Nuku Hiva, Ua poun ja Fakaravan kautta takaisin Tahitille.
Veneilijät järjestävät täällä yhteisen jouluillallisen.
Tällä kertaa se pidetään jouluaattona. Saamme kuulla, että ruokaa riittää ja
huomaamme, että ne paistavat kahta kokonaista possua grillissä. Hyvältä
vaikuttaa. Kun olemme ruoan ystäviä, varaamme varmuuden vuoksi pöydän heti
seisovan pöydän vierestä. Kapteeni on sitä mieltä, että ahneella on vatsa
täynnä ja ahne saa parhaat palat. Niinhän siinä käy niinkuin kapteeni
tokaisikin. Nuo ruoat eivät riitä tälle porukalle. Saamme siis maisteltua
erittäin maukkaat sashimit sun muut lajit, mutta ei niitä enää toiselle
santasauksella ole. Osa tulee joulukirkosta myöhässä ja valitettavasti
alkupalat ovat jo loppuneet. Kaiken kaikkiaan mukava ilta, toki saamme taas
uusia tuttavuuksia. Jaksamme hädin tuskin puoleen yöhön kunnes uni ottaa vallan
ja painumme punkkaan nukkumaan.
|
Joulupossut. |
Iloksemme saamme miehistön vahvistuksen Omahaan. Risto
saapuu Nuku Hivalle Joulupäivänä ja olemme häntä vastassa jolla laiturilla.
Reipas nuori mies on lähtenyt suomesta jo useampi päivä sitten, joten aikaero
alkanee tasoittua. Tarkoitus on seilata porukassa Tahitille takaisin tammikuun
loppuun mennessä.
|
Matkalla satamaan. Kuva Risto. |
|
Riston ottama kuva matkalla lentokentältä Taiohaeen. |
|
Nuku Hivan kanjoni. Kuva Risto. |
|
Kapteeni tuliaisten äärellä. Risto sai osansa tarvaratilauksistamme. Uudet liinat jollaan yms. tulivat mukana. |
|
Matruusi vihannestorilla. Kuva Risto. |
|
Tiki patsas, luultavasti? |
|
Sama teos toiselta puolelta. Kuvat Risto. |
|
Taiohaen lahti. Kuva Risto. |
|
Kapteeni hitsaa työkalua pohjan skrapaamiseen. Kuva Risto. |
|
Välillä pitää kipaista mastoon. Genuan nostin tarvitsi huoltoa. |
|
Täällähän me ollaan iloisina. Auringon polttamat vaatteet päällä. |
Otamme alun rauhallisesti, ensin hoidamme pakolliset
ruoka / juoma ostokset. Aloitamme totuttelun veneeseen päiväpurjehduksella
kohti Anahau lahtea, joka on Nuku Hivan pohjois/koillis päässä. Vastatuulimatka
kestää noin 6h, mutta näyttää siltä, että Risto pärjää hyvin. Ainakin ruoka
näyttää vielä maistuvan. Hyvä.
Olemme kuulleet, että täällä viljellään hedelmiä ja
vihanneksia. Komea lahti onkin, oikein paratiisi saari ainesta, harmi vaan,
että kävelemme ”hedelmä” tarhoille sunnuntaina, joten emme saa ostettua
täydennystä alukseen. Noh, olishina tuo kantomatka ollut vähän turhan pitkä.
Parempi näin. Täytämme vesitankit täällä, sillä rannasta löytyy kelvollista
vettä. Vähän kloriittia sekaan lisäksi niin saamme säilöttyä tämän
kallisarvoisen nesteen Omahan tankkeihin. Veden lämpötila, jota rannan hanasta
tulee on noin +40 astetta. Ei tarvitse erikseen suihkuvesiä lämmitellä. Matala
rantavesikin lämpenee todella nopeasti ja tuntuu jopa kuumalta kun laskuvesi
alkaa. Mikäs siinä, ei haittaa, vaikka sortsit vähän kastuvat tässä jumpassa.
Pojat hoitavat tankkien nesteytyksen ja Matruusi hommailee keittiössä.
|
Anahaun lahti |
|
Anahaun upea ranta. Lämmintä oli! |
|
Kapteeni Mangorven juurella. |
|
Vuohet kulkevat täällä vapaasti. |
|
Nuo harmaat kuoren sisällä ovat siemeniä, josta paikalliset valmistavat koruja. | Näyttävät ihan pieniltä kiviltä. |
|
Perhe matkalla. |
Tällä kertaa Anahaun lahti on hieman täynnä, joten
tunnemme olomme vähän ahtaaksi ja päädymme palamaan Taiohaeen uudeksi vuodeksi.
Nyt saamme mukavan sivumyötäisen, tosin välillä vähän liiankin miedon tuulen.
Taioahaen lahdella olisi useampikin paikka uuden vuoden viettoon, mutta
päädymme lähellä toria olevaan ravintolaan. Sinne on menossa useampi
Tanskalaisen lipun alla seilaava alus ja pari muutakin tuttua. Illallinen
kiinalaisella menulla on ihan ok. Tosin kuulemme jälkikäteen, että osa
venelijöistä oli saanut jonkun pienen vatsapöpön. Vältymme siltä noin
suuremmin.
|
Uuden Vuoden sapuskaa. |
Alamme valmistautua Uapoulle seilaukseen ja siitä
seuraavana päivänä kohti Fakaravaa. Odotetaan vielä hedelmätoimitus. Menin
sitten tilaamaan 40kpl pomeloita, kokonainen terttu banaania, 5 papaya, 10
avokadoa ja mangoa. Nam kerrankin saa syödä kunnon smoothieita niin paljon kun
jaksaa. Olen kuullut, että banaanit kannattaa peittää niin säilyvät kauemmin.
Pojat laittavat jätesäkin tertun päälle, mutta jättävät sen kannelle.
Mitenkähän tässä nyt käy? Kypsyykö kaikki taas yhtä aikaa?
|
Vitamiinit mukaan. |
Uapoun kaupungin poukama on aika pieni ja altis tuulille.
Meillä käy kuitenkin tuuri, sillä nyt on todella tyyntä. Loppumatka ajellaan
koneella. Ankkuroimme kylän eteen pari tuntia ennekuin aurinko laskee. Jolla
alas ja kylille käpyttelemään. Emme juurikaan ehdi tutustua paikkaan. Pikainen
iltaruoka paikallisesta katukojusta ja takaisin veneelle. Aamulla jollan
pakkaus ja tarkempi kansiklaari. Edessä on noin 5pvän purjehdus kohti Fakaravan
eteläistä sisäänkäyntiä.
|
Uapou näkyy jo. |
Matka alkaa olemattomassa tuulessa ja viimeisetkin väreet
meren pinnassa katoavat pian. Volvo vie meitä eteenpäin ensimmäiset mailit.
Purjehdus on takkuista ja Risto saa oppia aika pian, että 3kn nopeus on vielä
oikein hyvä. Pojat hoitavat yövuorot ja Matruusi saa nukkua. Kyllähän tämä
minulle kelpaa.
Seuraavana aamuna aallokko on vieläkin suhteellisen
pientä ja tuuli vieläkin pienempää. Kapteeni on jo pohtinut Genaakkerin
avaamista usemman kerran. Nyt siihen näyttäisi olevan oiva tilaisuus kun
miehistöäkin on reilummin paikalla. Tarjoudun ohjaamaan, jos pojat hoitaa muut
hommat purjeen valmistelusta. Niinhän se Genaakkeri nousee ja kas, vauhti
nousee 5kn helposti, vaikka tuuli on paikoin reilusti alle 10kn myötäisestä.
|
Matkalla Fakaravalle, keulapurjeet ns. virsikirjaksi spiirattuna. |
|
Matruusi ruorissa, Kapteeni kannella. Risto kuvaa. |
|
Siinä se Genaakkeri nyt on! |
Huruuttelemme Genaakkerilla koko päivän. Sääennusteen
mukaan tuuli alkaa nousta illalla. Kun ensimmäisiä kertoja tuuli alkaa puhaltaa
yli 15kn valmistaudumme vetämään sukan purjeen päälle. Jännitän hieman miten
tämä sujuu sillä tällä purjeella on hyvät mahdollisuudet mennä solmuun. Olemme
kokeilleet purjetta vain muutaman kerran. Yleensä huonoin tuloksin. Tällä
kertaa kaikki sujuu kuin tanssi ja Kapteenin hymykuopat ovat syvällä päivän
purjehdus saldoa katsoessa. 8 tunnin seilaus toi yli 40nm mittariin lisää.
Ilman Genaakkeria matka olisi ollut noin 10nm tai Volvo olisi pitänyt
käynnistää. Tosin nämä mailit olivat vielä silti aika kalliita. Noin 5000€
purje on ollut vain viitisen kertaa ylhäällä… Kaikki tästä eteenpäin on
voittoa!
|
Matruusi ruorissa. Keli on jo vähän kovempi. Hydrovane pitäisi saada sääötihin. |
Seuraava yö menee isopurjeella ja genualla kun
tuuliperäsin hoitelee ohjausta. Hydrovane on hyvä peli, mutta, joskus sen
saaminen balanssiin aiheuttaa päänvaivaa. Ainakin minulle ja varmaan
Ristollekin, jolle tuttavuus on uusi. HV:ssä on se hyvä puoli, että sitä
voidaan aina auttaa aluksen ruorista. Sitä tarvitaan varsinkin silloin kun
saamme ukkoskuuron niskaamme. Säädämme tuuliperäsimen kovalle tuulelle. Onneksi
pahin myräkkä menee vierellä, saamme kuitenkin 45kn puuskia ja kapteeni ottaa
ohjaukseen hyppysiinsä. Keulapurjeet on vedetty sisään purjehdimme pelkällä
isopurjeella. Huomaan moottori aluksen oikealla puolella Omahaa ja se näyttää
menevän suoraan kohti ukkosrintamaa. Salama iskee mereen sen etupuolelle.
Hurjan näköistä touhua. Vaikka meillä teräsvene onkin, emme silti halua saada
salaman iskua. Hyvin todennäköisesti se rikkoisi kaikki elektroniset laitteet
veneestä.
|
Joskus mennään vähän vinossa. Kapteeni ottaa silti rennosti. |
|
Lintu tuli hakemaan lepopaikkaa. Ei vaan tykätty kun tuli aurinkopaneelien päälle. Yleisesti olemme otettuja, jos ne uskaltautuvat kannelle. Sen huomaa linnusta milloin se haluaa tulla kyytiin. Merellä kaikki elolliset ovat ystäviä. Kuva Risto. |
Kapteenille sadevaatteet päälle ja minä ja menen Riston
kanssa sisälle. Kaputeeni ajelee täysin myötäiseen. Kurssi on lähes oikea,
joten mikäs siinä. Vauhtia on 7-9kn ja Omahan kulku on suhteellisen
rauhallista. Risto näyttää nukahtaneen salongin sohvalle. No hyvä, eihän tuo
turhia sitten jännitä. Matruusi on stand by tilassa keittiön lattialla.
Pari päivää saamme sadekuuroja silloin tällöin. Ei enää
noin pahoja, joten alamme tottua niihin. Ajamme välillä tutkalla, jossa kuurot
näkyvät hyvin ja niiden suuntaa voidaan seurata Furunon näytöltä. Olen Riston
kanssa kannella kun salamat alkavat taas välkkyä taivaan rannassa. Olemme juuri
lähestymässä kahta atollia, joiden välistä on tarkoitus purjehtia kohti
Fakaravaa. Laitamme tutkan päälle ja huomaamme, että kuurot ehtivät mennä ennen
meitä ja saamme nauttia mukavasta 15-20kn sivumyötäisestä tuulesta. Silti
salamat ja jyrähdykset pitävät yöaikaan jännitystä vatsanpohjassa.
Fakaravan atolli alkaa jo näkyä. Tänäänkin tulee vielä
kaksi kuuroa ennekuin pääsemme sisään eteläisestä aukosta. Pari alusta on
atollilla ankkurissa ja suuntaamme samaan paikkaan. Korallitöppyröitä on
paljon. Turha edes yrittää katsoa hiekkaspottia kannelta käsin. Ankkuri alas ja
snorklaten katsomaan miten kävi. Vesi on todella kirkasta ja pohja näkyy lähes
20m syvyydestä. Hait tulevat välittömästi katsomaan mitä on tekeillä. Niitä
seuraa kilpikonnat ja muut pienemmät fisut. Johan on elämää.
|
Fakaravan suuaukko. |
Alamme Aiskin kanssa laittaa sukekamoja niskaan ja
menemme ankkurille. Kapteeni on jo tarkistanut snorklaten, että ankkuria on
siirrettävä. 45 kiloinen klöntti ei ihan helposti siirry ja katselen
kauhuissani kun Kaputeeni raahaa ankkuria pohjassa kävellen. Yritän auttaa
ketjun kanssa, mutta pöllyhän siitä syntyy ja hait tulevat katsomaan
touhujamme. En onneksi älyä katsoa ylös, sillä Aiskin mukaan siellä oli
pyörinyt haipataljoona ihmettelemässä touhujamme. Meteli on aikamoinen ja
mietin kauhuissani kuinka monen Trikkerin reviiriä ollaan häiritty. Kaikki on
nyt kuitenkin kunnossa. Ankkuri hiekassa ja ketju aseteltu töppyröiden päälle.
Otin pitkästä aikaa stakepullon mukaan veteen ja kyllähän
tämä sukellus meni sitten harjoitellessa. Hihnat taisi olla vielä kuivapuku
asetuksissa, joten en saa millään pysymään pulloa kunnolla kainalossa. Annostin
tuntuu lähtevän suusta koko ajan ja letkut ja kuminauha painavat ihoa kaulalla.
Plääh… Teemme pienen kierroksen pohjassa, jossa kaikki näyttää samalta.
Trikkeri kaloja on kasapäin ja yritän katsella etten häiritse niitä
epähuomiossa. Em. ovat tarkkoja reviiristään. Lisäksi niillä on hyvät hampaat
millä ne pureskelevat korallia tai muita häiritseviä asioita. Hait käyvät
tasaisin väliajoin tarkistamassa touhujamme.
|
Fakaravan eteläisen sisäänkäynnin asutusta. |
|
Veteen! |
|
Vesi on kirkasta ja väri on TURKOOSI. |
Otan jonkinlaista kompassi suuntaa, mutta pian olen aika
epävarma suunnasta takaisin veneelle. Aiski käy pikaisesti tarkastamassa
tilanteen pinnalla ja otamme suunnan kohti alusta. Olimme liian matalassa
niinkuin vähän ajattelinkin. Vesipisarat alkavat näkyä pinnassa ja Aiski saa
stagensa kiinni veneeseen. Hän aloittaa poijun kelaamisen takaisin. Juuri kun
minä olen irroittanut stageni ja kurottamassa sitä uimatasolla riippuvaan
liinaan Omaha lähtee tuhatta ja sataa liikkumaan minusta poispäin. Mitä ihmettä
tapahtuu. Otan spurtin ja päätän, että karkuun et pääse. Tajuan, että tulee
aika kova sadekuuro tuulenpuuskineen. On parempi päästä veneeseen ja äkkiä.
Saan vihdoin liinasta kiinni ja Kapteenikin tulee heti perässä. Nousemme ylös
jättiläispisaroiden iskeytyessä kasvoihin Ai, nämhän sattuvat enemmäin kuin
räntäsade.
Lämpötila laskee 17 asteeseen nopeasti. Vesi on noin 25
asteista, joten vastakohta on melkoinen. Kapteeni on jo hypotermian partaalla
ja juoksee pitkin kantta repien ohutta suojapukua päältään. Siitä näet pääsee
tuuli läpi… Risto on onneksi sulkenut kansiluukut ja kerännyt muutkin tavarat
talteen kannelta. Tuumasi, että olisi ollut aika yksinäinen olo, jos meille
olisi jotakin sattunut. Noh, kyllä me oltiin kartalla koko ajan…
Sukelluksen jälkeen lähdemme saarihyppelylle. Tästä
paikasta löytyy sukelluskeskus ja muutama bungalowi. Varmaan kylässä asuu +10
ihmistä. Fakaravan eteläinen pää on rankattu 10 parhaan sukelluspaikan joukkoon
ja sitä se varmasti onkin. Haluamme toisen sukelluksen, mutta Kapteeni joutuu
hoitamaan sen yksin. Matruusi on saanut mojovan mustelman sääreen jollasta
noustessa. Kun otin spurtin Omahaan, mustelma levisi koko jalkaan ja jomotus
alkoi, kun adrenaliini piikki tasaantui. Ei mitään asiaa virta sukellukselle.
Plääh.
|
Näyttää vanhalta kirkolta. |
|
Kirkko on joka kylässä, vaikka asukkaita ei enää ole kovin paljoa. Koristeet kattoon on valmistettu simpukan kuorista. |
|
Paikka hiljentymiseen. |
|
Paikallisten tapa nostaa vene vedestä. Huomatkaa isot väkipyörät. |
|
Nämä olivat kuivumassa puun oksassa. |
Ristosta värvätään jollakuski Aiskille ja Matruusi jää
hoitelemaan lounaan valmistusta. Kaputeenille poiju käteen ja Risto seuraamaan
poijua. Kaputeeni virran yläpäähän ja siitähän se matka sitten alkoi. Oli
tullut Rauskuja, Haita, Kilpikonnan kanssa lähes yhteentörmäys ja kaikki muut
pikkufisut kaupan päälle. Pinnalla olijoita harmitti. Kävihän siinä vielä niin,
että pintamies kadotti poijun kertaalleen. Johtui siitä, että poijusta katosi
lippu ja tikkua ei niin vaan huomaa. Kävin välillä tarkistamassa tilannetta ja
näin poijun veneen lähellä. Päätin kuitenkin tarkistaa tilanteen siinä
kokkailujen välissä uudelleen. Poijua ei näkynyt veneen lähellä vaikka kuinka
tiirailin kiikareille.
VHF yhteys jollaan ja kysely miten sujuu. Ihan hyvin, se
tikku tosin katosi kun katselin virtaa hetken aikaa. Kyllä se on jossakin
jollan ja veneen välissä. Ok, katselen kiikareilla täältä veneestä sitten. Tovi
siinä kesti, mutta löytyihän se tikku. Jaaha Aiski on mennyt virrasta riutan
reunaan. Ohjeet Ristolle jollaan. Olet noin 50 m liian oikealla. Juu vielä
vähän enemmän oikealle…. Voi ajaa yli, jos veto on pois päältä. Näkyykö
kuplia?, ne menee virran mukana. Pullot kuultaa yleensä pinnalle parhaiten.
Kuittaus tuli, kuplat näkyy… Kyllä tästä kaverista pintamies vielä tulee.
Jaa, että mitä me syötiin matkalla. Leipää paistetaan
joka toinen päivä. Valmistan sen uunissa kattilaleipänä. Toki löytyy
kuivaleipää ja vastaavia. Yöruokana tai ruoan viivästyessä kelistä tai muusta
johtuen on varastossa myslipatukoita tai muita pieniin paketteihin pakattuja
keksejä. Kaikki kuivaravara pitää olla muovissa, jotta ne eivät ime kosteutta.
Teen usein myös pakastimeen ruokaa. Tällä kertaa (ja usein muulloinkin)
valmistan 5 litran vuoan lasagnea, jonka pakastan alumiinvuoassa. Se on helppo
lämmittää kun keli alkaa takkuiseksi. Eikä siinä vielä kaikki se pysyy hyvin
lautasella.
Lohkoperunat/kasvikset ja jauhelihamureke (se muuten
onnistuu myös cornet beefistä) samassa astiassa, uunissa, tulevat myös
helposti. Nyhtö lihaa keittelen paine kattilassa. Keittoaika on noin 1 kilo
yhdessä tunnissa. Tässä maassa valmistan sen entrecoteesta edullisuuden vuoksi.
Keittämisen (keittiämisen teen mieluiten ennen legiä) jälkeen revin ja upotan
sen sitten valmiiseen bbq kastikkeeseen ja lämmitän uunissa. Kylkeen tulee
usein kylmää pastasalaattia tai perunasalaattia. Pastasalaattiin sekoitan usein
kapriksia tai suolakurkkua, maissia, aurinkokuivattua tomaattia, keltasipulia
ja juustoa kuutioina. Voihan siihen lisätä vielä esim. salami makkaraa, omenaa
tai herneitä. Tähän sitten sinappinen öljykastike lisukkeeksi.
Nuudelisopat on myös kovassa käytössä. Tosin, jos vene
heiluu kovasti on niiden käyttö hieman hankalaa. Joskus tarvitaan kuitenkin
kevyttä lounasta. Väliin sitten kanaa ja riisiä riisinkeittimellä. Kun miehistö
on pieni valmistan kahden päivän ruoan samalla kertaa. Tällä kertaa toisen
päivän riisivokki (paistettua riisiä, inkivääriä, valkosipulia, porkkanaa,
sipulia ja kananpaloja) lensi kuitenkin lattialle. Aina ei voi onnistua.
Saatiin kuitenkin osa talteen, joten miehistö selvisi hengissä. Täytyy kyllä
todeta, että ruokavalio muuttuu jonkin verran kunkin maan mukaan. Toki siihen
vaikuttaa eniten hintataso.
Hyvät yöunet Fakaravalla ankkurissa ja aamusella taas
jollan pakkaus ja nokka kohti Tahitia. Riston lennot lähtevät muutaman päivän
päästä, joten haluamme olla ajoissa hoodeilla. Fakaravan ja Tahitin välissä ei
ole atolleja, joten leppoisaa myötätuulipurjehdusta on tiedossa. Sadekuurot
hellittävät hetkeksi ja saamme taas nauttia seilauksesta. Matkaa on 260nm ja
hoidamme sen helposti. Riston nenä (olkapäät ja niska) tosin punoittaa (tai on
punoittanut koko ajan) liiasta auringosta. UV-säteily on taattua, vaikka meillä
on aika hyvin katettua tilaa ulkona.
|
Matka jatkuu... Kuva Risto. |
Saavumme Tahitille illansuussa. Huomamme, että Marina
Taina on aikamoisen täynnä ja joudumme etsimään ankkurointi paikkaa jonkin
aikaa. Aurinko alkaa laskea, joten jäämme hieman liian lähelle väylän reunaan.
On kuitenkin tyyntä, joten... Rantabaariin Happy Hourille ei ole enää kiire
sillä se meni jo, mutta hyvät lankkupitsat maistuvat taivaalliselta.
Toivottavasti olet nauttinut seurastamme ja ehdottomasti tervetuloa uudelleen.
Opit Omahan tavoille erinomaisesti. Kiitos Ristolle ja erityis kiitos kuvista.
|
Melonta harrastaja pysyy Omahan vauhdissa helposti. |
|
Tahitin atollin sisällä jo! |
|
Risto ankkurin valmistelussa. |
|
Marina Tainan ankkurialue. Aurinko laskee kohta. |
|
Vähän erilainen kuvakulma. Kuva Risto. |
P.S kaikki banaanit ovat nyt kypsiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti