Fakaravalta Tahitille.
Vietämme kaiken kaikkiaan
reilun kuukauden Fakaravan poijussa. Yritämme saada ankkurivinssin
osia Euroopasta, Jenkeistä ja Uudesta Seelannista. Kaikki
viestiketjut tyssäävät siihen kun pyydämme hintaa Tahitille
toimitettuna. Se kaikkien tietämä eurooppalainen nettikauppakin
kertoo, että heillä ei ole ankkurivinssejä juuri nyt varastossa.
Yritämme saada varaosille hintaa, mutta eivät ymmärrä itsekkään
omia verkkosivujaan. Tulee vain sama linkki uudestaan, jossa ei ole
hintaa yhdellekkään tarvitsemallemme tuotteelle. Se siitä.
Alamme kyllästyä Fakaravaan
muutenkin. Saamme taas trooppisen tuuli sade aalto kelin noin
kahdeksi viikoksi. Tuuli muuttaa juuri sen verran suuntaa, että
aallot pääsevät nousemaan epämiellyttäviksi. Lämpötila laskee
välillä noin 20 asteeseen, joka tuntuu todella kylmältä.
Kosteusprosentti nousee veneessä ja joudumme pitämään välillä
lämmitintä päällä. Emme pääse myöskään vaihtamaan paikkaa.
Kylän ainoan ravintolan menu on syöty läpi. Nyt on aika vaihtaa
saarta.
Kuulemme Jorilta, että
Tahitilta voisi löytyä varastosta juuri samanlainen vinssi, joka
meillä on. Alamme kallistua uuden vinssin suuntaan. Selviää myös,
että ankkurivinssin runko on jo saanut kulumaa aikalailla.
Ankkurissa oloko muka edullista? Vinssi ja ankkuri ketjuineen
maksenee noin 10000€. Sitten tarvitaan vielä vara-ankkurit.
Starttaamme kohti Tahitia 17.7
aamutuimaan. Alku on mahtavaa purjehduskeliä, sillä olemme vielä
saaren suojassa. Mukava tuuli, mutta ei aallokkoa. Saaren jälkeen
aallokko alkaa kasvaa, mutta pysyy ensimmäisen päivän
kohtuullisena. Tuuli pysyy koko matkan välillä 7-25kn. Aallokko on
kuitenkin aika keikuttavaa, suurempaa kuin tallaisessa tuulessa
normaalisti. Tarkoittaa siis sitä, että Matruusi kokee taas yhden
pahimmista meripahoinvoinneista Tyynen meren puolella. Onneksi matkaa
on vain pari päivää. Yritän hoitaa osuuteni, mutta ruoan
tekeminen on tuskaa. Saan aikaiseksi aamuyöstä yhden neljän tunnin
vuoron, jotta Kapteeni saa nukkua.
Kaputeeni yritää kalastaa ja
joku isompi otus käy vieheeseen kiinni. Vapa taipuu yli 90 asteen
kulmaan. Valitettavasti kala pääsee karkaamaan ja jäämme ilman
tuoretta ruokaa. Ollaan kuultu, että täältä saisi kalaa helposti,
mutta ollaan tultu siihen tulokseen, että tyhjä on Tyynivaltameri.
Ei yhden yhtä fisua välillä Valdivia Tahiti. Mikä lie syynä,
epäilemme vahvasti, että idässä olevat suuriväkiset valtiot ovat
ryöstökalastaneet nämä vedet aika tyhjiksi.
Seuraavana päivänä aallot
ovat vielä suuremmat noin 2,5-3m, joten olo ei juurikaan helpotu.
Illansuussa alkaa kuitenkin tyyntyä ja yön pimeydessä alkaa
Tahitin valot jo loistaa. Kapteeni menee nukkumaan puolen yön
jälkeen ja varoittaa ilman AIS:ia olevista kalastusaluksista. White
Shadowkin on aika lähellä, mutta onneksi Barrylla on sentään AIS
päällä. Aloitan vahtivuoron ja ajelen pikkuhiljaa White Shadown
ohi. Taisimme herättää hänet sillä ohitan aluksen aika läheltä.
Isopurje on jo otettu aikaa
sitten löysäksi ja keulapurjeita ei edes ole ylhäällä. Silti
vauhtia tuppaa olemaan yli 5kn. Ajattelen ensin, että jaksan 3
tunnin vahtivuoron, muistan kuitenkin, että tulemme taas uuteen
satamaan sisään, joten Kapteenin aivot olisi syytä pelata
kunnolla. Muistan vielä hyvin erään aluksen, jonka tunsimme ja se
upposi näille hoodeille noin pari kuukautta sitten. Ajautui syystä
tai kolmannesta liian lähelle riuttaa. Sinnittelen 5 tunnin vuoron
ja kas sieltähän tupsahtaa mitä virkein otus, kun aurinko alkaa
heittää ensimmäisiä säteitään taivaanrantaan. Olemme Tahitin
saaren pohjoisella sisääntulo aukolla. Siis suojassa vallitsevalta
tuulelta. Mikäs tässä oli mennessä. Hieman jännitin kaiken
maailman valoja pimeydessä. Osa väylämerkkejä ja osa kuului
lentokentän valoihin. Huh, tuonne ei ole asiaa pimeässä.
Purjeet pakettiin ja Volvo
käyntiin. Sisääntuloväylä on kohdalla kun Kapteeni saa
aamupalansa nautittua. Ajamme väylälle ja ilmoitamme VHF:llä
tulostamme. Reittimme kulkee lentokoneiden laskeutumisalueen läpi.
Näin ollen meidän on uudestaan ilmoitettava sijaintimme ennen
alueen pohjoisen kiitoradan läpi ajamista. Lupa tulee todella
nopeasti ja yhteistyö lentokentän ja veneliikennettä hoitavien
viranomaisten välillä on mutkatonta. Odotusta on ehkä 1min. Sama
juttu toisessa päässä laskeutumisaluetta.
Pian alamme tähystää Marina
Tainan poijuja, josko saisimme jonkin kiinnitymispaikan kun tuo
vinssi ei toimi. Löydämme läheltä Marinaa tukevan näköisen
poijun ja töijäämme siihen itsemme kiinni. Juuri kun laitamme
aurinkosuojaa isopurjeelle alkaa ensimmäinen alus lähestyä ja
tiedämme jo, että ei tainnut olla vapaa poiju.
Uudestaan etsimään. Löydämme
toisen poijun hieman kauempaa ja se vaikuttaa tosi tukevalta. Siihen
kiinni ja toimistoon kyselemään olisiko se meille myynnissä. No
eipä ole, vastataan toimistosta ystävällisesti. Poiju on
yksityinen, mutta omistaja ilmeiseti viikonloppupurjehduksella.
Virkailija kertoo kuitenkin, jos ei siinä ketään ole ja haluatte
vinssinne kuntoon niin voihan siinä yötä olla. Huokaan
helpotuksesta. Vihdoin rauhallinen satama.
Saamme samana päivän
selville, että ankkurivinssi löytyy paikallisesta venekaupasta ja
lupaavat toimittaa sen jo huomiseksi marinaan. Yes, viikkotolkulla on
odoteltu ja yhtä äkkiä asiat selviävät muutamassa tunnissa.
Tosin mansikoitahan tämä täällä maksaa, mutta ompahan varmasti
oikea tuote ja toimiva peli. Vuoden takuu, joten, jos hajoaa niin
olemme vielä hoodeilla ensi vuonna.
Seuraavana päivänä vinssi
jollaan ja asentamaan. Meni melkein nopeasti, mutta tiivistemassan on
syytä kuivua hetki ennen lopullista kiristystä, joten otamme riskin
ja vietämme toisenkin yön samassa poijussa. Kukaan ei tule ajamaan
pois, mutta siirrymme toiselle puolelle väylää ankkuriin
pikimmiten.
Seuraavaksi aletaan
metsästämään aurinkopaneelia ja uusia akkuja. Johan nämä akut
kestivätkin puolisen vuotta. Tosin pakastin alkoi kuluttaa virtaa
täällä lämpimässä siihen tahtiin (vaatinee isomman huollon,
kylmäaineet on tarkistettu), että ehkäpä ne tyhjenivät liian
alhaiselle jännitteelle liian usein. Generaattorin käyttökään ei
ilmeiseti auttanut. Lisäksi nykyisiä akkujamme ei saisi ladata
liian isolla virralla, valitettasti näin pääsi epähuomiossa
tapahtumaan. Akkujen kestäminen näissä oloissa on näköjään
todella iso haaste.
Tahitin Marina Taina on aivan
ihana ankkurilahti. Ei aaltoja juuri lainkaan, aurinko paistaa joka
päivä, ei sadetta, ei kylmää. Ihana paratiisi. Bussilla pääsee
keskustan himinään helposti. Marinassa useampi mukava ravintola.
Pesutupa. Kävelymatkan päässä iso ruokakauppa, jossa myydään
tuoretta kalaa ja äyriäisä. Matkalla tuoreiden vihannesten myyjiä.
Jee, tomaattejakin löytyy kohtuulliseen hintaan. Siis noin 6€/kilo.
Sukellusliikkeitä taitaa olla parikin kappaletta. Tosin me ei
tarvita niitä palveluita sillä jollamatkan päässä on parikin
kivaa hylkyä. Täytettävä kajakki on kannella kun haluaa meloa.
Riutta toisella puolella snorklausta varten. Kilpikonnat piipahtavat
välillä pinnalla haukkaamassa happea.
Tällä hetkellä
suunnitteilla on, että olemme Tahitin ympäristösaarissa (Moorea,
Bora Bora, Fakarava, Rangiroa) noin lokakuun loppuun saakka (2019).
Sitten alamme pikkuhiljaa valua kohti Marquiseksen saaristoa. Siihen
kuuluu Nukuhiva, Hiva Oa yms. saaria. Vietämme siellä pari
kuukautta ja palaamme takaisin Tahitille viimeistään helmikuun
alussa (2020). Helmikuu ja maaliskuu (2020) menee varmaan vielä
Tahitilla, mutta sitten on aika suunnata kohti Cook saaria, Tongaa ja
kohti länttä. Se, että onko matkalla Uusi Seelanti ja Australia on
tällä hetkellä vielä kysymysmerkki? Kenties Papua New Guinea ja
Indonesia? Tai sitten suuntaamme kohti Japania? Jos haluatte enemmän
ajantasaista tietoa liikkeistämme niin voitte liittyä facebookissa
Group Omahaan.
Terveisiä kapteenille ja matruusille Terttu kummilta perheineen ja hyvää ja turvallista matkan jatkoa! Ps. Facebookista löytyy kymmeniä ryhmiä omaha...mikä on tarkka nimi? Mielenkiintoista seurata.
VastaaPoista