La
Corunian satama oli ihan jees, hintataso suht ok. Ruokakin oli
satamaravintolassa itse asiassa todella hyvää! Lähes heti satamaan
saapumisen jälkeen oli vatsat aikas tyhjiä ja ajateltiin mennä
satamaravintolaan syömään lounasta. Muuten ihan jees hieno miljöö,
mutta kun yritettiin Englanniksi tilata ruokaa niin tarjoilija
molotti jotain ja lähti pois! Jäätiin vähän suu auki, että
mitäs nyt kun ei osattu Espanjaksi tilata ja viereiseen pöytään
meni ihanan näköisiä merenelävä annoksia hyvännököisen
leipäkasan kanssa. Onneksi naapuripöydässä istui mukava seurue,
joka osasi Englantia ja selvitti meille mitä sieltä kannattaa
tilata. Osoittelin sitten sormella kun tarjoilija kulki ohi seuraavan
kerran, että yksi noita toinen noita. Söimme mustekalaa sekä
veitsisimpukoita, ihan mielettömän hyvin tehdyt annokset, voin
suositella!
Niinkuin
otsikossa lupailin tapasimme Suomalaisia venekuntia. Ensimmäiseksi
tapsimme Swanin miehistön, joka ohjasi Lintu nimistä alusta. Olivat
matkalla välimerelle ja sieltä ilmeisesti Canarialle osallistumaan
ARC kilpailuun. Oikein mukavaa sakkia, tosin he jatkoivat matkaa heti
seuraavana aamuna. Oli helpottavaa kuitenkin kuulla, että näinkin
kokeneen veneen miehistö oli sitä mieltä, että oli haastava keli
biskajalla purjehduksen suhteen. Heillekin ristiaallokko oli ollut
hankala, koska tuulta ei ollut paljoa, joten purjeet alkavat ns.
paukuttaa, koska aallot pysäyttävät vauhdin. Hyvää matkaa Lintu!
Toivottavasti nähdään vielä.
Seruaavana
päivänä olin veneessä järjestelemässä ja siivoilemassa kun
yhtä äkkiä kuulin ulkoa: Moikka tulittin tervehtimään kun
nähtiin Suomen lippu! Mukava Canacen miehistö oli juuri saapunut
Biskajan ylitykseltä satamaan ja sovimmekin heti, että käydään
kaupungilla kävelyllä illalla. Samaisena iltapäivänä saapui
satamaan myös Stella Polariksen miehistö. Heidät Aiski olikin
tavannut jo aikaisemmin Kielin kanvavan kieppeillä. Näinhän meillä
oli mukava Suomalaisten porukka ja heti alkoi yhteistyö. Naiset
painelivat seuraavana päivänä taxilla paikalliseen Lidl markettiin
muona täydennyksille. Homma saatiin kunnialla hoidettua, vaikka
taxin hinnan kanssa jouduttiin vähän arpomaan kun ei muistettu
opiskella Espanjalaisia numeroita. Onneksi kynä ja paperi auttavat
vielä turistia hädässä!
Muutaman
päivän satamatouhujen jälkeen oli aika lähteä ankkuri lahtia
tutkimaan. Luoteis Espanjan rannikolla niitä on mukavasti ja ovat tosi
suojaisia. Ensimmäinen kohde oli Playa De Camarinas niminen paikka.
Yllättävää kyllä ankkurointi oli parempi vaihtoehto täällä
kuin satama. Ainakin Omahan kääntäminen suhteellisen kovassa
tuulessa kyseiseen aika pieneen satamaan olisi ollut haaste. (Täällä
tutustuimme ensimmäistä kertaa windwall olosuhteisiin. Vuorten
korkeus aiheuttaa sen, että lähellä rantaa jo pienikin tuuli
nostaa tuulen jopa nelinkeraiseksi. Suositus on olla rannasta irti
noin 3-5M, näin ollen ei tule yllättävää tuulta.) Ankkuripaikan
viihtyisyyttä lisäsi myös se, että lyhyen jolla matkan päässä
oli hieno hiekkaranta.
Saimme
Aisikin kanssa kuulla, että pari ystäväväämme ovat motskari
matkalla, tosin emme ehkä osanneet aavistaa, että he matkaavat noin
1000 km päivässä! Niin kuitenkin kävi ja illansuussa oli vierat
majoitettu veneeseen ja kutsut laitettu uusille suomalaisille
ystävillemme grilli iltaa varten. Homma hoitui näppärästi
nyyttäri tyylillä ja aikaiseksi saatiin todella hyvää Entrecote
pihviä (kiitokset taas Tammisen lihalle, joka on pakannut Omahan
pakastimeen tätäkin herkkua), perunasalaattia, tuoresalaattia ja
tietysti jälkkäreiksi vaahtokarkit ja yms. herkut. Tokihan me
tehtiin ämpärillinen Sangriaa iltaa varten ja kyllähän sitä
sitten kului jopa kaksi ämpärillistä. Todetaan nyt kuitenkin, että
hedelmiä oli melkein puoli sankoa ja sangon koko oli (vain) 5L.
Säästä
täytyy sen veran todeta, että lämmin aalto alkoi noin pari
vuorokautta enne Espanjan rantaa ja lämpötila nousee koko ajan.
Alkaa väri jo muutta minunkin kasvoilla, vaikka yritän aurinkoa
parhaani mukaan vältellä. Aiski nyt on jo yhtä tumma kuin
paikalliset.... Veden lämpö on vielä niin kylmää, että ei
oikein tee mieli mennä uimaan ja minulta on vasta kastuneet jalat
hiekkrannalle mennessä.
Kiitoksia majoituksesta :)
VastaaPoistaLissabonin kohdalla lämpötila hyppäsi jo mopon mittarissa 43.5 asteeseen (nahkapuvussa tarkenee), eli kyllä se teilläkin lämpenee..
Nyt Farossa ja huomenna kohti Cadizia, tulkaa perässä omaan rauhalliseen tahtiin :D
T: ne hullut motoristit
Kiitoksia majoituksesta :)
VastaaPoistaLissabonin kohdalla lämpötila hyppäsi jo mopon mittarissa 43.5 asteeseen (nahkapuvussa tarkenee), eli kyllä se teilläkin lämpenee..
Nyt Farossa ja huomenna kohti Cadizia, tulkaa perässä omaan rauhalliseen tahtiin :D
T: ne hullut motoristit
Tervetuloa uudelleen!
PoistaOnko veneen asema kunnossa? de oh2exe 73 Jari
VastaaPoistaKyllä on yritetään olla 16.00 UTC 14.267 kuulolla.
VastaaPoistade oh2exu