noin 15-20kn sivutuulta ja Omahan vauhti sellaiset 6-8kn. Genoa oli
reivattu 3 reiviin ja isopurje oli myös reivattuna ja kaiken lisäksi
vanha purjeemme, joka menettänyt muotonsa. Siinä jäi taakse
isommatkin alukset. Kyllä kapteenin hymykuopat oli syvät. Eikä
siinä vielä kaikki, meno oli mukavaa ei siis pomppuista keinuvaa
tai mitään sellaista. Tasaista ja vauhtia vähän niinkuin
isommissakin veneissä. Voiko tää purjehdus olla tällaista?
Konetunteja on niin vähän, että ei edes muisteta milloin viimeksi
on tankattu.
Hao on kuulemma yksi
vaikeimmista atolleista mennä sisään. Atolliin on vain yksi
sisäänkäynti. Koska olimme kokeneet pienoisen trooppisen myrskyn
viikkoa aikaisemmin, tiesimme, että se on täyttynyt vedestä, joka
virtaa nyt sieltä ulos. Vastaista siis tiedossa vuorovedestä
huolimatta. Olemme katsoneet Exel taulukkoa, jonka pitäisi näyttää
vuorvedet ja helpoimmat ajat ajaa sisään. Kaputeeni on kuitenkin
eri mieltä taulukon kanssa ja olemme odottelemassa aamu aurinkoa
pari tuntia aikaisiemmin. Yksi alus tulee ulos ja kuulemme
keskustelun olosuhteista toisen aluksen kanssa VHF:stä. Huomaamme,
että täällä on tapana kertoa/kysyä kanssaveneilijöille/ltä
suuaukon olosuhteista. 5 solmun vastavirta. Saamme hieman ohjeita
sisäänmenon kohtaan, mutta kaputeeni ei vaikuta niihin
tyytyväiseltä. Huomamme valkoisen poijun suuaukon oikeassa reunassa
(siis sisäänmennessä) ja päätämme ajaa niin, että poiju jää
reilusti oikealle ja virta aallokko (joka on aika voimakas) jää
juuri ja juuri vasemmalle. Volvo käyntiin ja kierroksia riittävästi,
vauhti pitää saada kovaksi hyvissä ajoin.
Kierrokset nousevat 3000rpm,
nopeus vettä vasten on 7kn ja maata vasten 1,9kn. Totta, 5 solmun
vastavirtahan se. Volvo jaksaa kuitenkin hyvin ja matka virrassa ei
ole pitkä. Se alkaa helpottaa kun pääsemme suuaukosta sisään ja
ensimmäiselle portille. Eihän tämä nyt niin paha ollut. Paljon
pahempia koettiin Patagoniassa.
Hao on rauhaisa kylä
rauhallisine asukkaineen. Kaikki tervehtivät joko Ranskaksi tai
Polynesian kielellä, ”Arana” tai ”Lorana” (en tiedä miten
kirjoitetaan) tms. Meitä on suositeltu ilmoittautumaan
viranomaisille jokaisella atollilla, joten Kaputeeni ilmoittautuu
myös tänne. Viranomaiset hoidettu ja kylille. Tälläkin saarella
on leipomo. Onneksi patonki on edullista. 66FR (noin 0,5€). Jotta
saa leipää pitää olla liikkeellä kun leipomo on auki. Siis
aikaisin aamulla. Rikitealla leipää sai aamulla klo 5.00, jos olit
onnekas sitä oli vielä jäljellä 5.30. Haolla herätiin jo vähän
myöhemmin, joten saimme leipää noin klo 6-7.00. Ei siis ihme, että
vuorkausirytmimme on ylös klo 5-7 kun aurinko nousee ja nukkumaan
noin klo 20, jopa aikaisemmin.
Päätämme lähteä Haolta
kohti Makemoa, sillä kuulemme, että siellä on
pankkiautomaatti. Alkaa olla käteisvarat vähissä. Pystyimme
vaihtamaan ainoastaan dollareita paikalliseen valuuttaan Rikitealla.
Yhden yön seilaus ja olemme Makemolla. Täältähän se Jori löytyi,
luulimme sen olevan jo Tahanealla tai jotain. Mukava tavata
Patagonian tuttuja pitkästä aikaa. Käymme taas ilmoittautumassa
viranomaisille ja kysyvätkin hyvin tarkkaan mistä olemme tulossa.
Syykin selviää, heillä on hakusessa alus ja he haluavat tietää
olemmeko nähneet sitä jossain. Viranomaiset vaihtavat tietoja eri
saarten kesken ja kuulimme jälkikäteen, että alus on löytynyt ja
ilmeiseti kaikki on hyvin. Makemolta saatiin käteistä ja käymme
täälläkin helmenkasvattajalla. Espanjalaiset olivat kuitenkin
tyhjentäneet edellisenä päivänä tämän kasvattajan helmet,
joten jäljellä oli vain edullisimmat. Ei sillä että olisimme
niitä Aiskin kanssa kaivanneet.
Tällä atollilla (Hao) paikalliset kalastavat atollin sisällä. |
Vieressä näyttää olevan
kivan näköinen riutta ja näkyyvyyttä tässä kohtaa on sellaiset
15m. Täällä on kaksikin isoa katamaraania sukelluskamalla
varustettuna. Ehkä siis jotakin nähtävää. Sukeltamaan siis.
Otamme kamat kyytiin ja ajamme jollalla riutalle. Kierrämme n. 200m
pitkän riutan ja onhan täällä kalaa. Varsinkin Haita alkaa
olemaan vähän turhankin reilusti. Black ja White Tip haita on
paljon. Koko vaihtelee noin puolesta metristä pariin metriin.
Mureenoita, riuttakaloja, kilppareita. Mikä ettei. Sukellamme
useamman kerran ja Kaputeeni nauttii. Tämähän on vähän niinkuin
loma. Paitsi matruusille, joka viimeistelee ompeluhommia. Jollan
suojus on viittä vaille valmis. Naapurin keulapurje vaattii
korjausta, joten tekaisen sen sitten vielä siinä. Kyllä tätä
ompeluhommaa vaan riittää koko ajan. Ihan loputon lista.
Purjehdimme Makemon atollin
itäseltä sisäänkäynniltä luoteiselle sisäänkäynnille ja
vietämme sielläkin pari yötä ankkurissa. Laskemme ankkurin ja
huomamme, että täällä on aika pahat koralli töppyrät, joihin
ankkuri ketju tuppaa sotkeutua. Lisäksi uimatasosta noin metrin
päässä on varmaan metrin syvyydessä oleva korallitöppyrä.
Päätämme ankkuroida uudestaan. Yritämme nostaa ankkurin ylös,
mutta ei meinaa onnistua. Vinssi ääntelee siihen malliin, että
sulake poksahtaa kohta, jos rasitan sitä vielä lisää. Annamme
”pusuja” ja vihdoin vaikuttaa siltä, että se irtoaa. Olemme
laittaneet pääankkuriin kiinni pienen brucen lyheen ketjuun, jotta
se porautuisi vähän paremmin koralli hiekkaan. Nyt käy kuitenkin
niin, että luu jää vetävän käteen ja ylös nousee pääankkuri
josta riippuu ketju ja ankkurin varsi. Sinne meni kuokka osa. Kun se
irtosi sanoin Kapulle, että nyt voi olla niin, että pikkuankkuri ei
ehkä tule mukana. 5Kg bruce on kokenut kovia tällä reissulla se on
aina se, joka jää johonkin kiinni tai jumiin. Kaipa se sitten on
hyvä tuote?
Etsin hiekkaspottia kun
Kaputeeni ajaa alusta ja annan epätoivoiseti erilaisia käsimerkkejä
mihin suuntaan pitäisi ajaa. Sitten totean, että parmpi pudottaa
tähän, korallia on joka puolella. Kunhan kuokka osuu hiekkaan.
Kaputeeni haluaa tarkistaa ankkurin ja snorklaa sinne pikaisesti.
Huomaan, että pari haita on aika lähellä, mutta eivät sinänsä
välitä snorklaajasta. Näytän kuintenkin hain merkkiä
Kaputeenille. Välittömästi kun hait havaitsevat Kaputeenin taiton
syvyyksiin ne syöksyvät häntä kohti. Huomaan jo 3 haita. Onneksi
Kapteenikin on ne huomannut ja neljäskin tulee jo huudeille. Tuli
pari aika nopeaa pyörähdystä Kaputeenilta ja pika vauhtia
veneelle. Olivat hiukan liian uteliaita tälläkin kertaa. Täytyy
vain uskoa, että ne saalistavat vain yöllä. Päivisin vähän
leikkivät?!
Black tip hai. |
Ennen Tahaneaa on atolli
nimeltä Katiu ja päätämme Jorin kanssa purjehtia sinne.
Mukava päiväpurjehdus olisi paikallaan. Saamme seuraamme
Katamaraanin, joka suuntaa samaan paikkaan. Ranskan kieltä puhuva
kapteeni osasi hieman Englantia ja saimmekin ohjeita sisään ajoon.
Hän sanoi olevansa satamassa ja että siellä olisi tilaa ehkä
yhdelle veneelle. Noh ajateltiin Jorin kanssa, että mehän ollaan
pieniä veneitä niin mahtuuhan sinne sitten kaksi. Kaputeeni oli
nukkumassa ja vähän ihmettelin Katamaraanin liikkeitä AIS:issa ja
laitoin pisteitä ylös missä se liikkui. Kerroin sitten, että se
meni ensin sisään ja tuli sitten ulos ja meni uudestaan sisään.
Outoa?
Kun Lentävä Omaha ehti ensin
Katiun suuaukolle, niin ajettiin sitten sisään. Rohkeasti vaan, oli vähän
kaponen aukko ja aika hyvin virtaa, mutta sinne sitten. Aikasemmin
olin vähän ihmetellyt, että miten se katti jäi ankkuriin noin
lähelle suuaukkoa. Selvisihän se aika äkkiä kun huomattiin, että
se oli töijännyt itsensä huoltolaituriin kiinni. Varsinainen
sisäänmeno aukko Katiuun oli niin kapea ja virtainen, että
Omahalla ei olisi mitään mahdollisuutta ajaa sisään. Tai ehkä
sisään, mutta entäs ulos?
Kapteeni oli ajantasalla ennen
Matruusia ja käsky tuli. Fenderit valmiiksi oikealle sivulle ja
kiinnitysköydet keulaan ja perään. Houlishit missähän ne kaikki
on kun on vähän niinkuin pakattu pois kun ei niitä täälä niin
tarvita. Tuli kannelle tohinaa ja virta senkuin pyörittää Omahaa,
mutta kapteeni pysyy ruorissa kuin tatti vesisateessa. Katti on
ottanut itselleen sisääntulosta katsottuna ensimmäisen paikan ja
ihmettelen ensin, että mihikäs me kiinnitytään. Katin takaa
kuitenkin paljastuu suht reilusti tilaa. Kaikki valmista ja kohti
laituria. Paikalliset ja Katin kippari ovat onneksi vastassa. Omaha
ei kuitenkaan taivu riittävän lähelle enkä saa heitettyä köysiä
laiturille.
Olen ihan varma, että nyt käy
huonosti. Virta on samaa luokkaa kuin Savonlinnan Olavinlinnan virta
ja siinä sivuttain liikkuminen ei ole helppoa. Kapteeni hoitaa
kuitenkin Omahan keskelle lahtea ja käsky kuuluu vaihtaa vasen kylki
vasten laituria. Fenderit siis toiselle puolelle, sama homma köysien
kanssa. Katson jo hieman paniikissa, että Jori on tulossa jo sisään
ja me tukitaan jo nyt koko alue. Juoksen pitkin kantta edestakaisin
(ja kiroilen mielessäni) vihdoin vasen kylki on valmis. Omahan
kääntäminen onnistuu helpommin oikean kautta ja teemme lähes
täydellisen rantautumisen laituriin.
Jori on jo tulossa ja
Katamaraanin kippari kyselee kummissaan, että mihin se meinaa tulla?
Me sanotaan, että kylkeen tietysti, tähän Omahan viereen ja
laitetaan fenderiä lisää oikealle kyljelle. Jori tulee
Hollannista, jossa on hyvinkin normaalia tulla toisen aluksen
kylkeen, joten heille se ei ole ongelma. Kun hekin joutuvat hieman
pyörimään virrassa ja lähentelevät välillä kattia niin kippari
tulee minulta uudestaan kysymään mihin he aikovat tulla. Sanon,
että kyllä he tulevat meidän kylkeemme ei hätää.
Tässä välissä paikalliset
katsovat kummissaan meidän hommia ja kun olen keulalla laittamassa
köysiä, ensimmäinen kyselee jo aluksen nimeä, että Omaha? Do you
now what that mean? Tähän sitten vastaan kyllä tiedän. Ja saan
paikalliset nauramaan! Sitä sitten käy koko kylä vuoron perään
katsomassa, että ovat nimenneet aluksensa pissaksi.
No Jorikin onnistuu
rantautumisessaan oikein hyvin ja köydet kiristetään joka
suuntaan, sillä virta pyörittää vettä voimakkaasti. Aika
tutustua kylään. Löydämme pienen hakemisen jälkeen viranomaiset
ja ilmoitamme, että olemme saapuneet. Hän kertoo, että voimme olla
laiturissa vapaasti, mutta rahti alus saapuu laituriin seuraavana
torstaina. Hienoa, meillä on reilusti aikaa.
Katiun laiturissa. |
Löydämme ensimmäisenä
iltana Snack baarin. Täällä ei ole mitään kylttiä ja kun
kysymme paikallisilta ravintolaa he opastavat meidät talon pihaan,
jossa on pari pöytää ja pienempi rakennus, josta voi päätellä,
että siellä on keittiö. Pihalla on grilli. Koska on perjantai ilta
päätämme jäädä syömään tähän idylliseen maisemaan palmujen
alle. Aluksi paikalla on vain yksi naishenkilö, joka kuitenkin puhuu
jonkin verran suhteellisen hyvää Englantia. Saamme selville, että
grillistä saa tänään lihaa ranskalaisilla ja ns. makkaraperunat.
No siinähän sitä. Tytöille makkaraperunat ja pojille pihvit. Täti
alkaa viritellä grilliin tulta ja pian alkaa valua paikallisia lisää
grillille. Aurinko on juuri laskemassa.
Pian omistajakin saapuu
paikalle ja meille selviää, että tämä rouva on oikein bisnes
nainen. Hänellä on ruoka kauppa kylällä sekä varmaankin ainoa
snack baari. Kohtuullisen komea talo vieressä. Ruoka valmistuu ja
itse asiassa todella maukasta. Hän on itse valmistanut barbecue
kastikkeen, jota saamme lisukkeeksi. Ruoka on oikein kohtuullista
nakkari ruuaksi, olemme oikein tyytyväisiä. Omistaja istuu
kanssamme hetken kiireiltään ja kyselee mistä tullaan ja mihin
mennään ja kertoo hieman itsestkäänkin. Jälkiruuaksi hän hakee
meille melonia. Aivan mielettömän hyvää. Selviää, että nehän
kasvaa tuossa 10 metrin päässä pihalla. Meloni oli väriltään
keltaista ja huikean makeaa. Myöhemmin kysymme saisiko tätä
herkkua ostaa. Hinnaksi tulee kuitenkin noin 15-20€ kappaleelta.
Päätämme, että ei ehkä tällä kertaa.
Käymme kuitenkin naisten
kesken tämän mukavan Rouvan kaupassa ja kas huomaamme pesukoneen
pihalla. Voisikohan täällä oikein pestä pyykit? Ei muuta kuin
kysymään ja Leaksi esittäytynyt rouva sanoo, että toki saatte
pestä, ei maksa mitään. No tottahan jotain täytyy ja Jorin
maakapteeni sanoi, tuomme sinulle sitten lahjan. Ei muuta kuin pyykit
kainaloon. Otettiin vain tärkeimmät, koska tiedetään, että
paikalliset elävät täällä sadeveden turvin. Emme sitten käytä
liikaa vettä. Yksi kassillinen naiseen. Pesukone oli aika
yksinkertaista mallia. Vedet letkulla sisään. Pesuaine kaadettiin
rumpuun ja luukku kiinni. Rumpu pyöri kuitenkin sähköllä ja
ajastimeen pystyi säätämään enintään 15min. aikaa. Otettiin
sitten täysi aika. Sen jälkeen vesi tyhjennettiin pihalle ja pyykit
huuhdottiin käsin erillisessä paljussa. Tämän jälkeen ne
siirrettiin linkoon. Linkousta 5min ja kas, pyykit kuivatusta vaille
valmiit.
Polynesiassa on tapana antaa
jotakin. Koska Lea rouva antoi pyykkikoneensa käyttöömme veimme
hänelle vastalahjat. Lea oli myös lasten opettaja 11 ikävuoteen
asti, joten annoin Omahasta värikynät ja värityskirjat ja Jorista
tuli jalkapallo ja vähän muuta henkilökohtaista Lealle. Kävi
kuitenkin niin, että Lea antoi meille sitä ihanaa meloniherkkua
ennen lähtöämme. Alkoi jo vähän kaduttaa, että emme raaskineet
ensin ostaa sitä melonia häneltä. Kaikki tuoretavara on täällä
todella arvokasta. Tomaatit maksoivat Haolla noin 2€/kpl. Ostin
kolme. Pieni kurkku 4€.
Katiun kirkon katosta. Koristeet ovat simpukoista. Myös nuo langat on simpukoita täynna. |
Kirkon sisältä. Oli mielenkiintoinen kokemus seurata messua. |
Tällä välin Katamaraanin
kippari ajelee nopealla jollalaan pitkin atollia ja käy
snorklaamassa. Meidän pikku Suzukimme ei tähän virtaan kykene
menemään, joten katselemme atollin sisään haikein silmin. Käy
kuitenkin ilmi, että Ranskalainen Kattikippari on mukavaa laatua ja
kysyy kippareitamme mukaan kalastamaan. No Aiskihan on aina valmiina
ja heillä on oikein paikallinen opas mukana. Espanjasta hankittu
harpuuna mukaan ja jahtiin. Minä jään veneelle. Saaliiksi tuleekin
3kpl pinokkio kaloja. Paikalliset tuntuvat kalastavan kaikkea
korallikaloista lähtien. Kaputeeni on kuitenkin maltillinen ja tuo
kotiin onneksi vain 3 kalaa. Paistan kaikki uunissa ja onhan se ihan
hyvää. Kaipaan kuitenkin kunnon tonnikalaa, mutta eihän sitä
riutan sisältä saa.
Siinähän se viikko melkein
vierähtääkin ja aiomme lähteä, mutta saamme taas pienen
trooppisen tuulen ja päätämme siirtää lähdön seuraavaan
päivään.
Paikalliset lastaavat jo
tavaraa laiturille, johon rahti alus on tulossa. Osterin kuori säkkiä
ilmestyy laiturin päätyyn pienoinen kasa. Käymme Kaputeenin kanssa
vielä postilla käyttämässä nettiä, mutta tänään se toimii
huonosti. Takaisin veneelle siis. Illan hämärtyessä aion poistua
veneestä ja sisäänkäynnillä onkin jokin alukseen kuulumaton
otus. Kirkaisen siinä sitten Aiski!, apua!, hiiri!. Niinpä se
kääntyy ulos ja laitamme luukut kiinni, verkot kattoluukkuihin.
Auki jää vain pyöreät ikkunat, sillä eihän se pysty kiipeämpään
metalli seinää pitkin? Menemme tyytyväisenä nukkumaan, olipa
lähellä.
Osterinkuorisäkit tulossa laituriin. |
Täällä kalastetaan paljon harppuunalla. |
Aamulla herään ja tulen
keittiöön kahvin keittoon. Alan puhdistaa jotakin kummallisia
murusia pöydältä. Äkkiä minulle selviää, että hiirulainen,
(tai selviää jälkikäteen, että se on pieni Rotta) on aluksessa
sisällä.
Aika siirtyä Tahanealle.
Tätä saarta on kehuttu sukeltajan paratiisiksi. Haita, rauskuja,
korallia, virtasukelluksia. Tahanealla on kolme sisääntuloa, joten
vesi vaihtuu. Se tarkoittaa sitä, että näkyvyys atollin sisällä
on huikean hyvä. Ennekuin ehdimme laskea ankkurin on ensimmäin Hai
jo uimassa veneen kyljellä. Aika iso, useamman metrin mittainen. Hmm
mitenkähän se snorklaus?
Täytyy sanoa, että tämä
Tahanea vaikuttaa eniten paratiisi saarelta. Kirkasta vettä, vain
yksi talo ja yksi maja rannalla. Ajamme snorklauskamojen kanssa
jollalla atollin suuaukolle kun virta on sisäänpäin. Jolla kiinni
vyötärölle niinkuin jääsukelluksella ja ei muuta kun virtaan
ajelehtimaan. Olemme kuulleet, että täällä olisi haita ja
rauskuja samaan aikaan. Näemme kuitenkin vain haita. Yksi on isompi
muita. Kuten aikaisemmin totesin kaikki eläimet pitävät Aiskista.
Se oli myös hyvinkin utelias ja oli tullut noin puolen metrin päähän
Kaputeenin naamasta. Piti kuulemma vähän tönäistä jalalla
kauemmas. Eikä tietenkään ollut kameraa mukana tuolla kertaa.
Olisi tullut hammaskalustosta hyvä kuva.
Atollin sisäpuolella alkaa
todella värikäs korallimaa. Yleensä värikästä korallia on jokin
töppyrä siellä täällä mutta tämä koralliriutta on varmaan
100m pitkä tasainen alue. Täynnä elämää. Mureenoita,
Trikkereitä, Napoleon (suurin napoleon on nähty täällä). Tänne
tulemme vielä uudestaan. Vesi varat alkavat huventua ja alamma
miettiä Fakaravalle siirtymistä.
Pitäähän sitä kuitenkin
Grilli ilta pitää. Onneksi pidettiin perjantaina sillä lauantaina
saimme trooppisen kelin niskaamme. Itätuuli alkoi puhaltaa juuri
ennen sundowneria. Aallokko pääsi myös nousemaan ja ankkuriketju
tahtoi takertua korallitöppyröihin. Pahimmillaan tuuli nousi 40kn.
Tällä kertaa olimme laittaneet ankkuriketjuun vain yhden köyden ja
ankkuripelin lukon päälle. Valitettavasti köysi hankautui poikki
ja siitä johtuen löysänä oleva ketju teki rajun nykäisyn
ankkuripeliin. Tämän seurauksena ankkuri irtosi pohjasta ja
raahautui seuraavaan koralliin johon se sitten tarttui aika rajulla
nykäisyllä kiinni. Ankkuripelin lukko petti ja ketjua ehti mennä
mereen noin 10m lisää. Sain kuitenkin tiukattua kiekkoa ja luisto
pysähtyi. Uusi köysi tilalle ja tilanne oli taas hallinnassa.
Tuulikin alkoi pikkuhiljaa vaimentua ja keli kesti kaikkiaan noin 5
tuntia. Selvisimme! Kaikille ei ollut näin hyvää onnea. Eräs vene
joutui jättämään koko ankkurin ketjuineen sekä jollan ja ajamaan
ulos atollista.
Takaisin Mickey Mouse
ongelmaan. No olihan meillä Patagoniassa kannellakin hiiri, joka
meni öljypönttöön ja jäi sinne kiikkiin. Helppoa siis, laitetaan
vettä ja ruokaa sankkoon ja siinähän se. No tää olikin
tavallista fiksumpi tapaus. Kakka kikkareita löytyi sankon vierestä,
mutta ei jäänyt kiikkiin. Siinä sitten mietittiin, että ehkä
sanko on liian matala Rotalle? Laitettiin korkeampi tynnyri ja sinne
Nutellaa, keksiä sekä leipää pönttöön ja pöntön päälle
muovipussi ja muruja siihenkin. Ei pudonnut, ei edes ekana yönä
käynyt koskemassa.
Mickey kävi kannella öisin,
joten ajateltiin, että eristetään keulahytti ja yritetään saada
se jäämään kannelle. Helpompi hävittää se sieltä kun on
vähemmän piilopaikkoja. Kaputeeni rakentamaan ansoja oviaukkoon.
Kokeilipa jopa rakentaa sähköansaa invertterin kautta, mutta siinä
oli niin hyvä vikavirtasuoja, että ei kuulunut kuin piip laitteesta
ja se siitä. Seuraavaksi Mickey löysi maston juuresta aukon
pilssiin ja sitä kautta seinän ja rungon väliin. Tietysti se kävi
maistelemassa perunoita ja viinitölkkien nurkkia. Onneksi vain pari
tölkkiä oli pilsissä, johon se pääsi. Seuraavaksi se alkoi
järsiä eristyksiä seinien sisällä. Siinä vaiheessa tuli
mieleen, että kunhan ei olisi Minnie ja saisi kohtaa jälkeläisiä.
Alkoi jo vähän hermostuttaa.
Mickey oli kiireinen myös
ulkona ja kävi syömässä ylhäällä verkossa olevan
kookospähkinän. No hyvä, laitetaan sille ulos ruokaa. Rakennetaan
ansoja, kun se menee sinne niin tölkit putoo ja herätään siihen.
Luukkuun naruviritys, kun kuullaan, että se on ulkona nykäistään
narusta ja luukut putoo paikoilleen kiinni. Tämähän tarkoittaa
sitä, että yöksi pitää sulkea kaikki luukut, jotta se ei enää
pääse sisään uudestaan. Lisäksi kaikki ääntä pitävät
tuulettimet täytyy sammuttaa, että kuullaan missä se liikkuu.
Lämpötila on päivällä +30 ja yöllä +27. Luukut kiinni veneessä
on varmaan 40 astetta lämpöö.
Eka yönä jolla on köyden
varassa perässä, joten se antaa pientä ääntä. Heräämme
Mickeyn nakerrukseen ja ollaan aika varmoja, että se on nyt
kannella. Kaputeeni sitten hiljaa hiipii ja katsoo kannelle. Ei
jälkeäkään Mickeystä. Ei ole koskettu mihinkään ruokaan eikä
mihinkään ansaan. Äh ei onnsitunut. Takaisin nukkumaan. Aamulla se
on kuitenkin käynyt kannella tekemässä lisätuhoja. Räpylästä
puuttuu murunen. Jollan alla olevat pehmukeet on syöty.
Keulakannella on isompia kakkakikkareita. Voi tuska sentään.
Seuraavaksi yöksi rakennetaan
ansat vielä paremmin. Nostetaan jolla ylös ja onneksi on ihan
tyyntäkin. Nukkumaan ja minä alan nähdä Rotan tappo unia
välittömästi. Jee ensimmäin tölkki kolahtaa. Nyt se on kiikissä.
No hitsi, voihan se olla tuulikin? Kaputeeni taas kannelle valon
kanssa. Kaikki koskemattomana. Nukkumaan uudestaan. Herään siihen,
että joku jäystää jotain todella kovaa. Kuullostaa, että se on
ihan kannen päällä perän kohdalla. Odotetaan hetki vielä. Sitten
kaputeeni vetää narusta ja luukut menee kiinni. Taas kannelle
katsomaan. Kaikki koskematonta. Ilmastointiputken sisään piilotettu
lihapala on kadonnut. Muut tavarat kohdillaan. Nyt ei sitten tiedetä
onko se sisällä vai ulkona. Etsitään keskellä yötä valojen
kanssa ulkonta liikettä. Ei mitään. No onhan täällä
piilopaikkoja ja päätetään jättää luukut kiinni. Sitten
tiedetään aamulla onko sisällä vai ulkona.
Heräämme aamulla siihen,
että tölkki kolahtaa kannella. Peukutamme Aiskin kanssa, jees se on
ulkona! Kaputeeni taas asialle. Sisällä on, keittiössä
kakkakikkareita. Olen turhautunut. Okei en tule keittiöön ennekuin
olet siivonnut en halua nähdä niitä taas, huudan kaputeenille.
Kuulen imurin käynnistyvän. Alkaa oikeasi v...tu taa. Taas
desinfioidaan kaikki keittiön tasot. Hyvä puoli tässä on se, että
tiskit on hoidettava heti, niitä ei voi jättää hetkeksikään.
Tämä myös tarkoittaa, että vettä kuluu vähän liikaa. Mickey on
käynyt syömässä tynnyrin muovin päältä keksi murut. On siis
niin fiksu, että ei putoa pönttöön.
WC istuimet pidetään kiinni,
altaaseen ei saa jäädä vettä, jotta se saisi juotavaa.
Tiedättehän veneessä käytettävän reikiä luukuissa. Kaikki
missä on ruokaa on tukittu vuototulpilla. Tulipahan nekin käyttöön.
Kaikki ruoka, joka on vain muovipussissa täytyy laittaa sankoihin,
joihin minulla onneksi on kannet. Sipulit on laitettu muovisankkoon
joka on ripustettu kattoon. Hedelmäverkkoon se pääsi helposti
kiipeämään. Kaikki sängyn alla olevat ruokalaarit on tarkistettu
ja pienet reiät, joista kannet avataan on teipattu umpeen. Eihän se
Mickeyä estä sinne menemästä, mutta tiedetään, jos se on siellä
käynyt.
Pilssi tuntuu olevan Mickeyn
suosikki paikka. Se on syönyt mattoon isomman reiän, jotta mahtuu
aukosta pöydän alta kolosta sinne paremmin. Kolohan oli jätetty
sitä varten, että jääkaapin kompura saa paremmin jäähdytys
ilmaa. Joku voisi kysyä miksi ette laita loukkua. Kun ei ole ostettu
eikä kanssaveneilijöilläkään sattunut olemaan. Alamme olla
Kaputeenin kanssa valmiit lähtemään Fakravalle ja hankkimaan
loukkuja. Kahden yön valvomisen jälkeen päätämme, että huomenna
lähdetään.
Mahtavaa, lisää vaan juttuja
VastaaPoistaKiitos, kyllä niitä tulee.
VastaaPoista